שר הביטחון בני גנץ אישר היום (רביעי) בנייה של כאלף יחידות דיור פלסטיניות בשטחי C. לצד זאת, אושרו גם למעלה מאלפיים תוכניות בנייה בהתיישבות. החלטתו עוררה מחלוקת במערכת הפוליטית ורבים מיהרו להגיב. 

השרים וחברי הכנסת של מרצ פנו לגנץ במכתב בו דרשו ממנו למנוע את הבניה בהתנחלויות. "זהו צעד מסוכן שעלול להעמיק את הסכסוך ולהציב מכשולים בפני האפשרות להשגת הסדר קבע בר-קיימא עם הפלסטינים. בניה בהתנחלויות בזמנים הרגישים והמתיחות ששוררת בשטחים הכבושים, תתפרש כמעשה של התרסה אל מול הקהילה הבינלאומית, מה שעלול לערער את מעמדה של ישראל בעולם, בניגוד למאמצי הממשלה אשר עמלה על חיזוק מעמד זה ומיצובו בקרב הקהילה הבינלאומית". 

במכתב, עליו חתומים השרים ניצן הורוביץ, תמר זנדברג ועיסאווי פריג' וכן חברי הכנסת של הסיעה, נאמר עוד: "זו ההזדמנות להזכיר לך אדוני השר, כי בבסיס הממשלה החדשה עומד העיקרון של עבודה בהסכמה תוך חתירה מתמדת למציאת הבנות משותפות, וצעד זה של אישור הבניה בהתנחלויות אין הוא עולה בקנה אחד עם עיקרון ההסכמה בין הצדדים. אנו קוראות וקוראים לך להשתמש בסמכותך ולהודיע למועצת התכנון העליונה שאין בכוונתך לאשר תוכניות בניה בהתנחלויות אם וכאשר תוכניות אלה יאושרו על ידיה".

גם תנועת לוחמים לשלום הגיבה לדברים: ״ההחלטה להמשיך להעמיק את מפעל הכיבוש וההתנחלויות היא החלטה שערורייתית ומהווה הפרה מוחלטת של הסטטוס קוו ואיתו של ההסכמים הקואליציוניים. אנחנו קוראים למפלגות השמאל בממשלה לא לתת לזה יד ולממשלת השינוי לא להמשיך לעשות עוד מאותו דבר - כיבוש, התנחלות״.

ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) התייחסה לאישור הצפוי של יחידות דיור לפלסטינים: "‏אישור אלף יח"ד לפלסטינים בשטחי c, זה אימוץ דה פקטו של תכנית הרש"פ להשתלטות על שטחי ארץ ישראל. ממשלת שמאל על מלא!".

ח"כ ד"ר שלמה קרעי מהליכוד הגיב גם הוא לדברים: "גנץ מוביל לאסון. במקום להעמיק ולהרחיב את השליטה והאכיפה של ישראל ביהודה ושומרון, הוא מסייע לפלשתינים להתקדם בתכניתם המסוכנת להשתלט על השטח. מדובר באסון להתיישבות ובסיכון בטחוני חמור לתושבים. במקום 'קיר ברזל' להגנה על מדינת ישראל, הממשלה הרעה הזו מציבה קיר טרור בסמוך לערי ישראל". על אישור במקביל של בניית יח"ד בהתיישבות היהודית, אמר קרעי: "טובל ושרץ בידו".

ח"כ קטי שטרית מהליכוד אמרה: "‏חוצפה! המתיישבים באביתר סמכו על המילה שלו שתאושר להם שם ישיבה ובנייה ולכן התפנו מרצון. המתיישבים ביהודה ושומרון מחכים כבר חודשים שתיפסק הקפאת הבנייה, ומה שר הביטחון בני גנץ עושה? מאשר אלפי יחידות לפלסטינים ממשלה שדוהרת למכירת חיסול כל הערכים הציוניים והיהודיים! בושה!".

