יו"ר יש עתיד יאיר לפיד כינס אמש את חברי צוות המשא ומתן שלו בראשות הלל קוברסקי, ותדרך אותם לקראת המשא ומתן הקואליציוני, שעשוי להיות ארוך ומסובך, בעיקר עם ימינה ותקווה חדשה אך גם עם שותפיו במרכז־שמאל. בשלב זה, נראה כי הממשלה המסתמנת תשאיר את תיק הביטחון בידי השר הנוכחי, יו"ר כחול לבן בני גנץ, בעוד יו"ר יש עתיד יכהן כשר החוץ. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יכהן כשר האוצר.

בדרך לכינון קואליציה והודעה לנשיא כי "עלה בידי להרכיב ממשלה", שבראשה יעמוד נפתלי בנט, צפויים ללפיד מהמורות וכאבי ראש לא מעטים. עוד בטרם יגעו הצדדים בשאלת התיקים הם יצטרכו לפתור מחלוקת לגבי חלוקת הכוחות הפריטטית בממשלה, מספר השרים שיהיו לכל צד – לפיד דרש ממשלה עם 18 שרים בלבד, אבל לאור דרישת השותפות העתידיות המספר יהיה גבוה בהרבה - וכן שאלות הנוגעות לקווי יסוד.

כך למשל יצטרכו להחליט האם מקפיאים את כל הנושאים השנויים במחלוקת בתחום המדיני ובתחום דת ומדינה ונושאים כמו זכויות הלהט"ב ולעסוק בעיקר בנושאי בריאות, כלכלה ושיקום המשק.

בחלוקת התיקים צפוי מאבק עז בין הצדדים ובראשם על תיקי הביטחון, המשפטים והחינוך. לתיק הביטחון לוטש עיניים יו"ר תקווה חדשה גדעון סער, בעוד שבכחול לבן יסרבו בתוקף להוציא את התיק מרשותו של בני גנץ. בנט ירצה לתת את תיק המשפטים לאיילת שקד. יו"ר העבודה מרב מיכאלי דורשת לעצמה את אחד משלושת התיקים הבכירים בממשלה. יו"ר מרצ ניצן הורוביץ מבקש את תיק החינוך, אולם בתקווה חדשה דורשים שהתיק ימסר לח"כ יפעת שאשא ביטון.

כעת לפחות מסתמן כי בנט יהיה בראשות הממשלה, לפיד שר החוץ, ליברמן שר האוצר, שקד שרת המשפטים וגנץ או סער בביטחון. במגעים שהיו עד כה עלתה בגוש השינוי מחשבה להעניק למיכאלי את תיק הפנים, אך שקד התנגדה לכך נחרצות בטענה שתיקים אידיאולוגים צריכים להיות ברשות מפלגות הימין. מחלוקת נוספת היא גם על תיק הקליטה, בין ישראל ביתנו, שמחזיקה אותו באופן מסורתי, לבין כחול לבן, שהיו רוצים לראות את פנינה תמנו־שטה בתפקיד.

את כל התסבוכת הזאת צריכים לפתור בגוש השינוי בתוך 28 ימים, ולא - המנדט יעבור לכנסת למשך 21  יום, ומשם הדרך קצרה לבחירות חמישיות. בינתיים גוש השינוי יכול לרשום הישג חשוב, מלבד הענקת המנדט ללפיד, כשראשות הוועדה המסדרת תעבור לידי ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד).