“לרוב, פוליטיקאים משדרים חזות רצינית, מעונבת ולפעמים בוטה, וטיקטוק היא המקום הטוב ביותר לשתף תוכן קליל והומוריסטי שייתן זווית אחרת ואנושית יותר, דבר חשוב בכל קמפיין”, מציין יהב כהן, יועץ תקשורת וניו מדיה. "השימוש בפלטפורמות אלה ככלי לגיוס תמיכה חשוב מאוד לכל מועמד שרוצה לשמור על קשר רציף עם קהל הבוחרים שלו”.
לדברי כהן, נהירת הפוליטיקאים לטיקטוק החלה בראש הממשלה בנימין נתניהו, שהיה מהראשונים להתחיל להעלות בה סרטונים. בדצמבר האחרון הוא פתח בה חשבון, ומאז העלה סרטונים שבהם, בין היתר, קרא לקהל הצעיר “ללכת להתחסן”, וגם לנצל את הסגר להורדה במשקל. “ראש הממשלה, שמוקף באנשי הסושיאל הטובים ביותר שיש, מוכיח שוב עליונות בתחום שנדמה שלעולם לא היו לו מתחרים”, אומר כהן. “נתניהו זיהה נישה חדשה, קפץ למים, והתוצאה עד כה היא מעל 170 אלף עוקבים ומיליוני צפיות, הצלחה אדירה שהביאה ותביא עוד ועוד פוליטיקאים להיכנס לזירה”.
לדברי יועץ התקשורת ומנכ”ל "הירשמן תקשורת", ניר הירשמן, דווקא מגיפת הקורונה דרבנה את הפוליטיקאים להצטרף לטיקטוק. “תקופת הקורונה יצרה מצב שבו רוב האוכלוסייה התמכרה לטיקטוק בגלל הסגרים, ואנשים נמצאים חזק מאוד מול המסכים האלה”, הוא אומר. “הפוליטיקאים מבינים שהם חייבים גם את הקהל הזה. אני מעריך שרוב, אם לא כל, חברי המפלגות יפתחו טיקטוק כי הם צריכים לחזר אחרי הבוחרים ומבינים שעכשיו כולם בטיקטוק. זו שאלה של פופולריות”.
“הפוליטיקאים הישראלים מאמצים לאט יותר מגמות מסוג זה, בטח בהשוואה לארצות הברית שבה טיקטוק פעילה מאוד ואף סייעה ברמה כזאת או אחרת להדחתו של דונלד טראמפ”, מציין רוני הרש, יועץ תקשורת ובעלים של "הרש תקשורת ואסטרטגיה". “גם בבחירות האלה, בגלל המצב הפוליטי המיוחד, כולם מחפשים עוד ועוד מצביעים ורוצים להיתפס עכשוויים יותר ביחס למתחרים. גם חיילים וגם אנשים סביב גיל 30 ויותר נמצאים שם. זה קהל שאולי הפוליטיקאים לא מוצאים אותו בפייסבוק או באינסטגרם, ולכן הם חייבים להרחיב את הרשתות החברתיות שלהם. אני מניח שהשימוש של הפוליטיקאים בטיקטוק יגבר כי עוד ועוד שחקנים ייכנסו פנימה. מנגד, אלה שכבר נכנסו יהיו מקצועיים יותר בזה ויוכלו להמשיך ולהעלות תכנים גם בתקופות שבין הבחירות”.
