מפלגת תנופה הוקמה בדצמבר 2020 על ידי חבר הכנסת לשעבר עפר שלח, לקראת הבחירות לכנסת ה-24. לשלח חבר עו"ד רועי כהן, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל. שלח, שהתחיל את דרכו הפוליטית במפלגת יש עתיד, כיהן במסגרתה כחבר בכנסות ה23-19. בספטמבר 2020 הודיע כי בכוונתו להתמודד עם יו"ר המפלגה יאיר לפיד על הנהגתה - מה שהוביל לעזיבתו. 

עפר שלח מודיע על הקמת מפלגה חדשה יחד עם עו"ד רועי כהן (צילום: ערוץ כנסת)

בהצהרה שנשא שלח עם הקמת מפלגתו החדשה קרא לחברי המרכז-שמאל לחבור אליו כדי "להביא לסיום שלטונו הארוך מדי של בנימין נתניהו, שהגיע לנקודת שפל". שלח הבהיר כי מפלגתו תסכים לקחת חלק בכל ממשלה שתוכל לסיים את שלטון נתניהו. "לחמתי ונפצעתי בהגנת המדינה הזאת, אני מכיר לעומק אותה ואת אנשיה. דרושה לה מנהיגות אחרת, עם עומק אידיאולוגי, אמינות ויכולת פוליטית. בשנותי בעיתונות ובפוליטיקה הוכחתי שיש לי את שניהם. תחשבו טוב: האם יש מי שאתם מאמינים לו בכך יותר ממני?", שאל שלח.

שלח הציג את עיקרי עמדותיו: "אני מאמין בפתרונות כלכליים-חברתיים חדשים, שיתמודדו לא רק עם משבר הקורונה אלא גם עם אתגרי החיים בעשורים הבאים. אני מאמין שרק מדינה שמעניקה רשת ביטחון ראויה לכל אזרחיה תפרח ותשגשג. אני מאמין בצורך החיוני לסיים את השלטון על עם אחר, ויודע שאם לא נעשה זאת יש סכנה לקיומה של ישראל יהודית ודמוקרטית, לעוצמתו של צה"ל ולחוסנה של החברה הישראלית". עוד הוסיף: "אני מאמין במערכת אכיפת חוק חזקה ועצמאית, בשלטון שהחוק קובע שזמנו קצוב, בשיח פתוח ומתמיד בין בוחרים לנבחרים ובחידוש פני הדמוקרטיה. אני מאמין שבמדינת העם היהודי חובה לקיים שוויון אזרחי מלא, שכל קול לגיטימי באותה מידה ושמי שמסית נגד מיעוט מפלג את כולם". בנאום ההכרזה על מפלגתו עקץ שלח את חברו ושותפו הפוליטי מזה שנים, וקבע כי אין לפסול את החרדים.

ב-4 בפברואר, היום האחרון להגשת רשימות המפלגות לוועדת הבחירות, הודיע עפר שלח כי הוא ויתר מפלגת תנופה לא יתמודדו בבחירות לכנסת ה-24.