על רקע התמודדותו בבחירות לכנסת ה-24, שוחח הערב (שלישי) פרופ' ירון זליכה עם ענת דוידוב בתכניתה 'איפה הכסף' ב-103FM. זליכה התייחס לסכום הגרעון שפורסם אתמול ואמר: "מההיכרות שלי עם הנפשות יש סיכוי שהם הקטינו את זה, אני לא מאמין לישראל כ"ץ". בהמשך הציג זליכה את תכניתו הכלכלית, על רק דבריו כי "30% מהאזרחים רוצים שהוא ינהל את הכלכלה" ואמר: "יש צורך בשינוי מדיניות כלכלית". על גנץ אמר: "הוכיח שאומץ הלב שנדרש במלחמה האזרחית זה לא אומץ הלב שנדרש בשדה הקרב".

מה דעתך על עניין האבטלה הכרונית בישראל? 
"מודל החל"ת הוא מודל שגוי, אבל הפעילו אותו בלית ברירה. תוך כדי התקדמות המשבר היה צריך להחליף את המודל הזה במודל התעסוקה הגרמני. אני וחברים אחרים פנינו לממשלה, אם אני זוכר נכון כבר בחודש מאי, עם תכנית מסודרת איך להחליף את מודל התעסוקה הקיים למודל התעסוקה הגרמני שמסבסד בצורה הולכת ופוחתת את שכר העבודה, אבל במקום העבודה. זאת אומרת, שלא מוציאים החוצה את העובדים לחל"ת ומרגילים גם אותם וגם את המעסיקים לבטלה, אלא מסבסדים ובכך מסייעים למעסיק להעסיק את העובד במקום העבודה תוך התחייבות לשמור על מקום העובדה לאורך זמן. חלפו שמונה חודשים מאז שהגשנו להם את המודל ולא קיבלנו תשובה. הם לא הקימו מנהל רלוונטי בכדי להחליף את המודל המשפיל והלא יעיל הזה במודל שהוכח כעובד בצורה טובה מאוד בגרמניה ובמדינות אחרות. אגב, לא רק החל"ת, גם הסגרים הטיפשיים האלה גרמו לכך שרבים במגזר העסקי עברו לעסוק בשחור". 

האם היה אפשר להקטין את הגרעון האסטרונומי הזה? 
"אני מבטיח לך מההכרות שלי עם הנפשות הפועלות שיש סיכוי שהם הקטינו את זה, ואנחנו נראה את הגידול במספרים כבר בינואר הקרוב. אני לא כל כך מאמין לישראל כ"ץ".

כלומר, הם לא אמרו אמת?
"חס וחלילה. איך את אומרת דבר כזה? היו דברים מעולם. אני זוכר שנכנסתי למשרד האוצר ב־2003 הם טענו שהגירעון היה ארבע אחוזים, אבל בפועל כשנכנסנו אני ונתניהו מצאנו כ־10 אחוזי תוצר, רק שתביני את ההבדלים. בכל מקרה גם אם נשאר ב־11.7 אחוזים אנחנו עדיין מדברים על גרעון שיא שלא היה כמותו ולא רשמנו אפילו בשיא האינתיפאדה השנייה".  

איך סוגרים כזה גרעון?
"בשינוי מדיניות. יש לחולל מדיניות חדשה, עם מנועי צמיחה והפחתות מיסים לצרכנים ולעסקים הקטנים, ואין דרך לממן את זה אלא בביטול הטבות המס המטורפות לקומץ של חברות גדולות". 

אתה יודע שלאף אחד לא היה אומץ לעשות את זה במהלך שנים ארוכות. נכון?
"יודעת מי האחרונים שהיה להם האומץ לעשות את זה? אני ונתניהו. רק שנתניהו השתנה, אבל אני לא השתנתי. יש לי את הידע, יש לי את היכולת, ויש לי את האומץ. אני מכיר את הטבות המס האלה, את הנכסים, את הפריבילגיות, ואת הפטורים ממכרז".  

כמה כסף זה יכול להזרים למשק?
"אנחנו מדברים על עשרות רבות של מיליארדים בשנה. תראי, מדובר בכספים שאנחנו חייבים אותם בכדי להשתמש בהם כמנוע צמיחה לעסקים שנלחמים עכשיו על חייהם, בזמן שאנחנו מדברים. את ה־20 אחוזים של העסקים שכבר נסגרו אי אפשר להציל, אפילו לא אני. ביום הראשון שלי כשר האוצר הייתי עושה שלושה דברים: לבטל את חוק עידוד השקעות הון עם ההטבות לטייקונים ולחברות הגדולות הפחתת מע"מ ל־15 אחוז באופן מידי, הדבר השני הוא ביטול המיסים על כל מוצרי המזון, הפארם, והקוסמטיקה. תגידי, כמה שנים אנחנו נשלם פי שלוש על קולגייט? והדבר השלישי הוא לפרק את המונופול של הגז". 

מה דעתך על ההזמנה של גנץ? 
"אני לא מוכן להיפגש איתו. אני מכבד אותו מאוד, אבל הוא הוכיח שאומץ הלב שנדרש במלחמה האזרחית זה לא אומץ הלב שנדרש בשדה הקרב. אני לא מתכוון להיכנס למשחק הכיסאות המוזיקלי הזה. אני הולך להציג את הרשימה שלי, ואת לא תמצאי שם אף פוליטיקאי. אני מתכוון להציג רשימה של אנשי מקצוע. יש שלושים אחוז מאוכלוסיית ישראל שרוצים שאני אנהל את הכלכלה הישראלית".