מושב העצרת השנתית של האו"ם, שנערכת בימים האחרונים במטה הראשי של הארגון בניו יורק, הייתה מלאה מנהיגים מוסלמים שהמשיכו את נשיא איראן אברהים ראיסי וניצלו את בימת העצרת כדי לתקוף את ישראל ומדיניותה הביטחונית. ביום שני ינאם בעצרת ראש הממשלה נפתלי בנט, זמן קצר לפני כניסת החג.

בלשכתו של בנט הדגישו כי הנאום "יהיה שונה בסגנונו מנאומי נתניהו - לא יהיו עזרים, בריסטולים, ציורים וכיוצא באלו. את ליבת הנאום יהווה נושא ההגנה על מדינת ישראל מול אלה בעולם ששופטים אותה באופן לא הוגן, כולל המוסדות הבינלאומיים והאו"ם. בנוסף, יוקדש פרק מיוחד לאיראן".

נשיא טורקיה, רג’פ טאיפ ארדואן, שהביע במהלך העצרת את רצונו לפגוש את "נשיא מדינת ישראל או ראש הממשלה שלה", לא נמנע מהתקפה חזיתית עליה בנאומו. הוא הצהיר כי "לא ייתכנו שלום ויציבות במזרח התיכון כל עוד נמשך הדיכוי על ידי ישראל של אחינו הפלסטינים. על ישראל לשים קץ בהקדם האפשרי למדיניות הכיבוש, סיפוח השטחים והתנחלויות בלתי חוקיות". הוא גם גינה את "ההפרות מצד ישראל בנוגע למעמדה הבינלאומי של ירושלים ואופיו המקודש של אתר מסגד אל־אקצא".

תמים בן חמד אל־תאני, האמיר של קטאר, המתווכת בין ישראל לחמאס, אמר שמדיניותה של ישראל היא האחראית לסבב הלחימה בחודש מאי השנה ברצועת עזה. "השנה נכחנו בהפרות רבות מצד ישראל במזרח ירושלים הכבושה, ומתרבות התקיפות נגד המקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות, במיוחד מסגד אל־אקצא בחודש המקודש של הרמדאן, ובהפקעת בתים פלסטיניים במסגרת מדיניות של ייהוד וכיבוש", האשים אל־תאני. לדבריו, אירועים אלה הם שהובילו להסלמה המסוכנת ברצועת עזה, ש"גבתה מאות קורבנות בקרב אזרחים לא חמושים והחמירה את המצב ההומניטרי הקשה".

עבדאללה, מלך ירדן, אמר בנאום מוקלט כי "המלחמה המרה בעזה הייתה תזכורת לכך שהמצב הוא פשוט בלתי נסבל. כמה אנשים נאבד עוד? כמה ילדים ימותו לפני שהעולם יתעורר?". בהמשך טען עבדאללה כי "ביטחון לכל צד יכול להיות מושג רק באמצעות פתרון שתי מדינות והקמת מדינה פלסטינית עצמאית, ריבונית ובת־קיימא על בסיס קווי 67', עם מזרח ירושלים כבירה. ירדן תמשיך לפעול לשימור הסטטוס קוו ההיסטורי והחוקי בירושלים ובאתריה המוסלמיים והנוצריים", התחייב המלך.

נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי הדגיש בנאומו את הצורך בייצוב הסכם הפסקת האש בין ישראל וחמאס שארצו עזרה בהשגתו בחודש מאי השנה. הוא גם קרא לקהילה הבינלאומית לנקוט את הצעדים החיוניים לשיפור תנאי החיים של העם הפלסטיני באמצעות סוכנות האו"ם לפליטים, כדי לסלול את הדרך לשיקום הרצועה. "לא תושג יציבות במזרח התיכון בלי שלום ישראלי־פלסטיני המבוסס על הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67' ומזרח ירושלים כבירה", הוסיף הנשיא המצרי.

נאומו של נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שיושמע היום בפני העצרת הכללית, יהווה "נקודת מפנה והזדמנות חדשה לאזור". כך אמר אתמול דוברו נביל אבו רודינה. לדבריו, "הנאום יהיה בהיר מאוד" לגבי היחסים עם ישראל והממשל האמריקאי, ויכלול קריאה לקהילה הבינלאומית לקחת אחריות לאור ההחלטות הבינלאומיות שלא יושמו ודחיית השלום על ידי ישראל. אבו רודינה אף מתח ביקורת על חמאס, שתקף את אבו מאזן לפני נאומו, והאשים את הארגון באסטרטגיה התומכת בניסיונות הדה־לגיטימציה מצד ישראל.

מלך ירדן בעצרת האו''ם (צילום: Justin Lane/Pool via REUTERS)
מלך ירדן בעצרת האו''ם (צילום: Justin Lane/Pool via REUTERS)

בתוך כך, מתברר כי רוסיה רוצה לכנס מפגש משולש עם בכירים מארצות הברית וישראל בנושא המצב בסוריה - כך אמרו אתמול לוואלה! שני בכירים ישראלים. המטרה העיקרית של ישראל בסוריה בשנים האחרונות היא הוצאת הכוחות האיראניים והמיליציות הפרו־איראניות מהמדינה, ובכירים ישראלים סבורים כי רק שיתוף פעולה בין רוסיה לארצות הברית עשוי להביא לכך. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב העלה את הנושא במהלך פגישתו עם שר החוץ יאיר לפיד, כשזה ביקר במוסקבה לפני שבועיים.

לברוב ביקש שישראל תעודד את ממשל ביידן לקיים מפגש משולש כזה, ובכירים רוסים העלו את הנושא גם מול היועץ לביטחון לאומי איל חולתא. בכירים ישראלים אמרו כי הם תומכים בכינוס מפגש משולש עם הרוסים והאמריקאים בנושא סוריה.

בבית הלבן סירבו להתייחס לדברים.