האם הואצו המגעים המדיניים בין ישראל וערב הסעודית בימים האחרונים? העיתונאי רועי קייס מדווח הערב (שלישי) ב'כאן' חדשות כי בתקופה האחרונה מתקיימות שיחות מדיניות בדרגים בכירים בין ירושלים וריאד.

במוקד השיחות עומדת דאגתם של הסעודים מיחסו של הממשל האמריקאי החדש אליהם, בראשותו של הנשיא ג'ו ביידן. על פי דיווחים נוספים שנפוצו בכלי תקשורת ערביים, בשיחות בין ישראל וערב הסעודית הועלתה לאחרונה האפשרות להגיע לנרמול יחסים בין שתי המדינות ללא תיווכו של ביידן.  

גנץ: "הדלפת הטיסה לסעודיה היא צעד חסר אחריות"

על רקע כוונתו המוצהרת של ביידן לשוב להסכם הגרעין עם איראן ולהסיר ממנה את הסנקציות, חולקות ישראל וסעודיה שורה של דאגות משותפות. כזכור, בחודש נובמבר דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בערב הסעודית ונפגש שם עם יורש העצר מוחמד בן סלמן, בעיר ניאום השוכנת לחופי ים סוף. שעות לאחר הפגישה פורסם הדבר בכלי התקשורת בישראל, מה שגרם ככל הנראה לקירור היחסים בין שתי המדינות.

מאז כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן, הסעודים מודאגים במיוחד מיחסו אליהם, הרבה בשל ביקורתו על הפרות זכויות האדם בממלכה. בהקשר זה ראוי לציין, כי רק בשבוע האחרון הודיעו בסעודיה, בצעד היסטורי, על תחילת גיוסן של נשים לצבא המדינה. בנוסף, היום דווח במדינה כי ייאסר לפרסם מודעות דרושים לגברים בלבד, וכל מודעה מחויבת לפנות לשני המינים. לא מן הנמנע ששתי ההודעות הדרמטיות מגיעות במטרה לרכך את עמדת וושינגטון בנושא.

בשבוע שעבר הודיעה ג'ן סאקי, דוברת הבית הלבן, כי הנשיא לא יקיים דיאלוג עם יורש העצר מוחמד בן סלמן, אלא עם אביו בלבד, המלך סלמן. בהודעתה הסבירה סאקי את העניין ואמרה שלא ראוי שנשיא אמריקאי יקיים שיח עם אדם שאינו נמצא בדרגתו.