מגמות חיוביות ביחסי ישראל והאיחוד האירופי בעקבות הסכמי אברהם עם מדינות המפרץ, סודאן ומרוקו, כך אומרים במשרד החוץ בירושלים. אתמול אמר שר החוץ גבי אשכנזי, בשיחה עם שגרירים ישראלים באירופה, כי "במשך שנים, מדינות אירופה קשרו את קידום היחסים עם ישראל לסכסוף עם הפלסטינים. המטרה של המשרד הייתה להפחית את המתח והחיבור הזה, ולהמשיך לקדם דו שיח עם אירופה תוך כדי טיפול בנושא הפלסטיני". 

נתניהו על הסכם הנורמליזציה עם מרוקו. צילום: רויטרס

סמנכ"לית משרד החוץ לענייני אירופה, אנה אזרי, אמרה כי לפני שנה היא חששה מאוד מתחזיות קטסטרופליות לאור האפשרות שישראל תחיל את הריבונות על יהודה ושומרון. "זה השתנה מן הקצה אל הקצה לאחר הסכמי אברהם והביטול הסיפוח, אפילו בצורה מוגזמת", היא אומרת, "אבל כעת, לאחר שההתרגשות מההסכמים פגה מעט, האווירה בין הצדדים עדיין הרבה יותר טובה לעומת מה שהיה לפני שנה". 

עם זאת, אזרי סיפרה כי בכמה מדינות באיחוד האירופי הייתה תגובה קרה, ואפילו עצבנית, על הסכמי הנורמליזציה. "הן מתנהגות כאילו הפלסטינים צריכים לבוא לפני כל דבר אחר", היא אומרת, "ולכן ההנחה שלהן היא שתהליכי שלום עם מדינות אחרות יגרמו לנו לזנוח את הפלסטינים". על מנת לטפל בבעיה הזאת, משרד החוץ פעל עדי לסייע לדיפלומטים מהמדינות האלה להבין את השינוי בפרדיגמה במזרח התיכון. 

"המציאות טובה מהתדמית בקרב הישראלים"

"התמונה נראית יותר טוב ממה שציפינו", ממשיכה הסמנכ"לית. "עבור חלק ממדינות אירופה המו"מ עם הפלסטינים הוא עדיין הדבר החשוב ביותר, אבל הן מתחילות להבין שהסיבה שאין מו"מ כזה היא הפלסטינים עצמם". עוד אמרו במשרד החוץ, כי ישראל מקיימת משא ומתן עם מדינות אירופה לגבי הבנייה הבלתי חוקית בשטחי C, על מנת לתאם כל בנייה נוספת עם ישראל, אולם הנושא עדיין לא נפתר. 

"המציאות מול אירופה שונה מהתדמית שהם כולם נגדנו שיש בקרב הישראלים", היא מסכמת את המצב ביחסי ישראל ומדינות האיחוד האירופי