יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', העניק היום (רביעי) הצהרה לתקשורת, בה תקף את מפלגת ימינה וטען שהעומדים בראשה, נפתלי בנט ואיילת שקד, ביצעו "תרגיל הונאה" וחברו לממשלת שינוי, תוך יצירת מצג שווא שממשלה כזו ירדה מהפרק. 

"בזמן שאתם ישבתם בממד תחת אלפי טילים וחיבקתם את ילדכם בבית, בזמן שכולנו מחינו דמעה למראה בתי הכנסת שנשרפו בערים המעורבות, בזמן שמכוניות הוצתו, בכל הזמן הזה נרקם תרגיל ההונאה שטרם נראה כמותו", אמר סמוטריץ'. "אני כדרכי אומר לכם כאן בקולי את מה שאתם מבינים כבר לבד: בנט ושקד יצרו מצג שווא שממשלת השינוי ירדה מהפרק, אבל בפועל המשיכו לפעול תחת אש להקמתה. עבדו עליכם, עבדו עלינו".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"הם חיכו בסבלנות לסיום המבצע כדי שנשכח, בנט ושקד אמרו לא פעם אחת שהם לא יקימו ממשלת שמאל משום מצב. אמש שמעתי במפורש מאנשי ימינה שבכוונתם לחבור לערבים לממשלת שמאל, אמש פנו אליי שאצטרף. אני לעולם לא אמכור את ערכיי. כל עוד ממשלת שמאל על השולחן אין שום סיכוי להקים ממשלה טובה לישראל, ממשלה לאומית".

"בימים הקרובים יכנס בנט מסיבת עיתונאים דרמטית הוא יסביר בה שלאור העובדה שלא ניתן להקים ממשלת ימין הוא נאלץ להקים ממשלת שמאל. בנט יספר לכם שהוא כבר הוריד מהפרק את ממשלת שמאל לפני שבועיים אבל הוא לא הצליח להקים ממשלת ימין. בנט פעל ופועל כל העת כדי להכשיל את הקמת הממשלה. בנט סיכם עם לפיד שהוא ישלים את ההסכים הקואליציני והוא יחבור ברגע האחרון. בנט משקר, איילת משקרת".

"להאשים אותי במניעת הקמת ממשלה ימנית בשל סירובי להקים ממשלה שתתמך על ידי הטרור, הוא ניסיון בלתי נתפס. לאן עוד תדרדרו? היום כולם מבינים שאסור להקים ממשלה עם חברי כנסת ששוללים את זכותו של מדינת ישראל להגן על עצמה, אפשר וחובה להקים ממשלת ימין. דפי ההיסטוריה נכתבים בימים אלו, אתם תכריעו אם תכתבו בהם כמי שביצע תרגיל הונאה או כמי שהיו שותפים להקמת ממשלת ימין".

"את המו"מ הפוליטי באופן טבעי קיימנו ונמשיך לקיים בחדרים הסגורים. אם האופציה של ממשלת שמאל תרד מהשולחן תהיה ממשלת ימין. טוענים שאני לא מספק את הסחורה, אצל בנט זה עקבי, הוא יושב על הגדר - תביאו לי ממשלה על מגש של כסף אני בא, לא תביאו לי אני אלך לממשלת שמאל. בשנייה שעבר המנדט ללפיד, בנט נפגש חמש פגישות ביום. להקים ממשלת שמאל זאת משימה שלו, להקים ממשלת ימין זאת משימה שלי".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לאחר נאומו, נשאל יו"ר הציונות הדתית אם הוא מוביל לבחירות חמישיות, בכך שהוא מנסה למנוע את הקמת "ממשלת השינוי" והשיב: "האם אתה היית מוכן לאכול חזיר אם לא תקום ממשלת ימין? אני לא אאפשר שתקום ממשלת שמאל, עם מי שמזדהה עם ארגוני טרור. אני לא אתן לזה לקרות בשום מצב ובשום תרחיש, הרוב השפוי והנורמלי של מדינת ישראל מבין היום מאיזו חרפה הצלנו את מדינת ישראל". 

הוא הוסיף כי "אנחנו עושים את מה שצריך, בכל החזיתות. בין עם זה מול גדעון שיבין שהגיע הזמן לגלות אחריות ולבוא, ובין עם זה מול בנט ושקד שמחבלים בכוונה במאמצים. אף אחד לא רוצה ללכת לבחירות, כולנו רוצים ללכת לממשלה טובה וימנית. אפשר לייצר את זה, אפשר לייצר מפגש רצונות בין כל השחקנים הרלוונטים בלבד שתהיה רצון ושלא תהיה אפשרות אחרת".

לאחר מכן הוא טען: "במידה ומשהו לא השתנה כאן בזמן שישנו אנחנו בדמוקרטיה, נתניהו נבחר ברוב קולות. אני אמרתי ואני חוזר ואומר אין שום דבר דמוקרטי שמי שקיבל 30 מנדטים יוותר על ראשות הממשלה בשביל מישהו שקיבל שבעה או שישה מנדטים. כנראה שנתניהו צריך להיות ראש הממשלה, גם נתניהו צריך לעשות צעדים, והוא יודע שהוא צריך לבוא לקראת ולהגיע למפגש רצונות, כל צעד הגיע עם השאיפות שלו והרצונות שלו".

"אם לכולם ברור שמה שטוב למדינת ישראל זה ראשות ממשלה לאומית, אז קודם כל מורידים מהפרק את האיוולת של ממשלת שמאל ובכל הכוח מגיעים למצב האפשרי של ממשלת ימין. בימים האחרונים נופל האסימון, בהתחלה האמנתי לתרגיל ההונאה של בנט. והולכתי שולל כמו רוב אזרחי מדינת ישראל", סיכם סמוטריץ'.

סמוטריץ' במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
סמוטריץ' במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לאחר דבריו, נודע כי ח''כ איילת שקד תמסור הצהרה לתקשורת בשעה 17:00 מחדר סיעת ימינה בכנסת. שקד צפויה להגיב להאשמות סמוטריץ' נגדה.

עוד בזמן מסע הבחירות לכנסת ה-24 הצהיר סמוטריץ' כי לא יהיה מוכן להיות שותף להקמת ממשלת ימין שתישען על מפלגת רע"מ בראשותו של מנסור עבאס. לאחר פרסום תוצאות הבחירות, כשהיה ברור שמפלגתו של עבאס זכתה בארבעה מושבים בכנסת, והקמת ממשלת ימין תהיה תלויה בתמיכתה, חזרו סמוטריץ' וחברי סיעתו על הבטחת הבחירות שלהם ואמרו כי לא יהיו מוכנים להיות שותפים להקמת קואליציה כזו. 

בהמשך, קרא סמוטריץ לגדעון סער וחברי מפלגתו לחבור אל גוש הימין ולהקים ממשלת ימין "על מלא", כשפקע המנדט של נתניהו, הטיל נשיא המדינה ריבלין על ח"כ יאיר לפיד להרכיב את הממשלה ותוך זמן קצר חלה התקדמות במגעים בין מפלגתו למפלגת ימינה. בתחילת החודש דווח כי חלו התקדמויות משמעותיות בין לפיד ויו"ר ימינה באשר להקמת הממשלה, כשהסתמן כי בנט יהיה ראש הממשלה הראשון ברוטציה, בקואליציה שתתימך על ידי רע"מ. סמוטריץ' ביקר זאת בחריפות וטען כי ראש ממשלה של מפלגה הנושאת שבעה מנדטים בלבד הינו מהלך לא דמוקרטי. עוד אמר יו"ר הציונות הדתית כי ממשלה כזו תהיה "הרס הציונות וההתיישבות, הרס המעט שעוד נשאר מהמשילות". 

עם פרוץ הפרעות בערים המעורבות והיציאה למבצע "שומר החומות" ברצועת עזה, השועו המגעים בין רע"מ ו"גוש השינוי". לא מכן הודיע בנט כי הוא פורש מן המגעים הקואליציונים שניהל עם מפלגות "גוש השינוי", זאת בעקבות המצב הביטחוני והפוליטי. יחד עם זאת, גורמים בגוש השינוי דיווחו כי בנט ממשיך להיות בקשר עם יאיר לפיד