סיעת ימינה קיימה היום (ראשון) את ישיבתה ברעננה, ובה יו"ר התנועה, נפתלי בנט, הציג בפני חברי הכנסת את אירועי הימים האחרונים ואת מאמציו להקים ממשלה. מימינה נמסר בסיום הישיבה כי "הסיעה מגבה פה אחד את בנט במאמציו להקמת הממשלה ולמניעת בחירות חמישיות".

בנט אמר בישיבת הסיעה כי פניו לממשלת שינוי, וכי הוא לא מאמין שתקום ממשלת ימין, כך שאם לא יחתמו עם לפיד, המערכת שוב תגיע לבחירות.

במקביל, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הציע הבוקר ליו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, לכהן ראשון ברוטציה אם יסכים להצטרף לממשלתו, בנוסף להתחייבות מצד נתניהו לקדם הגבלת כהונה. על פי ההצעה, מדובר ברוטציה משולשת כאשר בנט יכהן שלישי. בעקבות ההצעה, ישיבת סיעת ימינה נדחתה והחלה ב-14:00.

כעבור זמן קצר הודיע סער בציוץ בטוויטר כי הוא דוחה את ההצעה: "עמדתנו ומחוייבותנו היתה ונותרה: החלפת שלטון נתניהו. בהתאם לכך נמשיך לפעול. המלצה חמה לימים הקרובים: התעלמו מספינים".

לפני כשבוע וחצי עלתה אפשרות דומה, אך נתניהו סירב בעקבות התנגדותו להגבלת כהונת ראש הממשלה. במהלך סוף השבוע הועבר לסער מסר לפיו נתניהו מוכן לדון בנושא שוב. בתוך כך, הבוקר יפגשו צוותי המו״מ של תקווה חדשה ויש עתיד, כחלק מהמאמצים להקמת ממשלת אחדות.

ראש הממשלה נתניהו צייץ: "אנחנו נמצאים ברגע גורלי לביטחונה, אופיה ועתידה של מדינת ישראל. ברגע גורלי כזה שמים בצד כל שיקול אישי ונוקטים צעדים מרחיקי לכת, חסרי תקדים אפילו. זה מה שכל ראשי סיעות הימין ואני עשינו עכשיו. חתמנו על הצעה מרחיקה לכת לגדעון סער ונפתלי בנט, הצעה שתמנע הקמת ממשלת שמאל מסוכנת ותבטיח הקמה של ממשלת ימין חזקה ויציבה לשנים רבות שתדאג לכל אזרחי ישראל. כל ראשי סיעות הימין ואני מזמינים את גדעון סער ונפתלי בנט - בואו עכשיו, מייד, לפגישה שתאפשר הקמת ממשלת ימין טובה למדינת ישראל".

כזכור, בנט עדכן את לפיד בהחלטתו ביום שישי האחרון. הם הסכימו כי בנט יכהן כראש הממשלה עד ספטמבר 2023, ולאחר מכן לפיד יכהן כראש הממשלה עד נובמבר 2025. עם זאת, מקורות בימינה אמרו כי הפרטים עדיין לא סגורים.

יו''ר יש עתיד יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יו''ר יש עתיד יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

ההסכמים הקואליציוניים יסוכמו סופית מחר ויועברו לכנסת. השבעת הממשלה יכולה להתקיים כבר ברביעי הקרוב, אך על פי החוק, מרגע ההודעה לנשיא ניתן לקיים את ההצבעה בכנסת עד שבוע לאחר מכן.

הח"כים ומועמדי ימינה אשר מתנגדים לבניית "ממשלת השינוי" יתבקשו להתפטר, על מנת להחליפם במועמד שיצביע בעד בממשלה. ימינה זקוקה ללפחות שישה מחבריה שיצביעו בעד הממשלה על מנת שתזכה לרוב.

עוד הבוקר, כמה משפחות שכולות הפגינו מול ביתו של בנט ברעננה בקריאה שלא יקים ממשלה בהישענות על רע"מ. "אין לכם מנדט לממשלה עם מחבלים", נכתב בשלטים שנשאו המפגינים.

הפגנת משפחות שכולות מול ביתו של בנט (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת משפחות שכולות מול ביתו של בנט (צילום: אבשלום ששוני)

שרת התחבורה המיועדת בממשלה החדשה, יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, אמרה בראיון לגל"צ: "לא שוחחתי עם בנט בסוף השבוע, אני לא יודעת מה הולך לקרות. עם לפיד דיברתי בהחלט ואנחנו ממשיכים לעשות כל מאמץ כדי שהממשלה הזאת תקום. כמו שאתה יכול לראות במשא ומתן עשינו וויתורים גדולים כדי להצליח במשא ומתן, ולקחנו שלושה תיקים שמשמעותיים למשברים שיש כאן היום.

"יש עניין של איזון בתוך הממשלה, סער ובנט דורשים תיקים רבים ביותר וזה הכתיב מפתח שיצר ממשלה גדולה לצערי. הממשלה הזאתי חייבת לשקף את החלקים שלה, עם כל הכבוד לסער ובנט שיש לי כבוד לשותפתם ואני רוצה לקוות שזה יהיה ממשלה של רצון טוב של שיתוף פעולה ולא התנגחות, שתעשה הכי הרבה טוב למדינת ישראל".