משבר חוק האזרחות: בישיבת ראשי האופוזיציה שהתקיימה היום (שני) הוחלט שכל סיעה תקיים דיון פנימי בנושא חוק האזרחות ומאוחר יותר היום תתקיים פגישה נוספת כדי לקבל החלטה. הוחלט על גיוס מלא ו-0 קיזוזים.

מוקדם יותר לא הצליחה הקואליציה לייצר רוב בוועדה המסדרת ובעת ההצבעה נפלה הצעת חוק האזרחות ברוב של 17 נגד ההצעה לעומת 14 בעד. כעת, החוק יעבור להכרעה במליאת הכנסת. ההצעה נפלה לאחר שנציגי רע"מ הצביעו נגד הצעת הקואליציה, יחד עם הליכוד והאופוזיציה, בעוד נציגי מרצ קיבלו אישור מראש לא להשתתף בהצבעה.

לאחר ההצבעה, חברת הכנסת מרב בן ארי צייצה סרטון, בו הציגה את שיתוף הפעולה בין חברי הכנסת מהליכוד לח"כים הערבים בכנסת, בהצבעה על חוק האזרחות. בן ארי הוסיפה לסרטון: "ח"כ ווליד טאהא הסביר לח"כ מכלוף זוהר שהוא לפחות התנגד עקרונית כי הוא לא מאמין בחוק, אבל הם התנגדו סתם בלי סיבה. צודק". ח"כ טאהא ממפלגת רע"מ הגיב אף הוא והסביר כי הצביע נגד עמדת הקואליציה "באופן מהותי ועקרוני, בעוד שבליכוד הצביעו כניגוח פוליטי".

עם תום ההצבעה פרץ עימות נוסף בין הקואליציה לאופוזיציה כאשר ח"כ שרן השכל מתקווה חדשה קראה לעבר הח"כים מהליכוד "אתם בושה". ח"כ מאי גולן מהליכוד השיבה: "אין לכם מודעות עצמית". ח"כ מיקי זוהר צייץ לאחר ההצבעה: "אין גבול לחוצפה, ח"כ השכל הגיעה לוועדה המסדרת כדי להטיף לנו מוסר על כך שהפלנו לקואליציה את חוק האזרחות. אחרי שהם מכרו את המדינה והקימו ממשלה עם השמאל הקיצוני, הם עוד מעיזים לבוא אלינו בטענות. הם כבר בחרו את רשת הביטחון שלהם: "הרשימה המשותפת״.

ח"כ השכל הגיבה לאירועים: "מה שקרה היום בהצבעה על חוק האזרחות הוא אירוע היסטורי וקו אדום נוסף שהליכוד חוצה. מעולם אופוזיציה לא סיכנה את ביטחון מדינת ישראל או פגעה ביחסי החוץ בזירה הבינלאומית, גם לא באופוזיציות קיצוניות וקשות יותר. הקו האדום שנחצה היום למעשה מחליף את הנוהג הקיים ואופוזיציות בעתיד לא יחששו לפעול באותו קו שיסכל את ביטחון מדינת ישראל ואת יחסי החוץ. בעוד כמה שנים כל חבר ליכוד ייאלץ לעשות חשבון נפש עם עצמו על כך שפעל בניגוד לאינטרס הביטחוני של המדינה שלנו. זו עוד הוכחה לכך שהם כבר איבדו את הדרך והאידיאולוגיה״.

הבוקר הוועדה המסדרת התכנסה לדיון בחוק, אשר לאחריו הצביעה האם להעביר אותו לוועדת חוץ וביטחון. לאור כשלונה של הוועדה להעביר את הצעת החוק, הוא יעלה היום ישירות במליאה ולאחר מכן בוועדת חוץ וביטחון. יש לציין כי ועדת החוץ וביטחון יזמה דיון משלה, ללא קשר להחלטת הוועדה המסדרת, כך שאם הוועדה המסדרת תחליט לא להעביר את הצעת החוק, ועדת חוץ וביטחון תדון ב"סוגיית איחוד משפחות של ישראלים עם תושבי יהודה, שומרון ועזה, ועם אזרחים ותושבים של אירן, עירק, לבנון וסוריה".

