הצעתה של מפלגת יש עתיד להרכב הוועדה המסדרת של הכנסת ה-24 אושרה הערב (שני) במליאת הכנסת, ברוב של 60 תומכים לעומת 51 מתנגדים. ההפתעה הגדולה הגיעה מכיוון לא צפוי, כאשר מפלגת רע''מ בראשות מנסור עבאס הצביעה בעד ההצעה, ונגד הצעת הליכוד.

מפלגת ימינה, שברגע האחרון הודיעה כי הגיעה לסיכום עם הליכוד והצביעה בעד הצעתה לוועדה המסדרת, יצאה מהמליאה לאחר שהתברר כי אין לה את הרוב הדרוש.

גורמים ביש עתיד מסרו כי אופן ההצבעה של רע"מ נסגר בפגישה שהתקיימה מוקדם יותר היום בין לפיד למנסור עבאס. עוד הוחלט כי בתמורה להצבעה, עבאס יקבל את ראשות ועדה למיגור הפשיעה במגזר, תפקיד סגן יו"ר כנסת ונציגות בוועדת כספים על מכסת יש עתיד. בנוסף, גורם ביש עתיד אמר כי בליכוד הפעילו לחצים על בנט משום שהיו משוכנעים שרע''מ איתם ונדהמו לגלות שעבאס וחבריו הצביעו נגד הצעת הליכוד.

בטרם ההצבעה, ח''כ מיקי זוהר הודיע כי מפלגת הליכוד ומפלגת ימינה הגיעו, כאמור, לסיכום לפיו ימינה תתמוך בהצעת הליכוד בהצבעה ובתמורה אחד מנציגי הליכוד יועבר לידי ימינה. למרות הודעת ח''כ זוהר והצבעתם של חברי הכנסת של ימינה בעד ההצעה, היא נפלה ברוב של 60 מתנגדים לעומת 51 תומכים.

על פי דיווח חדשות 12, ימינה חיכתה עד הרגע האחרון על מנת להודיע כיצד תצביע במליאה, ואז התפרסם הסיכום שלה עם הליכוד, לפיו אחד מהמושבים של הליכוד יהיה של ימינה. כשחברי הכנסת של רע''מ שמעו במליאה על ההסכם , בזמן אמת אחרי שההצבעה החלה, החליטו לשנות את ההצבעה שלהם בלי לעדכן את הליכוד.

מנסור עבאס במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
מנסור עבאס במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

יו"ר רע''מ התראיין לאחר ההצבעה במהדורת החדשות של ערוץ 12, וסיפר מה עמד מאחורי החלטתו ללכת עם "גוש השינוי" בהצבעה: "אמרנו במשך מספר חודשים חודשים, אנחנו לא בכיס של אף אחד. החלפת ההצבעה היא טקטיקה לשימור הכוח שלנו. עכשיו רע''מ היא הקול המכריע גם בוועדה ומחר כולם ירצו את התמיכה שלנו שוב".

לאחר מכן, תקף עבאס את יו''ר רשימת הציונות הדתית וחברי מפלגתו, בעקבות אמירותיהם בתקופה האחרונה ואמר כי "אם מישהו מחפש אשמים לגבי למה לא הצבענו איתו, שיחפש אותם אצלו בבית. שבועיים שלמים סמוטריץ' ובן גביר מסיתים ומאשימים אותנו בעלילות דם, תמיכה בטרור. אני מוכן לעמוד בבית המשפט שישפוט אם אני תומך טרור או אזרח מהשורה שבה לייצג את החברה הערבית והאינטרסים שלה. אני לא דורש להנהיג את מדינת ישראל. ההצבעה שלנו היא לא נגד נתניהו, היא בעד עצמנו. רצינו לשמר את הכוח שלנו ככוח עצמאי שמנווט לטובת החברה בכלל והערבית בפרט".

למרות זאת, הוא לא התחייב כי מעתה ואילך יצמד בהצבעות ליש עתיד ושותפותיה: ""הצבעה שלנו היום לא קשורה להצבעה שלנו על הרכבת הממשלה. מי שפוסל אותנו, נפסול אותו. העניין הוא לא מה הציעו לנו. כל הצעה מכל מפלגה תישקל בכובד ראש, נבדוק את הכל ואז נחליט. לדעתי, כל גורם פוליטי וכל אזרח, לא צריך להשתמש בחרם ופסילות. סמוטריץ' צריך לחזור בו מהאשמות, אחרת אין דרך חזרה. לא נקבל את זה שמאשימים אותנו בתמיכה בטרור. מי שמנסה לחבל במאמצים שלנו לטובת אזרחי המדינה, יפגוש אותנו בבית המשפט". לסיום אמר עבאס כי "כל קואליציה שתרצה את תמיכת רע''מ, נצפה להסכמה של כל הגורמים באותה קואליציה".