אראל סג"ל וטל שלו שוחחו הבוקר (שני) בתוכניתם ב-103FM על האתגר העומד בפני הקואליציה בהעברת חוק איחוד משפחות, שתוקפו פג מחר. כבר בתחילת הדיון אמר סג"ל: "אם אני מוריד את כובע הפרשן ושם את כובע המצביע, אני רוצה שהאופוזיציה תלך עד הסוף ותפיל את הממשלה". שלו השיבה לדבריו כי "לאיילת שקד לא בהכרח אכפת שהחוק לא יעבור, היא תוכל להפיל את זה על הליכוד".

סג"ל הוסיף כי "צריך להגיד את האמת, כששר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד דיבר על החוק, הוא לא דיבר על חשיבות ביטחונית אלא דמוגרפית, בג"ץ היו זורקים את הטיעון הזה מכל המדרגות. זה חלק מה'ישראבלוף' החוק יותר משנועד למנוע פיגועים, הוא נועד למנוע פגיעה דמוגרפית. אבל במסגרת משחקי המחבואים שאנחנו עושים כל הזמן, אף אחד לא מעז להגיד 'אני רוצה את הצעת החוק כי אני רוצה לשמור על הרוב הדמוגרפי היהודי לכן אני מפלה אזרחים ערבים ישראלים".

שלו ענתה לסגל ואמרה כי "במשך 18 שנה השאלות האלו לא נשאלו כשהחוק עלה להצבעה, רק עכשיו. החוק אף פעם לא היה מוקד למתח פוליטי". על כך טען סג"ל: "כל מה שאני יודע, זה שיש פה מאבק בין אופוזיציה הומוגנית, למעט המשותפת, לבין קואליציה פחות הומוגנית". שותפתו לתכנית דווקא ביקשה להתעכב על הערתו וטענה כי "האופוזיציה לא כזו הומוגנית, בליכוד שומעים גם את דיכטר ודומיו בעוד החרדים רוצים להילחם בחוק עד חורמה. יש סדקים, גם אם לא גדולים כמו בקואליציה".

אבי דיכטר (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
אבי דיכטר (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

סג"ל: "אם אני היום מצביע בפריימריז של הליכוד, מי שישבור את המשמעת האופוזיציונית או שהוא ישלם מחיר או שהפוך, או שיגידו כל הכבוד אתה הצלחת להציל את מדינת ישראל. אני אומר לך שתפקיד האופוזיציה הוא להפיל את הממשלה שלא מסוגלת להעביר חוק משמעותי בגלל מגבלות פנימיות אצלה. לכן הדרישה שלהם לאחריות של האופוזיציה מגוחכת. תגידו אנחנו לא יכולים להעביר את זה. אם הייתי נתניהו, הייתי אומר 'יודעים מה? אנחנו נכנסים, תזרקו את מרצ העבודה ורע"מ ואנחנו לוקחים 2 שרים'. יכניסו אותם לממשלה?"

שלו הוסיפה כי היא מסכימה עמו, על כך שהאופוזיציה לא צריכה להציל את הקואליציה ולהצביע בעד חוק האזרחות, אך "חייבים למצוא דרך בה הקואליציה והאופוזיציה ימצאו את הדרך לשתף פעולה, על נושאים מסוימים שהם לטובת כלל האזרחים". על כך ענה שותפה כי "המאבק בין ימין לשמאל הוא עולמי. הוא נכון לכל הדמוקרטיות המערביות בהן יש קיטוב בין הפרוגרס לשמרנות. הקרב בישראל הוא האם היא תהיה מדינת לאום יהודית או מדינת כל אזרחיה, למי שטוען שאני מחרטט? זה הכיוון של ההיסטוריה".

"ומה אם נתניהו היה מעביר את הסיפוח? איך זה היה תורם שנשמור על עצמנו כמדינת לאום?" הקשתה שלו. סג"ל השיב: "הסיפוח היה אמור להיות קשור ליישובים ולשטחים שנמצאים בחזקת ישראל עם רוב יהודי. אמרתי שסיפוח הוא הצהרה, אם ישראל תגיע להסדר ולהחזרת שטחים זה לא משנה אם סופחה בכנסת כי אפשר בהחלטת כנסת לבטל את החלטת הסיפוח. זה לא לנצח נצחים במובן המילולי".

הוא אף הוסיף כי "גם אולמרט למרות שיש החלטה וירושלים היא ריבונית וכו' כשניהל משא ומתן עם אבו מאזן הוא דיבר על חלוקת ירושלים, כולל הר הבית והכותל. זה לא אומר שאני בעד או לא, אני אומר שהמשמעות האמיתית היא מה קורה בשטח. העימות האמיתי בישראל, בין השבטים, המחנות הפוליטיים, הוא על דמותה של מדינת ישראל בעתיד".

לסיום אמרה שלו כי "אם נמשיך בשיסוע ובקיטוב ושני הצדדים לא יצליחו לשתף פעולה על דברים בסיסיים, זה לא יוביל את המדינה למקום טוב. החיים יזמנו לממשלה אתגרים בהם היא תצטרך לשתף פעולה עם האופוזיציה, ואני מקווה שהם יצליחו".