מפלגת רע"ם, בראשות מנסור עבאס, הודיעה היום (שלישי) לאחר פגישה בין ראשי הרשימה המשותפת כי היא מוכנה לא להמליץ או לתמוך בראש הממשלה, בנימין נתניהו, מה שישאיר את המפלגה כחלק מהרשימה המשותפת. זאת, בתמורה להסכמת שאר המפלגות ברשימה לשני תנאים שהציבה. אף על פי כן, ברע"ם אמרו כי מתקיים עדיין משא ומתן, וטרם קיבלו החלטה סופית. הערב צפויה פגישה נוספת של ראשי הרשימה בנושא.

התנאי הראשון שהציבה המפלגה, הוא ששאר מרכיבי הרשימה יסכימו להצהיר בפומבי "מי כן". כלומר להבהיר מי מהמועמדים מקובל על חברי הרשימה ועל מי ימליצו לראשות הממשלה. עוד הוסיפה המפלגה, כי על הרשימה להודיע "עם מי מבין המועמדים אפשר לעבוד ובאיזה דרך, ומהם הגבולות המותרים להשפעה".

זאת, לדברי רע"ם, משרת את מטרתה העליונה שאותה דוחף יו"ר המפלגה כבר זמן מה, והיא "העצמת הכוח הפוליטי של מהמצביע הערבי והבאתו לידי ביטוי לטובתו ולהשגת זכויות. אנחנו רוצים שמצביעי המשותפת לא יעמדו בפני תיבת פנדורה, אלא ידעו בדיוק מה יקבלו מאיתנו". 

ראשי הרשימה המשותפת  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ראשי הרשימה המשותפת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

התנאי השני הוא שהרשימה המשותפת תכבד את ההלכה ולא תתמוך בשום הצעת חוק המנוגדת לה, שעלולה לפגוע במעמד בתי הדין השרעיים. התנאי מתמקד גם בנושא קהילת הלהט"ב והפונדקאות. כידוע, חלקים מן הרשימה, כמו נציגי מפלגת חד"ש, תומכים בפומבי במתן זכויות שוות לקהילת הלהט"ב ובחקיקת חוקים שלא עולים בקנה אחד עם משנתם של חברי רע"ם.

כזכור, מנסור עבאס עלה לכותרות בחודשים האחרונים בשל שיתוף הפעולה המפתיע בינו לבין בנימין נתניהו וחלקים נוספים במחנה הימין. הוא אתגר את מחנה השמאל, הן היהודי והן הערבי בשל שיתוף הפעולה הפוליטי שלו עם הימין היהודי. בראיון שנתן למעריב בנושא, אמר: "החברה בישראל, במיוחד הימין, חושבת שאי אפשר להגיע לקבלה של הערבי. תמיד יש תחושה שאם הערבים ישלטו, היהודים יהיו הקורבן. הם יסבלו. יזרקו אותם לים. אני מתייחס בצורה רצינית לפחדים האלה. אומרים שנתניהו משתמש במנגנון הזה של ההפחדה, וזה נכון, אבל לדעתי יש מקום שגם אנחנו הערבים נשים לזה לב ונתייחס לפחד ברצינות ולא בהכחשה".