כבר בפתח הישיבה תקף ח"כ דודי אמסלם את יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן, בשל האיחור בפתיחת הדיון ואמר: "עבד כי ימלוך, הגיעה לחודש וחצי ולא מבינה איפה היא נמצאת. באים אנשים מהצפון והדרום והיא לא מודיעה, מה זה האיחור הזה?". יש לציין כי מי שמנהל את הישיבה, בעקבות האיחור הוא ח"כ איתן גינזבורג, כאשר סילמן הצטרפה מספר דקות אחריו ויושבת לצידו.

קטי שטרית הוסיפה לדברי אמסלם: "אם אנחנו היינו מאחרים היה פה מחטף". אמסלם שוב התערב והוסיף כי "אנו רוצים הסבר למה אנו מחכים לכם עשרים דקות". גינזבורג התנצל על איחורו ומסר כי הוא נובע מהיעווצויות בקואליציה, אך חבר הכנסת מהליכוד המשיך בדבריו: "אנחנו לא מסכימים להתנהלות שלכם, חצופים". במהלך חילופי הדברים, ח"כ ולדימיר בליאק, ממפלגת יש עתיד, קרא לעבר אמסלם: "תסתום את הפה".

חברי הכנסת מהליכוד בוועדה המסדרת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חברי הכנסת מהליכוד בוועדה המסדרת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הדיון בוועדה החל בסעיף ב' של החוק, לאחר שח"כ גינזבורג החליט לדלג על סעיף א', ההצבעה על הארכת הוראת השעה של חוק האזרחות. גם על כך התפרץ אמסלם שאמר כי "יש סדר יום", גינזבורג השיב: "סדר היום הוא המלצה, ליו"ר הוועדה יש סמכות לקבוע את סדרי הדיון ואני קובע שאנחנו מתחילים בסעיף ב'".

מ"מ יור הקואליציה חכ בועז טופורובסקי: "אני רוצה להתנצל בפני חברי הוועדה וכל מי שהגיע בזמן. הרעיון היה שתהיה על ההתחלה הצבעה. עם זאת כשראינו שזה מתעכב היה ביני לבין עידית אי הבנה וביקשתי עיכוב של כרבע שעה. גם אם הממשלה עוד לא הגיעה להבנות אפשר לקבוע הצבעה בשעה מוסכמת על כולם. מתי שתחליטו על הצבעה מקובל עלי".

בתוך כך, סיעת מרצ תחליט היום סופית בישיבת הסיעה על אופן הצבעתה לגבי הארכת הוראת השעה של חוק האזרחות-איחוד משפחות. יו"ר הסיעה ח"כ מיכל רוזין אמרה כי "כרגע הסיעה מתכוונת להצביע נגד, אך החלטה סופית תתקבל בישיבת הסיעה". בנוסף, סיעת הליכוד תתכנס גם היא היום, בשעה 15:00, על מנת להכריע כיצד יצביעו חברי הכנסת במליאה. הרוב נוטה להתנגד, אך חילוקי הדעות בתוך הסיעה עדיין קיימים.

בינתיים נעשים ניסיונות לשכנע את שרת הפנים, איילת שקד, לקבל את מתווה הפשרה של השר עיסאווי פריג' - מתן מעמד מיידי ללא אזרחות למי שחיים בארץ ללא זכויות בסיסיות, הארכת הוראת השעה בחצי שנה בלבד, והקמת ועדת שרים לביטול חוק האזרחות ולגיבוש חלופה אשר תובא לאישור הממשלה והכנסת תוך חצי שנה.

"חוק האזרחות יעלה כלשונו"

אתמול בדרכה לישיבת הממשלה התייחסה השרה שקד לנושא ואמרה כי ״חוק האזרחות יעלה כלשונו. הוראת השעה פוקעת בשלישי ולכן זה צריך לעלות מחר. גם ראשי האופוזיציה ראו את חוות הדעת של השב"כ לפני פחות מחודש והבינו שהחוק חייב לעבור. אני לא מאמינה שהם ישנו את דעתם".

במהלך יום האתמול המשיכה שקד יחד עם מזכיר הממשלה שלום שלמה בשיחות עם כל גורמי הקואליציה, בדגש על בכירי רע"ם ומר"צ, במטרה להגיע להסכמות לקראת ההצבעה. במהלך ישיבת הממשלה אתמול התייחס ראש הממשלה נפתלי בנט למחלוקות בקואליציה סביב החוק וביקש לגלות איפוק. "אנחנו לא רוצים שהממשלה תיפול בגלל ציוצים״, אמר לשרים. 

