שר החוץ גבי אשכנזי נחת היום (ראשון) במצרים לביקור הרשמי הראשון של גורם מטעם ישראל, מזה 13 שנים. אשכנזי נפגש עם עמיתו המצרי, סאמח שוקרי, בארמון תחריר, מעון ההארחה הרשמי של משרד החוץ המצרי. השרים שוחחו על האתגרים בכל הקשור למנגנונים למניעת התעצמות חמאס ולהסדרה מול רצועת עזה, ואשכנזי הבהיר כי ישראל לא תאפשר "מצב בו השיקום ברצועת עזה יאפשר לחמאס לבנות מחדש את יכולות הטרור שלו ומבלי שתפתר סוגיית החזרת השבויים והנעדרים המוחזקים על ידי ארגון הטרור".

עוד ציין אשכנזי כי המשך פעילותה של הרשות הפלסטינית בארגונים ובפורומים בינלאומיים כגון ה-ICC והמועצה לזכויות אדם פוגעת בסיכויים לשיתופי פעולה עתידיים: "ההסתה הנמשכת מצד הרשות הפלסטינית ופעילותם במוסדות הבינלאומיים מהווים מכשול משמעותי לקיומו של שיח מדיני ולצעדים בוני אמון בשטח".

אשכנזי הביע הערכתו לתפקידה ההיסטורי של מצרים בפריצת הדרך לשלום בין ישראל לבין שכנותיה ועל דאגתה ליציבות הביטחונית האיזורית והודה לו על המחוייבות המצרית לנושא. 

עוד שוחחו השרים בנושאים אסטרטגיים אזוריים ודנו בחיזוק הקשרים הבילאטרליים בין המדינות והרחבת שיתוף הפעולה בתחומי הסחר, הכלכלה והתיירות. 

אשכנזי ציין כי "מבצע 'שומר החומות' והרחבת מעגל המדינות עימן יש לישראל הסכמי שלום, יצרו הזדמנות לחיזוק הקשרים ושיתוף הפעולה בין ישראל לבין מדינות ערב. על כולנו מוטלת החובה לפעול לבלימת כל ניסיון לפגיעה ביציבות האיזורית על ידי ארגוני הטרור וגורמים קיצוניים דוגמת איראן ושלוחותיה"

כזכור, מצרים הייתה זו שתיווכה את הפסקת האש בין ישראל לחמאס במסגרת מבצע "שומר החומות", ואף במהלך השבוע שעבר, מצרים זימנה את ישראל, חמאס והרשות הפלסטינית לשיחות בקהיר, על מנת לקדם רגיעה ארוכת טווח בין הצדדים, לצד קידום פתרון סוגיית השבויים.

אשכנזי נחת יחד עם צוות מצומצם, כאורחו של שוקרי, למספר פגישות במדינה. "תודה על הזמנתך, סאמח שוכרי, שה"ח של מצרים, לביקור רשמי ראשון של שר חוץ ישראלי מזה 13 שנים. בעת הביקור נקיים מספר פגישות בהן נדון בנושאים בילטראליים, בחיזוק הקשרים הכלכליים והמסחריים, ונעמיק במנגנוני ההסדרה מול עזה ושיקום הרצועה תוך אכיפה בינ"ל. במהלך הדיונים אדגיש בפניו כי ישראל מחויבת מעל הכל להשיב את חיילנו ואזרחינו המוחזקים ע״י החמאס", צייץ אשכנזי עם נחיתתו בקהיר.



ביום שישי האחרון, הגיעו אנשי מודיעין מצריים לרצועת עזה דרך מעבר גבול ארז, לשיחות נוספות עם מנהיגי חמאס ופלגים פלסטינים אחרים על דרכים לקידום הפסקת האש. זה היה הביקור השלישי מסוגו ברצועת עזה על ידי גורמי הביון המצריים מאז תום הלחימה ובראש משלחת הביטחון המצרית עמד הגנרל אחמד עבד אל חאלק, בעל התיק הפלסטיני בגא"י. המקורות טענו כי המשלחת העבירה מסר מישראל לחמאס "להפסיק להתגרות בבכירים ישראלים".