מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה ראשונה, ברוב של 5 תומכים ללא מתנגדים, את הצעת החוק לבידוד בפיקוח טכנולוגי על הנכנסים לישראל באמצעות צמיד דיגיטלי. הצעת החוק הונחה על סדר היום לפי בקשת הממשלה, לצד אישור תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם הקורונה וכן הצעת חוק פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי למעסיק שעובדו שהה בחל"ת בתקופת משבר הקורונה, שאושרה גם היא בקריאה ראשונה. 

לפי הצעת החוק, פיקוח על מבודדים באמצעות אזיק אלקטרוני צפוי להפחית את הוצאות המדינה על שהייה במלוניות, לצד הוצאה נמוכה משמעותית על רכש שירותים מחברות שיפעילו את אמצעי הפיקוח הטכנולוגי. בנוסף, החוק המוצע יאפשר להרחיב את פתיחת המשק והטיסות לישראל, ובכך לשרת את חזרת הכלכלה לשגרה. 

סגן שר הבריאות יואב קיש הציג את ההצעה ואמר: "נוכח הרצון לבידוד ביתי, וקושי המשטרה לפקח, ועל רקע כך שהחלטנו להגדיל את כמות הנכנסים לישראל ל-3,000, הוספנו כוח אדם לשם הפיקוח, ולאחר בדיקות שונות, הגשנו את הצעת החוק, שעל כניסת הנכנסים לישראל יהיה חובת בידוד בביתם תוך שימוש באמצעי פיקוח אלקטרוני – צמיד אלקטרוני או אמצעי אחר, אדם שיתנגד יופנה למלונית. אנחנו יכולים לדעת באמצעות כך שאדם לא יוצא מביתו אבל לצד כך אדם צריך להקפיד על הבידוד הביתי, לא להיפגש עם אחרים בביתו, יש פה גם את האחריות האישית שלנו". 

קיש הוסיף: "יש את עלות הציוד, עד היום שולמו מאות מיליונים על המלוניות, נשאלת השאלה האם כל אזרחי ישראל צריכים לשלם על זה, או האם אדם שעשה זאת מיוזמתו צריך לשלם על זה, כמו ששילם על כרטיס הטיסה, ישלם על הציוד. אני חושב שזה המודל שצריך להיות, הוועדה תחליט על זה. אני חושב שזה צריך להיות זהה גם לעניין מלוניות וגם לעניין הציוד, קרי שאם אדם משלם אז זה על שניהם ולהיפך".

יואב קיש (צילום: יהונתן ולצר/TPS)
יואב קיש (צילום: יהונתן ולצר/TPS)

בהצעת החוק נכתב: "נכנסים לישראל מחו"ל מהווים סיכון מיידי להתמודדות המדינה עם הנגיף. חשוב לנקוט בפעולות מניעה מהירות ולמנוע אפשרות כניסה של אותם וריאנטים, ע"י וידוא הבידוד של החוזרים מחו"ל. בתקופה האחרונה, בדיקות קורונה בכניסה לישראל בנתב"ג מגלות כי כ-50% מסך החוזרים נמצאים מאומתים עם שובם מחו"ל".

"הדרישה לבדיקות עד 72 שעות לפני העלייה למטוס בחו"ל יש בה כדי לצמצם מעט את מספר המאומתים הנכנסים לישראל, אך יעילות צעד זה מוגבלת. הוכח שמאז נקבעה חובה זו בחקיקה, עדיין נכנסים נוסעים שנמצאים מאומתים בנחיתתם. גם עם הירידה בתעבורה האווירית יש חריגים הנכנסים למדינה ונמצאים מאומתים, על אף הבדיקה המקדימה, וחובה לוודא בידוד מפוקח גם עבורם".

"לא כל שכן כאשר מספר הנכנסים לישראל יעלה, לפי המתוכנן, לכ-2,500 איש ביום, ואף יותר מכך בהמשך, כאשר לא ניתן להבטיח שרובם יהיו מחוסנים או מחלימים. לכן, נדרש כלי טכנולוגי לוודא קיום הבידוד הביתי עבורם, אך זאת לצד שימור האפשרות למלונית עבור אותם חוזרים שאין להם אפשרות לקיים בידוד ביתי בפיקוח טכנולוגי, או שאינם מעוניינים להשתמש בכלי טכנולוגי לפיקוח על הבידוד".

"לאור זאת, מוצע להוסיף לחוק סמכויות מיוחדות סימן חדש ולקבוע בו כי בעת שהממשלה הכריזה על צורך בכך, נכנס לישראל יחויב, ככלל, לשהות בבידוד בביתו או במקום מתאים אחר העומד לרשותו, תוך שימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי, בהתאם להוראת הנציג המוסמך. רק מי שיסרב, או שאינו עומד בתנאים לבידוד ביתי או לפיקוח טכנולוגי, כגון שאין לו מקום מתאים – ישלח לבידוד מטעם המדינה במלונית".

"וידוא שמירת הבידוד למי שנכנסים לישראל מחו"ל יסייעו לצמצם את כניסתה והפצתה של התחלואה המיובאת לארץ, ולכן קביעת חובת הפיקוח הטכנולוגי בבידוד בית, וחלופה של שהייה במלונית, היא צעד חיוני להפחתת התחלואה בישראל, שתאפשר חזרה הדרגתית לשגרה".

מעסיקי עובדים השוהים בחל"ת יקבלו פטור מתשלום ביטוח לאומי

כאמור, מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק לפיה מעסיקי עובדים השוהים בחל"ת יקבלו פטור מתשלום ביטוח לאומי ודמי בריאות. בדברי ההסבר נכתב: "במצב הדברים הנוכחי, מרביתם של העסקים נאלצו להוציא את כלל עובדיהם או את רובם לחל"ת".

"חיוב המעסיקים בתקופת משבר הקורונה, שבה אין להם הכנסות כלל או שהכנסותיהם פחתו משמעותית בתשלום דמי ביטוח בעד עובדיהם שאינם מועסקים בעסק, הטיל על העסקים נטל משמעותי. זאת, על אחת כמה וכמה, במקרים שבהם דמי הביטוח שמשלמים המעסיקים נגזרים מהכנסה העולה על זו שלפיה שילמו דמי ביטוח ערב הוצאת עובדיהם לחל"ת".