צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים ערות 13, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל בתכניתו ב-103FM והסביר מי עומד מאחורי הבחירות שנערכו לראשות חמאס ברצועה. בנוסף, התייחס לתקרית הדיפלומטית עם ירדן שאירעה אתמול, בו אסרה המדינה על מטוס רה"מ לטוס בשטחה האווירי בדרכו לאיחוד האמירויות, מה שהביא לביטול ביקור של בנימין נתניהו במדינה.

תחילה התייחס לבחירות בחמאס ודיבר על יחיא סינוואר: "אנחנו מכירים את האיש טוב מאוד, הוא חי בזכות ישראל. כשהוא היה בכלא, בכיר האסירים של חמאס, ישראל הצילה אותו בניתוח. הבחירות בחמאס שהחלו השבוע מאוד משמעותיות, לא מדובר בסבב דמוקרטי, אלא על מועצה מאוד סגורה וסודית שבוחרת מבין חמישה או שישה מועמדים את מי שהיא רוצה. סינוואר הקיצוני לא הולך, הוא נבחר. זה אומר שהוא המועמד הכי טוב לאיראן בכל ההיבט ההתקפי ברצועת עזה. הוא עשה את ההפגנות על הגדר, שיגר טילים, אמר שאם לא יתנו מכונות הנשמה אנחנו לא ננשום, ממשיך להוביל את רצועת עזה".

יחיא סינוואר (צילום: AFP)
יחיא סינוואר (צילום: AFP)

כנשאל האם איראן הובילה למינויו, יחזקאלי הבהיר ללא כל ספק כי "וודאי שאיראן היא זו שקובעת מה יקרה ברצועת עזה. היא משלמת כסף לחמאס, מחמשת אותו, היא רוצה שהאיש יהיה כפוף אליה. איראן היא זו שמעצבת את האופי ההתקפי של חמאס ברצועת עזה ואת בחירת המנהיג. יחיא סינוואר יעשה מה שאיראן אומרת לו, נסראללה יעשה מה שאיראן תגיד לו, איראן בנתה שני מאגרי כוח".

הוא הוסיף ש "עוד דבר משמעותי קורה – בחירות בשטחים , ב-2007 חמאס ניצחו ואבו מאזן לא נתן להם את המפתחות, פת"ח חשבו שהם ייקחו את הבחירות וגילינו שחמאס נבחרו ואז הייתה ההפיכה בעזה".

כשעומת עם העובדה כי יש שקט לאחרונה ברצועה, השיב כי "יחיא סינוואר בתוך עמו הוא חי, הוא לא נבחר בבחירות דמוקרטיות. אם היו מתקיימות, חמאס היה עף מרצועת עזה, אז כשהם הולכים לבחירות הם נזהרים. אבל אם איראן תיתן פקודה, יחיא סינוואר ירה, נקודה. איראן שומרת את החמאס ליום פקודה. הם הבוסים האמיתיים של יחיא סינוואר ".

יחזקאלי גם התייחס לתקרית הדיפלומטית עם ירדן, ופירט על מורכבות היחסים ביננו לבין הממלכה ההאשמית: "מה שקרה שם זה חלק מחמיצות ירדנית וקרירות שיש עם ירדן. יכול להיות, ואין לי מידע על זה, ייתכן והאירוע קשור גם לתקרית של המאבטח בירדן שבאו יותר ולא תואם יכול היה להיפתר" (מדבר על התקרית בשגרירות ישראל בעמאן, בה קצין ביטחון ישראלי ירה למוות במקומי בן 17 שניסה לדקור אותו).

הוא סיכם כי "אולי מדובר באמבוש של הירדניים שניסו לעשות פה תקרית  וזה התגלגל למצב שהם לא נתנו לרה"מ לעבור במטוס שלו מעל ירדן. הדבר מעיד על מערכת היחסים עם ירדן, היא מאוד מורכבת. מבחינה ביטחונית היא מאוד חזקה, אבל המלך עבדאללה לא רוצה להיראות כמי שצריך אישור ישראלי להיכנס להר הבית. המלך לא אהב את הסכמי אברהם ואת כול מה שקורה עם ישראל בשנים האחרונות. זו נקמה דיפלומטית מתוקה שתעבור".