שמרית מאיר, הפרשנית לענייני ערבים, שוחחה היום (ראשון) עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר בתכניתם ב-103FM והתייחסה לקמפיין הבחירות שמנהל ראש הממשלה בנימין נתניהו בקרב החברה הערבית. בין השאר הסבירה על הסיבות שהביאו את נתניהו לקחת את הקמפיין לכיוון זה, ההתלהבות בציבור הערבי וגם הסבירה מדוע ערביי ישראל לא ממהרים להתחסן נגד קורונה.

מאיר הסבירה את הסיבה שהביאה את ראש הממשלה לפנות לקהל הבוחרים הערבי ואמרה: "אלו מגמות עומק שפוגשות טרנדים פוליטיים. נתניהו לא סתם עושה את מה שהוא עושה, הוא ראה סקרים שמראים שיש לו מה לחפש באלקטורט הערבי. צריך להסתכל על זה בזהירות, אבל יש פתיחות לעניין של נתניהו". 

בנימין נתניהו נפגש עם המתחסן המיליון לקורונה באום אל פאחם. צילום: איתי בן און, סאונד: ניר שרף / לע"מ

מאיר המשיכה והסבירה כי תמיכה בנתניהו בחברה הערבית הופכת עם הזמן למעשה יותר ויותר לגיטימי: "כמו שנתניהו הכשיר את עבאס, כך עבאס הכשיר אותו, אז כבר היה תהליך של הכנה". לדבריה, גם להישגיו המדיניים של נתניהו יש חשיבות רבה בעניין: "עניין ארבעת הסכמי השלום ובמיוחד עם האמירויות הוא משהו שיצר גל של משהו בציבור הערבי, המספרים נעים בין 60-50 אחוזים בציבור הערבי שתומכים בהסכם, לעומת 100 אחוזים מהמנהיגים שלהם שהצביעו נגד. היזמים ואנשי העסקים רואים הזדמנות אדירה עבורם, הדרכון הישראלי הוא נכס משמעותי".

בתשובה לשאלה האם העניין הפלסטיני והקפאון המדיני בינם לבין ישראל אינו משפיע על החלטת הציבור הערבי-ישראלי להצביע לנתניהו אמרה מאיר: "העניין הפלסטיני עדיין חשוב לערבים בישראל, אך הוא משהו שלא מראה שום אינדיקציות שהוא הולך ומתקדם לאיזשהו כיוון. אם הם היו מתנהלים בתושייה בסיסית, לא כולם היו מתנערים מהם".

יחד עם ההתלהבות הגדולה בציבור מכך שכעת פונה נתניהו לעבר האלקטורט הערבי-ישראלי, מזהירה שמרית מאיר מפני החיסרון הגדול שיש בפעולה כזאת עבורו: "בגלל שנתניהו מכתיב את כל הטרנדים הפוליטיים, כולם רוצים לשריין ערבים. זה הופך את נתניהו לפגיע, כי זה כסף על הרצפה, אני לא בטוחה שזה הדבר הכי נכון לו".

לבסוף, התייחסה לאחוז המתחסנים הנמוך בקרב החברה הערבית והבהירה כי מדיניות הסברה מיוחדת לא תביא בהכרח לעלייה בשיעור ההתחסנות: "יש חשדנות בקרב הערבים על החיסונים, והיא מקבילה להכחשת קורונה. נראה קמפיין הסברה מהסוג הישן שמישהו יגזור עליו קופון ואף אחד לא ישתכנע ממנו, כי החשדנות היא בסיסית. לאט לאט זה יקרה ויתחסנו".