שבוע לאחר העברת המנדט אל לפיד: סיעות הכנסת מקיימות היום (שני) ישיבות סיעה ברקע ההסלמה הביטחונית בדרום ובמזרח ירושלים ולנוכח המשבר הפוליטי. את הישיבה הראשונה מקיימת מפלגת ישראל ביתנו בראשות חבר הכנסת אביגדור ליברמן.

"היום הממשלה מביאה אותנו למצב של תבערה. תסתכלו מה קורה בירושלים. התנגשויות וחיכוך - בדרום שריפות ורקטות, בגליל יורים על השוטרים. זוהי הגישה של נתניהו לממשלה הבאה. הוא נאחז בקרנות המזבח. אם היה באמת דואג לישראל ולליכוד הוא היה אומר שהוא זז הצידה. לזוז הצידה זה לא תרגיל שהוא המציא אתמול?", אמר ליברמן בפתח דבריו.

"אף אחד לא מאמין לנתניהו ואף אחד לא סומך עליו. ברגע שהוא יזוז יהיה אפשר להקים ממשלת ימין על מלא. בנושאים האחרים אנו עושים כל מאמץ להגיע לממשלת שינוי מתפקדת. אנו משתדלים לדבר כמה שפחות ולתדרך. אנו משתדלים להתגמש. הממשלה הזו צריכה להביא מסר ערכי. אנו נעשה הכל כדי שתהיה ממשלת שינוי", ציין ליברמן.

אחריו נאם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד: "אנחנו שומעים בימים האחרונים את כמיות הרעל וההסתה שמפיץ נתניהו. אין גבול שנתניהו לא חוצה כדי לפרק את החברה הישראלית ולקדם אותנו לבחירות. זו תזכורת למה אנחנו חייבים ממשלת אחדות. האלימות והשקרים במגפונים לא באמת מייצגים את מה שחושבים אזרחי ישראל. אנחנו לא באמת שונאים אחד את השני. אם תקום ממשלת אחדות, בעוד שלושה חודשים אך אחד לא יזכור את הזוהמה הזו. לפעמים זה יצליח יותר ולפעמים פחות, אבל כולם יידעו שזו תהיה ממשלה מתפקדת עם רצון טוב.

"לא כולם יקבלו את מה שהם רוצים אבל יש רצון טוב לכולם. הפוליטיקה לא יכולה להיות הדבר שתוקע את המדינה והיא לא יכולה להתנהל בקודים עבריינים. אני קורא מפה לכל אנשי המפלגות: חשוב שנביא בשורה למדינה ולאזרחים ולילדים שלנו. צריכים לדעת שיש פה דור חדש של מנהיגים. מי שיתקע את הקמת הממשלה הציבור לא יסלח לו. בואו נעשה טוב".

לאחר מכן נשאה דברים יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, והגיבה לביקורת המרומזת של לפיד: "אני חזרתי ואמרתי שמפלגת העבודה מחוייבת להקמת ממשלת שינוי. אנו בעד מאמץ להקים ממשלה כזו. היא תעשה את זה עם כל שבעת המנדטים שלה. אנחנו מחוייבים לייצג את המנדטים שלנו. במהלך המשא ומתן עשינו ויתורים, מבחינתנו אנחנו מוכנות ומוכנים לסגור כבר היום".

כזכור, המאמצים להקמת ממשלת שינוי המשיכו גם בסוף השבוע האחרון, בו ערך בנט פגישות בנוכחות יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, עם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, יו"ר תקווה חדשה גדעון סער, יו"ר כחול לבן בני גנץ ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, במסגרת המאמצים להרכבת ממשלה. צוותי המו"מ טענו כי השיחות התקיימו ברוח טובה. 

ניצן הורוביץ, יו"ר מרצ, אמר בישיבת סיעת המפלגה כי "יום ירושלים אמור להיות יום חגיגי, אבל ירושלים בוערת. במקום שמחה ודיונים בשיפור מצב העיר ואיכות התושבים של העיר אנו רואים מראות קשים של אלימות. האלימות הזאת לא חדשה. כבר כמה חודשים, לא שבועות, ירושלים נוטפת מאלימות. המשטרה לא עושה מספיק. לפעמים אפילו מחריפה במצבים מסוימים את המצב ואני חושב שבמיוחד היום צריך לקרוא לרגיעה בירושלים להפסקת האלימות ובעיקר במה שיש לנו עליו שליטה - למשל באישור תהלוכות ומצעדים פרובוקטיבים שניתן למנוע אותם לא צריך לאשר אותם. זה רק מוסיף שמן למדורה".

עוד הוסיף, בהתייחסו למו"מ על הרכבת הממשלה: "הממשלה שתקום חיייבת לחתור לאיזון בין החלקים שלה. זו תהיה ממשלה שתהיה מורכבת מימין, מרכז ושמאל. זו לא תהיה ממשלת ימין ולא ממשלת שמאל. היא חייבת לטפל בעניינים דחופים כמו מערכת הבריאות, תחבורה וחזרה של תפקוד הכנסת. יש מובטלים שצרכים לחזור לעבורה. הממשלה הזו תעשה את זה. לכן גם אנחנו נעמוד על זה שנקבל תפקידים, נקדם חקיקה ויוזמות לפי הגודל שלנו. המשא ומתן לא נגמר. יש עוד קשיים. עד שזה לא נגמר זה לא נגמר. חייבים לחתור לאיזון בין כל מרכיבי הממשלה. אני מקווה שנצליח לסכם את הכל בקרוב. אולי תוך כמה ימים, אני מקווהנ. זה תלוי בפתרון הסוגיות השונות. אנחנו לא שולפים מהמותן כדי שתהיה ממשלה טובה".

עוד צפויה להתכנס מפלגת תקווה חדשה בראשות חבר הכנסת גדעון סער.