ישראל בכר, מי שהיה יועצם של פוליטיקאים רבים, בהם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל בתכניתו ב-103FM והתייחס לממשלת השינוי, כשבועיים לאחר הקמתה. 

"זו ממשלה בתחילת דרכה. התחושה שהשרים רוצים לעבוד, שזה חשוב, אבל ניתן לקבוע שלממשלה אין רעיון אידיאולוגי מסדר" אמר בפתח דבריו. 

"כאשר נבחר נשיא בארה"ב הוא מציג כיוון, נרטיב. זו ממשלה שבמהות קמה על בסיס מטרה פוליטית משותפת – הזזת נתניהו. אני חושב שדי מעניין לראות איך היא מתפתחת אבל התחושה כרגע היא של 'באנו לעבוד', ממשלת תפעול יומיומית, לגבי הדברים הגדולים האחרים נראה בהמשך".

נפתלי בנט, יאיר לפיד, בני גנץ, גדעון סער (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
נפתלי בנט, יאיר לפיד, בני גנץ, גדעון סער (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

"הפוליטיקה הישראלית היא פוליטיקה משברית, מהיום הראשון משבר כזה או אחר ואין לה קו אידאולוגי אז השעטנז המפלגתי שנוצר לראשונה בישראל בצורה כה חריפה יעמוד למבחן", הוסיף, אך הבהיר כי "זה מוקדם להגיד אם היא תשרוד או לא". 

הוא הסביר את אמירתו בכך ש"בסוף, נקודת התורפה של הממשלה זה רע"מ והמשותפת, לא המפלגות הציוניות הרגילות, הן רוצות להישאר ביחד. זו ממשלה צרה של 61, תמרון מאוד קשה לשרידות אבל האמת שמי שמקיים אותה זה המשותפת ולא רע"מ. היא נותנת לממשלה את רשת הביטחון ההצבעתית בכנסת". 

הוא הוסיף כי המשותפת כן מקבלת תמורה לגב שאותו היא מעניקה: "כולם עושים עסקאות בכנסת. היא מאפשרת עורף הצבעתי, סוג של רשת ביטחון של הממשלה שלא קיימת. מספיק שח"כ מרגיש לא בנוח עם נושא מסוים הממשלה בבעיה. לכן אני חושב שהאופוזיציה תנסה למצוא את התפר בין המשותפת לרע"מ".

בנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

עם זאת, כשהעריך את ימיה של הממשלה, אמר כי "ממשלות ישראל לא נופלות כל כך מהר גם אם הן לא אהובות. גם ממשלתו של אהוד ברק, הקצרה ביותר שהייתה, החזיקה 18 חודשים. אם הם יגיעו להעברת תקציב, אחריה תהיה ירידת מתח והם יוכלו לשרוד עוד תקופה ארוכה אבל אי אפשר לדעת". 

עוד התייחס בכר לראש הממשלה לשעבר נתניהו ולתחושותיו: "הוא מרגיש קושי כפול, פעם אחת לעזוב אחרי 12 שנים תפקיד מרתק ומאתגר שהוא מרגיש שזו השליחות שלו. לפוליטיקאים יש אשליה שזה לא ייגמר. פעם שניה, ברמה האנושית, נתניהו ראה בבנט כעוזר שלו ובסופו של יום בנט הוא זה שהדיח אותו מהתפקיד. זה לא דבר אנושי קל".

למרות דבריו, הוא הבהיר כי "נתניהו הוא לוחם וממוקד מטרה. גם אם בתוך תוכו הוא כועס, מדובר באיש מאוד מפוקח לגבי מצבו. הוא ישדר לליכוד שתכף חוזרים אבל הוא יודע שזה לא פשוט והמציאות מורכבת".

"כשאתה יוצא מבלפור קשה לחזור, זה לא קל" הדגיש. "נתניהו יודע את זה מצוין, לקח לו 10 שנים לחזור לשם. אני חושב שהוא צריך להבין איך לרתום שותפים פוליטיים ולא לדרוס אותם, כי אילולא היה משאיר את נפתלי בחוץ ואת גדעון בחוץ הוא היה היום רה"מ, זו האמת".

הוא הסביר כי "יש נקודת הבדל מאוד מעניינת בסוג ההתנהלות למשל של שרון מול נתניהו. שרון כשראה אויב פוליטי הוא חיבק אותו, ניסה לנטרל בלקרב אותו. זה מה שעשינו באסטרטגיית הגוש. נתניהו במהלך השנים כשראה איום פוליטי לא חיבק אותו הוא ניסה לדרוס אותו. מדובר בשתי גישות שונות. אי אפשר לריב עם כולם, כדי ליצור מכפילי כוח פוליטיים צריך לדעת ליצור שיתוף. אני חושב שזה מה שגרם בעצם לפיצוץ של אסטרטגיית הגוש ששירתה אותו הרבה שנים".

בסוף דבריו, שנשאל מתי נתניהו יבין שתפקיד ראש הממשלה אכן נגמר, ענה כי "המציאות תכתיב את מהלך העניינים. אם לפיד ייכנס לתפקיד רה"מ, והממשלה תמשיך לתפקד וזה יחזיק זמן רב. אולי שם".