על רקע ניסיון ההתקרבות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לחברה הערבית בישראל, שוחח הבוקר (ראשון) ח"כ סמי אבא שחאדה (בל"ד, הרשימה המשותפת) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM.

בנימין נתניהו נפגש עם המתחסן המיליון לקורונה באום אל פאחם. צילום: איתי בן און, סאונד: ניר שרף / לע"מ

מה מפריע לך שנתניהו בא להזדהות ולדרבן את הערבים להתחסן?
"אני פשוט לא מאמין לו, זה הכול. אתה יכול להאמין לו כמה שבא לך, את נתניהו אנחנו מכירים לא מהיום. אני אשמח אם הוא היה חוזר על כל הדברים שהוא אמר. לא רע שמישהו יתעורר קצת לפני מותו הפוליטי, 'אני הפצתי את הגזענות בחברה' שלא הייתה ככה לפניו. הוא אחראי על כל האסונות שקורים בחברה הערבית בהמון רמות, שייקח אחריות ויגיד שהוא טעה, שהוא אמר שהערבים נוהרים אל הקלפי הוא טעה, ושהסית נגד המנהיגות הוא טעה. שיגיד 'חבר'ה, טעיתי. אני מתנצל, אני חושב אחרת. בדיוק ערב הבחירות אני נזכרתי שמיציתי את עצמי בחברה היהודית'".

שלא יבוא לאום אל־פחם?
"מה יש לו לעשות באום אל פחם? כמה ימים לפני כן הוא התחיל את הקמפיין, ואמר שמבחינתו יש פוטנציאל לקושש קולות בחברה הערבית. יש סיבה ברורה למה המצב כל כך קשה בקורונה בחברה הערבית, לזה יש אחראים, זה לא קרה לבד. כל היחס של הממשלה כלפי החברה הערבית מתחילת הקורונה היה גזעני ומפלה. הרי גם בהתחלה באמירות הלא נכונות, בהתנהלות, במרכזי הבדיקות שנלחמנו עליהם וגם עכשיו. זה לא קרה לבד שאחוז הנדבקים בחברה הערבית כל כך גבוה. יש לזה תוצאות של מדיניות. לדעתי בגלל הגזענות של נתניהו ושותפיו לממשלה, הזלזול בחברה הערבית הביא לתוצאות הנוראיות שאנחנו רואים".

מה הקשר?
"זה כמו היחס של המשטרה, היחס של כל דבר אחר במדינה, החיים של האזרח הערבי שווים פחות, כך שזה פחות מזעזע אם הקורונה מתפרצת ככה בחברה הערבית".

נתניהו אשם שערבים לא מתחסנים?
"אני מאשים את נתניהו בכל המדיניות שלו כלפי האוכלוסייה הערבית. אין לי צל של ספק שהתוצאות שהוא יקבל בחברה הערבית יהיו דומות לניסיון שהיה לו בטמרה. נתניהו לא משנה מה הוא יעשה, כמה ישתדל, כמה ירד על הברכיים. החברה הערבית מכירה את נתניהו, את המדיניות של נתניהו, את הימין, את המחשבות של הימין כלפיהם. אנחנו במקום אחר לגמרי, לא יהיה".

לא יצביעו לביבי?
"בטוח שלא יצביעו, לא רק שלא יצביעו לביבי, אנחנו גמרנו עם המפלגות הציוניות. מה שהיה נכון תחת הממשל הצבאי ועד לשנות ה-90 כבר לא יהיה".

אתה מפלג ומשסה.
"לא, אני מסביר למה. יש לנו ניסיון מאוד ארוך ומר עם המפלגות הציוניות למיניהן".  

אני שומע מחברים רבים שיש דיבור ברחוב הערבי שכל היהודים אותו דבר, לפחות נתניהו מביא כסף למגזר. זה לידי ביטוי עם מנסור עבאס. התנועה אסלאמית שוקלת לתמוך בנתניהו.
"לגבי התנועה האסלאמית אנחנו לא כל כך יודעים, כי ההחלטה של מנסור עבאס שהוא פוליטיקאי חכם, עמום, בערבית הוא משהו ובעברית הוא משהו אחר, אז אנחנו לא יודעים. קשה לי להגיד על זה משהו. לגבי הניסיון של החברה הערבית, יש דברים שכשהם קורים זה כבר פאזה אחרת בחיים, רמת המודעות הפוליטית והחברתית בחברה הערבית עלתה בצורה מאוד גדולה בשנים האחרונות, במיוחד עם כניסה די גדולה של מעמד של אקדמאים ואנשים משכילים. יש שינוי מאוד גדול שהוא ברמה המהותית גדול וחשוב בחברה. גם אם לא יהיו מפלגות שיתנגדו, החברה מכירה את נתניהו. הוא היה רה"מ בכל השנים האחרונות, מי שמרוצה בחברה הערבית במצבנו היום מבחינת הפשיעה, העוני, תשתיות, אולי יצביע נתניהו, אם יש כאלה". 

לא כולם בל"ד. יש לכם שלושה מנדטים מתוך ה-15.
"אין לך הרבה על מה לשמוח, כי מבחינת השיח הפוליטי ב-20 השנים האחרונות מי שעיצב את השיח הפוליטי בקרב הפלסטינים בישראל זה דווקא בל"ד, זה לא בגלל שאני מבל"ד אני אומר, אלא אני באתי מתחום המחקר. אני יכול להגיד בוודאות גדולה שכמעט יש כמעט קונצנזוס שמסמכי החזון שיצאו לפני קצת יותר מעשור, גם החוקה שהוצאה, מסמכי החזון של ועד ראשי הרשויות, היה קונצנזוס במחקר שזו השפעה גדולה של השיח הפוליטי".

תמיכה פוליטית במנסור עבאס.
"השאלה איפה נמצאת התמיכה. אני מניח שבתוך החברה הערבית הסיכויים שלו מאוד לא טובים".

אתם נותנים אותות הכרה למחבלים שמשתחררים מהכלא, למה?
"אני חושב שחברה כובשת שבאה לחשוב בענייני מוסר, מי שבעד הכיבוש צריך לחשוב פעמיים, מי שכובש עם אחר וממרר לו את החיים עשרות שנים, שם את עזה תחת מצור, הורס את הגדה המערבית ועושה ייהוד לירושלים ומפלה נגד 20 אחוז מהאוכלוסייה בכל רמות החיים, מי שאחראי על האפליה והגזענות והכיבוש ברגע שבאים לדבר על מוסר צריך לחשוב פעמיים, במיוחד כשהוא מדבר עם אדם שבא עם מצע דמוקרטי לכל אזרחי המדינה מעל האפליה והלאומנות הקטנה. צריך לחשוב קצת".