פגישתם של ראש הממשלה נפתלי בנט, יחד עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, נדחתה להיום (שישי), לשעה 17:25 (לפי שעון ישראל), כך נמסר מלשכת ראש הממשלה. בהודעה נמסר כי הפגישה תתקיים כפי שנקבעה במקורה: תחילה בארבע עיניים ולאחר מכן ימסרו המנהיגים הצהרות לתקשורת ובסופן תחל פגישת עבודה בהשתתפות הצוותים.

נפתלי בנט לקראת המראתו לארצות הברית, לפגישה עם ג'ו ביידן (צילום: ברק רביד, וואלה!)

בתוך כך, הנשיא ביידן שוחח עם בנט, כשעתיים לאחר ההצהרה שנשא לתקשורת לעניין מתקפת הטרור באפגניסטן, כך על פי דיווח של ברק רביד לוואלה. בשיחה, בנט הביע תנחומיו לנוכח האירועים וציין כי ישראל משתתפת בצערה של ארצות הברית, ש-13 מחייליה נהרגו בפיגוע. 

"אנו עומדים לצידכם בשעה קשה זו, כפי שארצות הברית עומדת לצד ישראל לאורך השנים", אמר בנט לנשיא. ביידן מצדו, הודה לו על ההבנה שגילה לנוכח השינוי במועד הפגישה והוסיף כי הוא מצפה לפגישת השניים. 

כזכור, ראש הממשלה נפתלי בנט צפוי היה להיפגש בשעה 18:30 (שעון ישראל) עם ביידן בבית הלבן, וצפוי לבקש מביידן שארצות הברית לא תוציא את כוחותיה מעיראק וסוריה, משום שיציאה כזו עלולה לשרת את איראן ולחזק אותה - כך אמר גורם ישראלי בכיר והוסיף כי "הנושא של הכוחות האמריקניים בעיראק הוא קריטי".

מאז חוסל מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, בידי ארה"ב בינואר 2020 גבר והלך הלחץ על ממשלת עיראק הן מצידה של איראן והן מצד המיליציות השיעיות לגרש את החיילים האמריקניים מהמדינה. בדיונים בין עיראק לארה"ב הוסכם לסיים את משימת הלחימה של החיילים האמריקנים בעיראק, תוך השארת כמה אלפים בודדים של חיילים למשימות אימונים של הצבא העיראקי בלבד.

בנט עם יועציו הבוקר בארה''ב (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)
בנט עם יועציו הבוקר בארה''ב (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)

עוד יציג בנט בפני ביידן רעיון להקמת קואליציה אזורית הגנתית בה יהיו חברות ישראל ומדינות ערביות לטובת ביסוס הנורמליזציה שהושגה בעקבות הסכמי אברהם. הבכיר הישראלי סבור כי קואליציה אזורית כזו תסייע לבלום את התוקפנות האיראנית ואת שאיפותיה להשתלטות על האזור. כמו כן, בנט צפוי להמליץ על הקמת צוות ישראלי-אמריקני משותף שיעסוק בסוגיית איראן.

אתמול נפגש בנט עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן. במהלך פגישתם העלה בנט את נושא מתן הפטור מהצורך באשרת כניסה לארצות הברית (ויזה) עבור ישראלים. שנים רבות נמצא נושא זה סדר היום, ולאחרונה זכה לקידום ו"דחיפה" מחודשת ע"י שגריר ישראל בוושינגטון, גלעד ארדן. בנט נפגש גם עם שר ההגנה לויד אוסטין והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, במסגרת שורה של פגישות הכנה לפגישה בין ביידן לבנט. הנושא האיראני היה מרכזי בכל השיחות שקיים בנט עד כה בוושינגטון.

לויד אוסטין, נפתלי בנט (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)
לויד אוסטין, נפתלי בנט (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)

גורם בכיר בפמליית ראש הממשלה אמר כי ההישג של בנט בפגישה עם בלינקן היה שהאחרון העניק "הנחיה מדינית" למשרד החוץ האמריקני לטובת קידום הנושא ופתירת המחלוקות שעוד נותרו בעניין. בפמליית ראש הממשלה מקווים שבפגישה עם הנשיא ביידן יתייחס גם הוא לסוגיה.

אחת המחלוקות בקידום הפטור מוויזה קשורה לעובדה שהצטברו דיווחים על התעמרות באזרחים אמריקנים ממוצא פלסטיני במעברי הגבול בישראל, וכן עקב שורה ארוכה של סוגיות טכניות שיש למצוא להם פתרון.

"נושא הוויזות לא ייפתר מחר, אבל משרד החוץ האמריקני קיבל הוראה מלמעלה לעשות את זה. גם אנחנו צריכים לעשות כל מיני דברים כדי שזה יקרה אבל אין סיבה שישראל לא תהיה בסופו של דבר בתכנית הפטור מוויזה לארה"ב", אמר הבכיר הישראלי.