במקביל, מפלגות האופוזיציה מימין – הליכוד, הציונות הדתית והסיעות החרדיות - החליטו להמתין עד לרגע האחרון לפני שיודיעו על אופן הצבעתן. בליכוד נמשכים חילוקי הדעות בנוגע להצבעה על החוק, כשעל פי דעת הרוב חובה להתנגד לחוק ו"לא לתת לקואליציה רשת ביטחון". עם זאת, כמה חברי הליכוד, ובראשם אבי דיכטר ויובל שטייניץ, טוענים כי מדובר בסוגיה ביטחונית וכי אסור להצביע נגד הארכת החוק רק מסיבות פוליטיות.

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו פרסם אתמול הודעה בנושא שבה תקף את הממשלה ואת העומדים בראשה ואמר: "רק חוק יסוד ההגירה יבלום הסתננות פלסטינית לישראל. בנט ולפיד לא מסוגלים לשמור על אופייה היהודי של מדינת ישראל. מחר הם מביאים להצבעה בכנסת את חוק האזרחות, כשרע״ם, מרצ, וחברת כנסת ממפלגת העבודה מתנגדים לו".

עוד הוסיף נתניהו כי הוא והממשלות שעמד בראשן "מנסים להעביר את חוק יסוד: הגירה כבר כמה שנים ונבלמנו - קודם כל על ידי איילת שקד שהייתה שרת משפטים ואחר כך על ידי אבי ניסנקורן. אין שום סיבה לבלום את חוק היסוד הזה. הצענו לקואליציה לעשות את הדבר הנכון - להאריך בחודשיים את החוק הקיים, להעביר מיד את חוק יסוד: הגירה בקריאה טרומית ולסיים את החקיקה של חוק היסוד תוך חודשיים. עד כה הם סירבו".

משמעת סיעתית בעבודה

העיסוק בחוק האזרחות יחל הבוקר, כשוועדת החוץ והביטחון הזמנית בראשות ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) תתכנס כדי לדון ב"סוגיית איחוד משפחות של ישראלים עם תושבי יהודה, שומרון ועזה, ועם אזרחים ותושבים של איראן, עיראק, לבנון וסוריה". בהמשך יעבור הדיון למליאת הכנסת, לשם תביא שרת הפנים שקד להארכה את הסעיף בחוק שתוקפו עומד כאמור לפוג מחר. בקואליציה מקווים שהח"כים של רע"ם יימנעו או ייעדרו מההצבעה.

יו"ר סיעת מרצ, המתנגדת לחוק, ח"כ מיכל רוזין אמרה אתמול: "ניסינו להגיע להסכמות ולהידברות עם השרה שקד. הצענו לה מגוון הצעות פשרה לגבי החוק. אם היא תסכים לפתוח את החוק ולתקנו, יש על מה לדבר. אבל היא לא מוכנה".

חברה לסיעה ח"כ מוסי רז אמר: "נצביע נגד חוק האזרחות במתכונתו הנוכחית. אם הוא ייפול זו תהיה מבוכה לקואליציה, אבל הממשלה לא תיפול כתוצאה מזה".

במפלגת העבודה, שבה ח"כ אבתיסאם מראענה מתנגדת להארכת החוק, הוחלט על משמעת סיעתית. מטעמו של יו"ר הסיעה ח"כ רם שפע נמסר: "בעבודה יצביעו בעד החוק, ותחול משמעת סיעתית שבה כולם יצביעו ביחד. מפלגת העבודה היא מפלגה ביטחוניסטית והיא תדאג לשמור על ביטחון ישראל".

לקראת ההצבעה על החוק אמר מ"מ יו"ר הקואליציה ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד): "היינו בטוחים שנתניהו, סמוטריץ׳ ודרעי יתמכו בהארכתו. לא עלה בדעתנו כמה רחוק ילכו מפלגות האופוזיציה - שחוקקו את החוק וביקשו להאריך אותו במשך 17 שנה - נגד האידיאולוגיה, הערכים והבוחרים שלהן. אנחנו נעלה את החוק לוועדה ולמליאה ונראה לציבור מי דוגל בערכיו ומי בוגד בבוחריו".