יו"ר הוועדה המסדרת, חברת הכנסת עידית סילמן, כינסה היום (ראשון)  את הוועדה לדון בעניין הסמכת ועדה לדון בהצעת חוק האזרחות והכניסה לישראל. בשנים הקודמות, הרכב הוועדה שדנה בחוק הורכב מחברי ועדת חוץ וביטחון וועדת הפנים, אולם מכיון שטרם קמה ועדת פנים שבה אמור לעמוד נציג סיעת רע"מ, בקואלציה מבקשים לדון בהעברת הטיפול בחוק לוועדה אחרת.

ההחלטה להעביר את הדיון בחוק האזרחות לוועדת החוץ והביטחון טרם התקיימה, בעקבות החלטתו של ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן), המנהל את הישיבה, לא לעבור להצבעה כי אין לקואליציה עדיין רוב. ח"כים מהאופוזיציה מחו בקולניות וקראו: "פחדנים, פחדנים". מלשכתה של יו"ר הועדה המסדרת נמסר כי ההצבעה תתקיים "כשנגיע להבנות ולהסכמות".


הדיון בוועדה המסדרת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
הדיון בוועדה המסדרת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

בנוסף, הוועדה החליטה להמליץ לכנסת ה-24 להקים את ועדת החוקה חוק ומשפט, בהחלטה שעברה ברוב של 17 ח"כים בעד, מול 16 נגד. . עפ"י ההצעה, בוועדה יהיו חברים 16 חברי כנסת. תשעה מהקואליציה ושבעה מהאופוזיציה. בוועדה יהיו חברים: שלושה מסיעת הליכוד, שנים מסיעת יש עתיד, ושניים מסיעת תקווה חדשה, חבר אחד לסיעות ש"ס, כחול לבן, סיעת ימינה, העבודה, יהדות התורה, ישראל ביתנו, הציונות הדתית, הרשימה המשותפת, ומר"צ.

לאחר שובה של הוועדה מהפסקה, התקיימה הצבעה חוזרת על ההחלטה, אשר נדחתה ברוב של 17 ח"כים מתנגדים לעומת 14 ח"כים שתמכו בהמלצה. לאור כך, הוועדה המסדרת דחתה את הרביזיה על הקמת ועדת חוקה.

במהלך הדיון נוצרה סערה כאשר חברי הכנסת מהאופוזיציה התנגדו להקמת הוועדה ולהרכבה. ח"כ ביטן טען כי יש רוב לא פרופורציונלי של חברי כנסת מהקואליציה לעומת אופוזיציה, זאת למרות שישנם 61 חברי קואליציה בלבד, לעומת 59 מהאופוזיציה. בנוסף הוא טען כי יש להקים את הוועדה עם מספר אי זוגי של חברי כנסת.

דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ח"כ יעקב אשר  טען כי לא ניתן לשנות סדר יום תוך כדי דיון ולחטוף הצבעות. "יכולתי לעשות את זה כיו"ר ועדה, אולם תמיד נהגתי בהגינות. אל תהרסו את המסורת הנהוגה בכנסת. את מסורת ישראל כבר מכרתם", אמר.  עוד אמר כי "הנושא לא דחוף להביאו לדיון בצום, אתם משלמים במינוי יו"ר הוועדה למפלגת העבודה, כדי לזכות בתמיכה שלהם בחוק האזרחות". 

ח"כ שלמה קרעי הוסיף: "מכרתם את הביטחון למנסור עבאס, את הביטחון למועצת השורא ואת היהדות לגלעד קריב ואתם מבקשים שנעזור לכם להעביר את חוק האזרחות", בעוד מיקי זוהר אמר: "זה לא רק חוסר כבוד להתיש חברי כנסת בצום, אלא גם חוסר קולגיאליות וכבוד לחברי הכנסת". 

