רם שפע, ח"כ שעזב לאחרונה את כחול לבן ויו"ר ועדת החינוך, שוחח הבוקר (רביעי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM על סגירת מערכת החינוך, עליה הוחלט אתמול בקבינט הקורונה. בתשובה לשאלה על החלטתו לפתוח את מערכת החינוך לפני שבועיים השיב: "פתחתי את הלימודים בערים ירוקות וצהובות בלבד וסגרתי בערים אדומות, מה יותר אחראי מזה?". לצד הדיבורים על סגירת מערכת החינוך אמר: "אני מאוד מוטרד שלא כל מערכת החינוך תיסגר. הרב קנייבסקי כאילו במדינה משלו, נתניהו ואדלשטיין יעזו לגרום לזה שתהיה שם אכיפה? לא בטוח".

נתניהו פונה לכנסת: "לאשר באופן מידי את הסגר במליאה"

ינון: מה נשמע?
"לא חושב שיש לנו בוקר פשוט לאף אחד מאיתנו, סך הכול המדינה נכנסת שוב לסגר. אני מקווה מאוד שהוא לפחות יהיה האחרון".

ינון: עשית פדיחה רצינית, עלתה בחיי אנשים.
"גם אתה הולך לנרטיב השקרי שלא מגובה בשום דבר חוץ מסיסמאות מקמפיין הליכוד".

בן: אפשר לקרוא לזה שקר.
"יש לכולנו תחביב להסתכל על הנסיבות הרגעיות ולפיהן לשפוט את כל המציאות, אבל אנחנו נמצאים כמה שבועות וחודשים במציאות בה לא אוכפים את הסגר כמו שצריך, וכל הערים האדומות עושות מה שהן רוצות. הבוקר ראיתי תמונות מבתי ספר פתוחים למרות שאסור, הדבר הזה הוביל למשבר אמון אדיר שגרם לזה שכולם מסתובבים והולכים לים ועושים כל מה שאסור".

ינון: היית חלק מזה, תרמת לאווירה.
"אני עשיתי את מה שהאזרחים מצפים אני פתחתי את האפשרות ללמוד בערים ירוקות וצהובות בלבד וסגרתי את האפשרות בערים אדומות. מה יותר אחראי מלעשות את זה? אותה ממשלה שמתהדרת כשמצליחים שביבי עשה לבד אבל כשנכשלים כולם אשמים, בסדר".

בן: ציוץ של נתניהו: 'לאחר התייעצות שקיימתי עם שר הבריאות והחינוך החלטנו שגני הילדים כיתות א'-ד' ויא'-יב' ימשיכו במתכונת הלימודים הרגילה'. כשזה נכשל מאשימים את רם שפע.
"נראה לי שהציוץ הוכיח את הטענה שרוב המערכת גם בממשלה וגם בכנסת הבינה לפני 10 ימים שיש חלק מהלימודים שצריכים להתקיים וודאי שאני חושב שהדבר הנכון זה להמשיך בדיפרנציאציה".

ינון: 'לא אתן לשיקולי נתניהו לפגוע בתלמידי ישראל'. אתה מדבר שהוא רצה לעשות סגר מלא, שזה קמפיין של נתניהו וזה נראה כמו קמפיין שלך.
"גם כשאתה מסתכל במראה בבוקר אין לי ספק שאתה יודע שנתניהו מונע בחלק מרכזי מהזמן שלו מהשיקולים האישיים שלו למרות שלא תגיד את זה. לעומת זאת אני במשך חודשים כל הזמן עקבי מאוד בעמדה שלי, היו סגרים ששיתפתי פעולה מתוך הבנה שאני ער לתחלואה ומודאג ממנה אבל היו מצבים שעשיתי כל מה שאני יכול כדי להחזיר את הגנים וגם עכשיו שמערכת החינוך תפתח ראשונה. אני מאוד מוטרד שלא כל מערכת החינוך תיסגר. הרב קנייבסקי כאילו במדינה משלו, נתניהו ואדלשטיין יעזו לגרום לזה שתהיה שם אכיפה? לא בטוח".

ינון: אתה לא לוקח שום אחריות על ההחלטה שלך.
"צריך גם לצאת רגע מהפוזיציה ולהגיד, אני מבין שמוטלת עליי אחריות כבדה ואני עסוק שעות ביום כדי להבין טוב טוב את הנתונים ולדעת מתי אפשר או אי אפשר לפתוח. אבל אני מסתכל תוך כדי ורואה שנתניהו הוא האחרון שמקשיב לאנשי המקצוע והוא עושה רק מה שנוח לו. שיקוליו אינם ענייניים. חשוב להסתכל קדימה ולהבין איך אנחנו ממשיכים. הגיע הזמן אחרי שאנחנו במבצע חיסונים יפה וחלק ניכר מבני ה-60 פלוס צריך להעביר את משקל הכובד לאנשי ההוראה, מכיוון שהם רק 200 אלף אפשר ביומיים לחסן את כל צוותי ההוראה בישראל ולאפשר להם לחזור ללמד כמה שיותר מהר".

ינון: אין חיסונים.
"יש חיסונים ממה שאני מבין, אף אחד לא יודע כי כמובן שאת הפרטים נתניהו שומר לעצמו".

ינון: זה חלק מההסכם עם חברות התרופות.
"בוא נהיה מוטרדים ממצבה של מערכת החינוך, גם ביום שאחרי אני מאוד מודאג לאיזה מערכת חינוך אנחנו נתעורר ביום שאחרי הקורונה, לאיזה ילדים נתעורר. הילדים שלנו מושפעים, הם ייקחו את זה איתם עשרות שנים קדימה את ההשפעה הפסיכולוגית את הנפש שלהם שנפצעת עכשיו וברור שכל המדינה סובלת מזה אבל אני מאוד מאוד מודאג. כל מערכת החינוך המיוחד נשארת פתוחה כל פעם שיש סגר, אותן אימהות שיש להם ארבעה ילדים בבית בגלל הסגר צריכות ללכת ללמד בחינוך המיוחד זה מצב מאתגר ואין לו פתרון פשוט. יש אנשים שמקריבים את עצמם ואת המשפחה שלהם כדי לטפל בילדים עם הצרכים המיוחדים וחשוב להגיד את זה".

ינון: תסגור את מערכת החינוך היום?
"אנחנו לא מכנסים את הוועדה, מה שאני ביחד עם חברי וועדת החינוך שמייצגים את כל סיעות הבית אנחנו נחכה לראות שאכן הסגר נאכף בכל הערים האדומות בישראל ובאמת שולחים אנשים לסגור מוסדות חינוך. הסגר נכנס לתוקף, אני לא משפיע על עצם הכניסה לסגר אבל בתחילת שבוע הבא נראה אם הסגר אמיתי וכולל ואם לא אנחנו לא נהסס להשתמש בכלים שלנו".