בין הפוליטיקאים שנוכחים בטיקטוק נמצאים גם שר הביטחון, ראש הממשלה החליפי ויו”ר כחול לבן בני גנץ, שר המדע והטכנולוגיה לשעבר יזהר שי וח”כ רם שפע. “מכיוון שהמסרים עוברים בסרטונים של 10 עד 60 שניות, האתגר הוא להעביר את המסר בהתאם לפלטפורמה", מסבירה ירדן אהרונוביץ, מנהלת הדיגיטל של יאיר לפיד. "לא חוכמה לקחת סרטון ולהעלות אותו כפי שהוא לטיקטוק, אלא חשוב למצוא את נקודת החיבור בין המסר לקהל ולפלטפורמה. המצביעים הצעירים מעבירים יותר ויותר את הזמן שלהם באפליקציה ונחשפים למסרים בדרכים יצירתיות כמו טרנדים ויראליים ושידורי לייב באפליקציה, אשר משפיעים על דעתם הפוליטית. גם אנחנו מגלים את הפלטפורמה ואת החיבור שלה לזירה הפוליטית וזוכים לתגובות ולאהדה גדולה".
"טיקטוק הפכה בשנה האחרונה לכלי תקשורת מרכזי בארץ ובעולם", אומר עמיחי שקל, יועץ ומרצה לשיווק בטיקטוק שמנהל בימים אלה את חשבון הטיקטוק של אחד הפוליטיקאים המתמודדים בבחירות הקרובות. “מאז תחילת הקורונה נוספו בישראל אנשים בוגרים רבים לפלטפורמה, שהיו סגורים בבית ונחשפו לאפליקציה דרך הילדים והנכדים שלהם. בעזרת טיקטוק הפוליטיקאים יכולים להגיע לקהל צעיר יותר שלא ניתן להגיע אליו דרך רשתות אחרות ולעודד את בעלי זכות ההצבעה הצעירים לגשת לקלפי”.
“בבחירות הקודמות לא היו פוליטיקאים בטיקטוק משום שטיקטוק לא נחשבה בזמנו לפלטפורמה שראוי להקדיש לה זמן ואנרגיות", אומרת שיר קצנל, יועצת ומרצה לטיקטוק. "היא נתפסה כרשת משחק וסרטונים של ילדים בעיקר. אבל בשנה האחרונה תמונת המצב השתנתה באופן דרמטי. טיקטוק נמצאת בצמרת של טבלת האפליקציות עם הכי הרבה הורדות בשנת 2020 לצד זום. בעקבות העלייה בפופולריות שלה בישראל וברחבי העולם, ובעקבות הסגרים האחרונים שרק האיצו את קצב ההצטרפות אליה, התעוררה ההבנה גם בקרב פוליטיקאים שמדובר כאן בפלטפורמה שהולכת ותופסת מקום יותר ויותר מרכזי.
"בשנה האחרונה טיקטוק שיחקה תפקיד מאוד גדול בפוליטיקה האמריקאית, כולל במחאות שהתחילו ותפסו תאוצה בטיקטוק. כך למשל בפשיטה על הקפיטול, הגיעו דיווחים חמים מהשטח באמצעות טיקטוק. גם בישראל טיקטוק לאט־לאט משנה פניה עם כניסתו אליה של קהל יותר ויותר מבוגר. הכניסה השנה של מפרסמים גדולים לטיקטוק, והעובדה שפרסומות טלוויזיה רבות מדברות ב'שפה הטיקטוקית', כבר נותנות לנו אינדיקציה לכך שהרשת משנה פניה ותופסת את תשומת הלב של קהל בוגר. יחד עם זאת, יש כאן ניסיון של פוליטיקאים לפנות גם לקהל הבוחרים הצעיר בעל זכות ההצבעה, וזה שיקבל את זכות ההצבעה בבחירות הבאות ואלו שאחריהן”.
“פוליטיקאים חייבים להיות בטיקטוק כי שם הקהל", מסכם הירשמן. "אין מה להתבכיין על המדיום, השטחיות שלו או חוסר היכולת להעביר מסרים מורכבים. זו זירה שצריך להיות בה ולשחק על פי הכללים שלה. עם זאת, מי שיהיה אותנטי, ומי שתבוא כמו שהיא - יוכלו לסחוף את הגולשים ולחבר אותם גם למסר הפוליטי שלהם".