ח''כ מיקי זוהר בדיון בוועדה המסדרת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ח''כ מיקי זוהר בדיון בוועדה המסדרת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

בתחילת הדיון, תקפו חברי האופוזציה את חברי הקואלציה ואת יו"ר הוועדה. ח"כ אוסמה סעדי מהרשימה המשותפת תקף: "אתם מנסים לעשות מחטף על חוק איחוד משפחות. בשביל זה הבאתם אותנו ביום ראשון על מנת שאתם תגייסו רוב לחוק הזה כדי להעבירו ל ועדת חוץ וביטחון. זה בושה וחרפה שאתם עושים דבר כזה".  כמו כן, חברי הכנסת מהאופוזיציה דרשו לעלות לדיון בוועדה את הצעת חוק יסוד ההגירה. ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית אמר: "גנבתם את השלטון ותשלטו בהתאם להבטחות שלכם לבוחרים שלכם. תנו לנו להעלות בקשה לפטור מחובת ההנחה לחוק יסוד ההגירה". 

בהמשך התפתח ויכוח בין ח"כ ווליד טאהא מרע"מ לח"כ איתמר בן גביר, אחרי שהאחרון הציע לח"כ מיכל רוזין להעביר את המסיכה שלה בצבעי דגל הגאווה לח"כ טאהא וזה בתגובה הגיב בצעקות לבן גביר: "אל תזכיר את השם שלי מהפה, יא זבלה, תלך לעזאזל, גזען, טרוריסט". בן גביר השיב: מחבל! מחבלים תומכי טרור יושבים כאן".

ח"כ טאהא אף הוסיף כי "בניגוד לרבים מאלה שיושבים כאן ורוצים לעשות שימוש פוליטי בנושא כל כך קריטי וחשוב עבורי, קודם כל כאזרח מדינת ישראל וגם כאזרח ערבי בישראל,  אני רוצה לדבר על הנושא הזה באופן מהותי. מה שנקרא חוק האזרחות הוא למעשה חוק אנטי אזרחות. חוק גזעני, חוק שמבייש כל ספר חוקים בכל מדינה עלי אדמות. החוק הזה הוא הוראת שעה שחוזרים לאשרר אותה כל שנה מחדש ויש להם סיבה, כי יש להם במה להתבייש בדבר הזה", בזמן דבריו, צעקו לעברו ח"כים אחרים כי "אתה אנטישמי, גזען וטרוריסט. אתה מתגאה גזענות בשלך. בושה וחרפה גזען".

טאהא המשיך את דבריו ואמר: "הוראת השעה הזאת שכל הגזענים גאים בה  גרמה לעשרות אלפי אנשים חיים סבל יום יומי.יש מי שחושב שהפלשתינים הולכים לעמוד בתור כדי לקבל ארחות ישראלית. אני רוצה לאכזב אתכם. הפלשתינים גאים בפלשתיניות שלהם בדיוק כפי שאתה גאה באזרחות שלך, אבל הם מבקשים לחיות כמו בן אדם, להתאחד כמו בני אדם. כמו ילד שאמא שלו שלא יכולה לרשום אותו בתעודת זהות, אבא שלא ראה את ילדיו זמן רב, יש הסדרים אחרים שאפשר לעשות, אבל בגלל הגזענות לא מוכנים לשמוע על זה. אני מבטיח לכל אלה שרוצים לנצל את זה פוליטית, אני לא אסייע לדבר הזה בשום מצב ובשום מקרה. מי שרוצה להעביר את החוק מוזמן לעשות את התיקונים הנדרשים".

ווליד טאהא (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ווליד טאהא (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)


ח"כ מאי גולן הורחקה מהדיון לאחר שקראה לעברה של ח"כ גבי לסקי ממרצ: "את מייצגת רוצחים עוכרת ישראל. מייצגת רוצחים עם דם על הידיים".

לצד זאת, הוועדה תדון גם בהקמת ועדה מיוחדת לענייני חוקה, חוק ומשפט. עוד קודם לכן, הוועדה אישרה את את התפלגותו של חבר הכנסת אופיר סופר ממפלגת הליכוד, על מנת שיוכל להתמזג עם סיעת הציונות הדתית. ההחלטה עברה ברוב של 19 תומכים וללא מתנגדים.