יומן הפגישות של השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, פורסם הערב (שלישי) בחדשות 13. התיעוד עוסק בתקופה שקדמה למינויו של מפכ"ל המשטרה הנוכחי, יעקב שבתאי, לאחר כשנה וחצי ללא מפקד קבוע במשטרה.

במסגרת התחקיר, נטען כי מי שהיה מפקד מחוז ירושלים, דורון ידיד, היה מועמדו של השר אוחנה לתפקיד המפכ"ל, אלא שבשל התנהלותו של זה בהתמודדות עם המפגינים בבלפור, הוא לא זכה לקידום המיוחל. עוד נטען, כי במסגרת תהליך מציאת המועמד הראוי לתפקיד מפקד המשטרה, לא התקיימה כל פגישה עם מי שהיה ממלא מקום המפכ"ל, מוטי כהן כמו גם הסמפכ"ל. במקום זאת, אוחנה קיים שיחות עם הניצבים הכפופים להם.

ניצב דורון ידיד (צילום: דוברות המשטרה)
ניצב דורון ידיד (צילום: דוברות המשטרה)

ב-14 ביולי 2020, כך פורסם, נפגש עם ראש אגף התנועה, ניצב אלון אריה, עם מפקד מחוז הדרום, ניצב יורם סופר, עם ראש אגף משאבי אנוש, ניצב עינת גיל צוברי ועם מפקד מחוז ירושלים, ומי שהיה המועמד לתפקיד המפכ"ל, ניצב דורון ידיד. בימים הבאים פגש אוחנה במפקד להב 433, מפקדי מחוז תל אביב, מרכז, ש"י, צפון, ראש אגף התמיכה הלוגיסטית, ראש אגף התקשוב וראש אגף ההדרכה. לא נכללו ברצף הפגישות: ממלא מקום המפכ"ל והסמפכ"ל.

על פי ממצאי היומן, שתיים מהפגישות עם ניצב ידיד התקיימו בעת שיא ההפגנות בבלפור נגד ראש הממשלה. זאת ועוד, בסיום אחת הפגישות עמו, הייתה זו הפעם הראשונה בה ביצעה המשטרה שימוש במכת"זית במהלך הפגנה, ובה נעצרו יותר מ-50 מפגינים. 

לאחר הפגישה הנוספת בין אוחנה לידיד, הייתה זו הפגנה בה כוחות המשטרה נקטו באלימות פיזית כלפי המפגינים, שכללה דחיפות ובעיטות. כמו כן, צוין שלאחר אותה הפגנה לא נעשה שימוש נוסף באגרסיביות כזו.

שימוש במכת"זית בצעדת המחאה נגד נתניהו בירושלים

עם זאת, בתחקיר נטען כי פעולות אלו לא סיפקו את השר, ואחד מניצבי המשטרה אף סיפר לחדשות 13 כי "ידיד לא סיפק את הסחורה, ועל כן לא מונה לתפקיד". זאת, בטענה כי ידיד יהיה "עצמאי מדי", כך לדבריו של אותו ניצב שנותר בעילום שם.

בחדשות 13 פנו למשרד לביטחון פנים בבקשה לקבל את תכני השיחות מול הניצבים במשטרה, אך אלו סירבו למסירת המידע. כמו כן, עם מינויו של יעקב שבתאי לתפקיד, נטען כי אוחנה נפגש עמו מספר פעמים.

תגובתו של השר לביטחון פנים, כפי שנמסרה לחדשות 13: "מדובר במחזור טענות שקריות, בראיון ניצב ידיד הכחיש טענות אלה והוסיף כי 'השר אוחנה נהג בשיט הממלכתיות לאורך כל הדרך'. השר אוחנה ערך פגישות אישיות ם ניצב מוטי כהן הרבה יותר מכל ניצב אחר. פגישות אלה לא רשומות ביומן כי התבצעו לפני ואחרי דיונים שהתקיימו בנוכחות השניים, לרבות הערכות מצב שמקיים השר מדי שבוע, ושוחח איתו טלפונים במקרים רבים. חמור ומצער שגורמים המכנים עצמם 'בכירים במשטרה' לא נגמלו מתרבות ארגונית רקובה וקלוקלת של הכפשות נגד הדרג הממונה, בתדרוכים אנונימיים".