"בדיקות מהירות - עניין של שבועיים": ועדת החוקה של הכנסת התכנסה הבוקר (שלישי) על מנת לדון בכניסתה לתוקף של הפעימה השלישית של התו הירוק, בביטול ועדת החריגים ופתיחת היציאה מהארץ למתחסנים ומחלימים.

בתוך כך, ועדת החוקה אישרה את התקנות המאפשרות כניסה לישראל לאזרחים ותושבי קבע, ללא צורך בוועדת החריגים, כמו גם את ביטול ועדת החריגים עבור מחלימים ומתחסנים ביציאה מישראל. התקנות אושרו פה אחד בתמיכת יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, והח"כים אתי עטיה (הליכוד) ובועז טופורובסקי (יש עתיד).
 

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס ציינה במהלך הוועדה כי "המטרה היא לייצר תנאים שבהם יש פחות סיכון לתחלואה. אני לא מכניסה אנשים עם כל מני פתקים מהרופא שהם לא יכולים להתחסן, זה בסדר, אבל צריך להיבדק כי אני רוצה לוודא שהם לא מביאים סיכון של תחלואה פנימה. אנשים שלא יכולים להתחסן - אנחנו מנסים מההתחלה לקדם אפשרות שבו תו ירוק נפתח למחוסנים, מחלימים ובדיקות שאפשר להיות שימוש בבדיקות של PCR, או בדיקות מהירות בכניסה לאירוע".

עוד הוסיפה פרייס כי היא "מקווה שתוך שבועיים הנושא של בדיקות מהירות לצורך תו ירוק יכנס לפעילות מבצעית", ואפשר יהיה להתחיל להכניס גם לא מחוסנים. 

בנוגע למערכת החינוך, ציינה כי אין לדעת מה התופעות ארוכות הטווח של התחלואה הקלה יחסית של הילדים והאם יהיו לזה השפעות עיתידיות, ולכן יש לנקוט באמצעי זהירות. "ברגע שהילדים יחלו ותהיה תחלואה מאוד גבוהה היא תתפשט בכל הקהילה ותסכן גם את האנשים שלא התחסנו, וגם את אלה שהחיסון לא מספיק יעיל עבורם. ההסתכלות שלנו היא הסתכלות של הפחתת תחלואה בכל זאת. עד שלא נגיע למצב של חסינות עדר - עדיין יכולות להיות לנו התפרצויות גם מכיוון הילדים". 

יודגש כי מכשירי הבדיקה המהירים פועלים כמו סמארטפון עם מסך מגע וקורא ברקוד, ומסנכרנים את התוצאה של הבדיקה ישירות לאפליקציה של התו הירוק (עם פתיחתה לבדיקות מהירות) ולמחשב משרד הבריאות, עם שלוש רמות בקרה לשמירה על אמינות התוצאות ומערכת ממוחשבת לחלוטין ומוגנת למניעת זיופים. בעזרת הבדיקות האלה ניתן לבדוק כ–100 איש בשעה.

הבדיקה מבוססת אנטיגן, מזהה בתוך 15 דקות את נגיף הקורונה עם 96.7% רגישות וכן 100% ספציפיות לווירוס וגם את יתר הזנים החדשים והמוטציות השונות.

לדברי אלרעי-פרייס, "בדיקות האנטיגן מאוד טובות בתחילת המחלה שכן הן מזהות את העלייה בחלבון, אך לאחר מכן אדם יכול להיות חולה שמונה-עשרה ימים והאנטיגן שלו יהיה שלילי. במצב בו אדם ישתמש בנתוני הבדיקה הללו לאורך כמה ימים זה עלול להיות לא מדויק ונסתמך על בדיקה לא רלוונטית. כניסה לאירוע עם תוצאת PCR  תהיה ל-48 שעות והבדיקה המהירה תהיה בתוקף ל-24 שעות". 

ח"כ שבח שטרן (הליכוד) הציע לאפשר לתלמידים בידוד קבוצתי במקום בידוד ביתי: "בטבלאות משרד הבריאות רואים שעד היום 9 נפטרו מתחת לגיל 19. זה 0.003% מנתוני הנפטרים. אני מניח שיש גם קורלציה לחולי הקשה. כך שבידודי הקפסולות משביתים חלק גדול מהמשק ומהלימודים. אולי במקום זאת הבידוד יהיה בבית או בכיתה בה התלמיד לומד, שכן התלמידים בקפסולה זו כבר נחשפו אליו. לאפשר לאלו שנחשפו להגיע מהבית לביה"ס בלבד". 

ד"ר אלרעי פרייס השיבה כחי "התחלואה בילדים ברובה אסימפטומטית וקלה, אך לא יודעים מה תופעות ארוכות הטווח לתחלואה הזו והאם יהיו השפעות יותר ארוכות ולכן יש להתייחס לכך בזהירות. עד שלא מגיעים לחסינות עדר, עדיין יכולות להיות התפרצויות המסכנות אנשים וילדים שנדבקים וגם לאוכלוסיות בסיכון". עוד אמרה: "במסגרות בהן ניסינו לייצר מתווים מיוחדים בפנימיות או נבחרות כדורגל מקצועיות שגם כך נמצאות יחד, ראינו התפרצויות כך שהקונספט של בידוד קבוצתי לא עובד". 

בתשובה לח"כ מיכל קוטלר וונש (כחול לבן) ששאלה מדוע לא יינתן תו ירוק לאנשים שנכנסים לארץ לאחר שהשלימו את חיסון פייזר הניתן בארץ אמרה: "במהלך המגיפה ראינו הרבה מאוד זיופים של PCR, תעודות החלמה ועוד, ומכיוון שאדם שמזייף בדיקה או חיסון מסכן את כל האנשים שמגיעים, עד שיהיו הסכמי הדדיות עם מדינות אלו, אדם נדרש לבדיקה סרוגלוגית לפי רשימת מעבדות באתר משרד הבריאות וקבלת תו ירוק". עוד אמרה כי "מקדמים בדיקה מהאצבע בדומה לבדיקת סוכר, כדי לזהות כבר בנתב"ג את התוצאה הסרולוגית ולשחרר מבידוד".