לאור המשברים בקואליציה בהצבעות השונות בכנסת ולאחר הכישלון בהעברת חוק האזרחות השנוי במחלוקת בוועדה המסדרת יכנסו סיעות הממשלה היום (שני) ישיבות סיעה. במפלגת הליכוד החליטו להיפגש פעם נוספת הערב לקראת ההצבעה במליאה על החוק, על מנת לקיים הצבעה פנימית לקבלת ההחלטה על עמדת הסיעה בנוגע לחוק האזרחות, כאשר ישנם לפחות שישה חברי סיעה שמרגישים לא בנוח עם הצבעה נגד הארכת האיסור לאיחוד משפחות.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בפתח ישיבת סיעת "ימינה": "המרחק בין לשכת רה"מ לבין הכנסת הוא שתי דקות נסיעה אבל לפעמים מרגיש כמו כוכב אחר. אנחנו מזיזים הרבה דברים שהיו תקועים שנתיים, כמו חיזוק יחסי החוץ של מדינת ישראל ובמקביל לעשיה אנחנו רואים אינספור משחקים ילדותים של אופוזוציה וזה בסדר, זה דמוקרטיה".

בנט פנה לחברי האופוזיציה וביקש מהם לתמוך בחוק האזרחות שיעלה היום להצבעה: "לחברי באופוזציה, יש דברים שלא משחקים איתם, גלו אחריות לאומית. ביטחון המדינה זה קו אדום. אנחנו מתקדמים, אנחנו מביאים את החוק להצבעה. נפעל למען מדינת ישראל ואזרחים".

בנוסף, בנט השיב לשאלות העיתונאים וסיפר כי "התקיימה ישיבה על אסטרטגיית החיסונים נגד קורונה לשנה הקרובה. יש לנו כרגע חיסונים. ביקשתי מחקר שיבדוק את יעילות החיסונים, אחרי שיהיה בידינו כל המידע נקבל החלטות. זה עניין של כמה ימים. בהחלט שוקלים הגבלות נוספות".

גם שרת הפנים איילת שקד מסרה הצהרה לתקשורת לפני הישיבה: "לחוק האזרחות אין רוב, מאמינה שעד הלילה יהיה לו רוב. אף פעם לא הייתה מפלגת אופוזציה לאומית שהתנגדה לחוק. אנשי האופוזציה מבינים את המצב המשפטי והם בוחרים לשקר לאזרחי ישראל. יש כ-3500 אנשים שהגיעו לחיות בישראל דרך הרשות וקיבלו מעמד תושבות".

איילת שקד ונפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
איילת שקד ונפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"כל שנה יש כ-1000 בקשות חדשות, חלקן נדחות על הסף, חלק על אישור שהייה וחלק על מעמד תושבות. הסיבה שהחוק חוקק היא ביטחונית. מקרב ערביי ישראל, רוב האנשים שהיו מעורבים בפיגועים קשור לחוק איחוד משפחות או צאצאים לחוק. כן, יש לחוק גם סיבה דמוגרפית. אם החוק יפוג היום, לאורך זמן אף שר פנים לא יוכל לעצור תהליך אזרוח מתמשך. נתניהו והליכוד בחרו תמיד להאריך את הוראת השעה, השר לשעבר דרעי נלחם להאריך את החוק. מעולם הם לא הציעו פתרון אחר", הוסיפה שקד.

שרת הפנים גם היא הצטרפה לקריאת בנט לחברי האופוזיציה על מנת שיגלו אחריות לאומית ומסרה: "תגלו אחריות על שמירת בטחון ישראל ושמירה על אזרחי מדינת, אל תצביעו נגד החוק ותפילו אותו. המציאות הדמוגרפית תיהיה שונה".

יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד מסר גם הצהרה לתקשורת ואמר כי "חוק האזרחות יעלה היום להצבעה היום לכנסת, הוא אחד הכלים שנועד להבטיח את הרוב היהודי במדינת ישראל. בנוסף לזה יש לחוק חשיבות ביטחונית, בלי החוק תיהיה עליה בטרור הפלסטיני. השותפים שלנו ברעמ במרצ הציגו כי יש בעיות הומניטריות, נקים צוות שימנע את הבעיות האלה. בכל מקום שאפשר להתחשב, נעשה זאת. בימים האחרונים התקיים דיאלוג בתוך הממשלה כדי להגיע לפיתרונות, זאת המהות של הממשלה הזאת. יש מורכבות ותפקידנו להתמודד איתה". 

בהודעתו, לפיד קרא לחברי האופוזיציה לתמוך בחוק והוסיף כי" אם האופוזיציה תצביע נגד החוק, היא תוכיח שיותר חשוב לה להיות נגד הממשלה, מאשר להיות בעד המדינה". במענה לשאלות הכתבים, לפיד התייחס למתווה הפשרה במאחז אביתר ואמר: "אתנגד להקמת ישיבה באביתר, אך יש לי תחושה שזה לא יגיע לשולחני בקרוב".

יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

יו"ר העבודה מיכאלי נאמה גם כן בפתח ישיבת סיעתה ואמרה: "כמעט מיום היווסדה של מדינת ישראל, ארה"ב עומדת לצידה בכל מצב- בטוב וברע. היא הייתה הראשונה ששברה את אימברגו הנשק. הסיוע הצבאי שלה הוא הגדול ביותר שניתן. זה נשמע לנו כמובן מאליו, ואין כמו יום הולדת להגיד תודה. הברית הזאת בין ישראל לארה"ב כללה רגעים קשים, כמו בממשלה האחרונה שכללו התגרויות מכוערות. הממשלה הנוכחית בוחרת במסלול אחר, במסלול הדיסקרטי. אני יודעת בוודאות שהערכות במודיעין בזמן אמת נשמעות באוזנים אמריקיאות. אני כולי תקווה שארהב תחזור לתפקיד כמתווכת במו"מ עם הפלסטינים".

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו פתח את ישיבת סיעתו בהצהרה לתקשורת אף הוא: "ממשלה שלא מסוגלת לשמור על אופיה היהודי של מדינת ישראל, אסור שתכהן עוד יום אחד. הדרך היחידה לבלום הגירה פלסטינית הוא לחוקק את חוק יסוד ההגירה, שיסגור את הפרצה הזאת אחד ולתמיד. חוק שמרצ ורע"מ לא יעררו עליו. במקום לקיים מו"מ איתנו הם ערכו מכירת חיסול עם עבאס".

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"כדי להיות רה"מ עם שישה מנדטים, בנט בישל דייסה- נתן ללפיד, נתן למרצ, נתן לעבודה, נתן לרעמ. ורק למפלגות הימין לא נשאר", המשיך נתניהו והוסיף בקריאה לבנט כי "אם אכפת לך מהמדינה ולא מהכיסא שלך, אם אתה רוצה למנוע הגירה פלסטינית- קבל את ההצעה של סמוטריץ'. הארכת חוק האזרחות בחודשיים תמורת העברה בטרומית את חוק ההגירה. בנט ולפיד אתם הממשלה, האחריות שלכם. אתם לא יכולים להקים ממשלה על כוחות אנטי ציונים ולהאשים אותנו. תעבירו איתנו את חוק יסוד ההגירה".

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר בפתח ישיבת סיעתו כי "כשהשקר הופך לשיטה, ניתן להבטיח מול פני האומה לא להקים ממשלה עם תומכי טרור, ומספר ימים לאחר מכן לעשות בדיוק את זה.ניתן להתחייב שלא להקים ממשלה עם לפיד, "לא ברוטציה ולא במוטציה", ולאחר מספר ימים להמליך את לפיד כראש ממשלה. ניתן להצביע פעמיים במליאה, באופן פלילי, מול המצלמות, לשנות כמה וכמה גרסאות ולצחוק לכולנו בפרצוף. וכך גם היום".

יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' (צילום: מרק ישראל סלם)
יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' (צילום: מרק ישראל סלם)

עוד טען, כי "איילת שקד - אם לומר זאת בעדינות - אינה אומרת אמת לציבור. האמת היא שגם אם הוראת השעה לא תאושר היום במליאה יש בידי הגברת שקד את הסמכות למנוע כניסת ערבים שיסכנו את בטחון ישראל".

לדבריו, "סעיף 5ב לחוק האזרחות קובע: מי שביקש להתאזרח ונתקיימו בו התנאים, יעניק לו שר הפנים אם ראה זאת לנכון את האזרחות הישראלית. אני אסביר באופן פשוט: החוק נותן סמכות ושיקול דעת לשר הפנים למנוע את מתן האזרחות. גם אם הצו לא יאושר היום המצב המעשי לא ישתנה" .

השר לשעבר יעקב ליצמן הצטרף לדברי יו"רי מפלגות האופוזיציה ואמר כי ״איפה נפתלי בנט, איילת שקד וגדעון סער, שהצהירו והבטיחו שיש להם זכות ווטו בהצבעות בעניני דת ושהם ישמרו על הציבור החרדי? העברתם חוק הדיינים נגד הציבור החרדי, בלי שום ווטו. אתם מאפשרים לליברמן לפגוע קשות במשפחות החרדיות ולמנוע מהם מעונות יום, בלי שום ווטו מצידכם. אתם ממשיכים לשקר לציבור ופוגעים בזכויות הציבור החרדי, וכעת עוד מעיזים לבקש מאיתנו להיות גלגל הצלה שלכם בחוק האזרחות. את הממשלה הרעה הזו יש לפרק ומהר ככל האפשר״.

יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני טען כי "כשיש להם בעיה הם מגיעים אלינו ומבקשים שנגלה אחריות, אנחנו לא נהיה הגוי של שבת שלהם, אנחנו מגלים אחריות ופועלים להפיל את הממשלה הזאת, זו האחריות שלנו לאזרחי ישראל. הממשלה הזאת היא נזק למדינת ישראל. אין גבול לצביעות שלהם. אין זכות קיום לממשלה הזאת".