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר בתגובה: "בזמן שבהתיישבות מקפיאים בנייה והורסים בתי יהודים, ממשלת ישראל מפקירה את שטחי יהודה ושומרון לפלסטינים. הממשלה מדרדרת את ריבונות המדינה לעבר אסון לאומי, זה התחיל בהתעלמות מבניה ערבית אסטרטגית מסיבית בכל שטחי C, עובר בהריסות שהולכות ומתגברות של בתי יהודים, וכעת מאשרים בניה נרחבת של הרשות הפלסטינית. זה לא ממשלת 10 מעלות ימינה, אלא 90 מעלות שמאלה".

מאיר דויטש מנכ"ל תנועת רגבים, הגיב: "רק בשנה האחרונה הוקמו אלפי מבנים בלתי חוקיים על ידי הפלשתינים בשטחי c. בזמן שאלקין וגנץ התווכחו מי יהיה אחראי על הגברת האכיפה נגד ההשתלטות של הרשות הפלסטינית על השטחים הפתוחים ביהודה ושומרון, הבניה הפלסטינית השתוללה. לא רק שהמנהלת לא הוקמה וההשתלטות הפלסטינית נמשכת, אין שום היגיון והצדקה לאשר כעת גם בניה נוספת. במיוחד בזמן שהממשלה מקפיאה את ההתיישבות היהודית ביו"ש". 

ח"כ מיקי זוהר תקף: "אחרי שהממשלה הזו מכרה את המדינה למנסור עבאס והעניקו 53 מיליארד שקל לתנועה האיסלאמית - הם ממשיכים לשלם כדי לשרוד ומעניקים מתנה של 1000 דירות לפלסטינים. מיום ליום מסתבר שזו ממשלה ממש רעה לישראל וממש טובה לפלסטינים"

מנגד, ראש המועצה המקומית אפרת, עודד רביבי הביע תמיכה בהחלטה: "אנחנו מחכים כבר הרבה זמן לאישורי תוכניות בנייה באפרת ומאוכזבים מאי הכללתנו. אם מישהו מבקש לשלוט בשטחי c, מבקש למנוע בנייה בלתי חוקית בהם הרי שהוא צריך גם לומר היכן מותר והיכן אפשר גם אם זו בנייה פלסטינית, אחרת הם בונים בכל מקום בכל נקודה וזאת מאחר ואין מענה. הצעד לאשר להם בנייה הוא חיובי ובכיוון הנכון ובעיני אף מחזק את ההתיישבות. גם להם וגם לנו מגיע לבנות. כפי שניתנו היתרים לשכנינו הפלסטינים ראויי שיינתנו לאפרת על מנת לסייע למצוקת הדיור הקיימת".

ראשי שדולת ארץ ישראל, ח״כ יואב קיש וח״כ אורית סטרוק הגיבו גם הם: "במקום להאבק בבניה הבלתי חוקית המשתוללת בשטחי C יוצרת היום ממשלת ישראל תקדים מסוכן של בניה ערבית בשטחי C בהיקפי ענק, ומחזקת את תכנית פיאד בדרך לרצף טריטוריאלי פלסטיני ותחיית חזון שתי מדינות לשני עמים. צעד שראשי הקואליציה מהמחנה הלאומי נאבקו בו תמיד".

"גם הניסיון לזרוק פירורים להתיישבות באישור כשליש מהתכניות בלבד שעל הפרק - לא יוכל לכפר על הצעד הנפשע הזה. אנו קוראים לראש הממשלה וכל חברי המחנה הלאומי בממשלה להוכיח שהם לא עלה תאנה בממשלת שמאל ולתקן בדחיפות את ההחלטה המסוכנת והמחפירה הזאת. שדולת ארץ ישראל תקיים סיור חירום באתרי ההתיישבות שהוקפאו ליהודים ובאתרים שנמסרו לערבים לצד דיון חירום שתיזום בכנסת במהלך הפגרה", הוסיפו.