ישיבת ממשלה חגיגית התקיימה הבוקר (ראשון) בנוכחות קנצלרית גרמניה, אנגלה מרגל, במסגרת ביקור הפרידה שלה ביומיים הקרובים בישראל. בפתח הישיבה התייחס ראש הממשלה נפתלי בנט לגרעין האיראני ואמר כי "בימים אלה שוקלים בעולם אם לחזור להסכם הגרעין. בשלוש השנים האחרונות לצערנו האיראנים עשו קפיצה ענקית קדימה ביכולת העשרת האורניום שלהם".

"העולם ממתין, האיראנים מושכים זמן, והצנטריפוגות מסתובבות. האחריות המוטלת על ישראל היא לוודא במעשים שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני לעולם", הוסיף.

בהמשך אמר בנט למרקל כי "האויבים שלנו, בראשם איראן, עוסקים בנו בצורה אובססיבית ומוכנים לגרום סבל לבני עמם רק כדי להציב בפני ישראל איום קיומי. תכנית הגרעין האיראנית הגיעה לשלב שמחייב מנהיגות".

"השלמה עם הפיכת איראן למדינת סף גרעינית תהיה כתם מוסרי על העולם החופשי ותאיים על שלום העולם. אנחנו רואים איך האיראנים מתנהגים כרגע, בלי מטריה גרעינית, בסוריה, עיראק, לבנון, תימן, רצועת עזה ובמפרץ. ניתן רק לדמיין את מידת הנזק שתיגרם אם איראן תדע שמאחורי זה עומדת גם פצצת גרעין", המשיך.

נפתלי בנט, אנגלה מרקל (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
נפתלי בנט, אנגלה מרקל (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

לטענתו, אין טעם לנסות לפייס אותם, "הם מפרשים פייסנות כחולשה. הם ממשיכים למשוך זמן ולהתקדם להעשרת האורניום וערעור היציבות באזור. זו הנקודה הקריטית ועמדת גרמניה חשובה מאוד. אנחנו בישראל עסוקים במעשים ופועלים מול איראן בכל המימדים, כולל בלימה יומיומית של ניסיונותיהם להציף את האזור שלנו בנשק".

מרקל אמרה בתגובה כי "אנו נמצאים כעת בשבועות מכריעים מאוד בנוגע לעתיד תכנית הגרעין של איראן". על הסוגייה הפלסטינית ציינה מרקל כי היא עדיין חושבת ששתי מדינות לשני עמים זה הפתרון הנכון. בנט הסתייג: "אנחנו לא מתעלמים מהפלסטינים, הם שכננו, ואנחנו יודעים שהם לא הולכים לשום מקום וגם אנחנו לא הולכים לשום מקום.

"באותה נשימה אנחנו למודי ניסיון שהמשמעות של מדינה פלסטינית היא שבסבירות מאוד גבוהה תקום לנו מדינת טרור בערך שבע דקות מהבית שלי ומכמעט כל נקודה במדינת ישראל. לכן אני אדם מאוד פרגמטי ואנו עושים שורה של פעולות בשטח כדי להקל על כולם: על יהודים ועל ערבים, הן ביהודה ושומרון והן בעזה", אמר. 

מרקל התייחסה גם להתנהלות הקואליציה בגרמניה וציינה כי "אנחנו מתרגזים אחד על השני כל יום. השרים מתעצבנים עליי ואני עליהם. כשמגיע אליי שר ומתלונן על מישהו, אני שואלת 'האם דיברת עם השר ישירות?', התשובה היא כמובן 'לא'. אז אני מתקשרת לשר השני ומתריעה בפניו שיש שיחה בדרך, ואז תמיד מתברר שיש עוזרים שמעבירים חצאי דברים. אני בטוחה שבישראל אנשים נוהגים אחרת לחלוטין".

בתוך כך, במהלך הישיבה בתור ההוכחה לרב-גווניותה של הממשלה, כל אחד מהשרים דיבר על הקרוב לליבו. מרב מיכאלי שיבחה את הכח והמודל הנשי שמרקל מייצגת, בני גנץ אמר כי חייבים להמשיך את השיתוף פעולה הצבאי בין שתי המדינות וגדעון סער הדגיש כי אם קיימת מדינה שדורשת להשמיד את ישראל, יש לקחת זאת ברצינות.

קודם לכן, ראש הממשלה בנט נועד עם מרקל בארבע עיניים במלון המלך דוד בירושלים. "מערכת היחסים בין גרמניה לישראל הפכה בתקופתך לחזקה מאי פעם. תודה לך, אנגלה", אמר בפתח פגישתם.

ראש הממשלה נפתלי בנט וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל (צילום: יואב דודקביץ', פול ידיעות אחרונות)
ראש הממשלה נפתלי בנט וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל (צילום: יואב דודקביץ', פול ידיעות אחרונות)

"אנחנו מעריכים את החברות המתמשכת עמך ואת מחויבותך לישראל. אנחנו מצפים לחזק את זה אפילו יותר - בעסקים, במדע, בחינוך, בבריאות וכמובן בביטחון", הוסיף. עוד אמר כי "לפעמים מנהיג עושה הבדל משמעותי, ואני חושב שמנהיגותך סללה את הדרך למחויבות מתמשכת של גרמניה לביטחון ישראל, ואנחנו מעריכים את זה מאוד".

בנט הוסיף כי "אנחנו בהחלט זוכרים את ההיסטוריה, ומביטים באופטימיות לעתיד טוב יותר. הממשלה בראשותי תמשיך את מערכת היחסים המתמשכת. הממשלה החדשה שלנו גם מביאה רוח חדשה של רצון טוב".

"זו הממשלה המגוונת ביותר בהיסטוריה של ישראל. יש לנו ימין ושמאל, יהודים ומוסלמים, דתיים וחילונים, וזה עובד, אנחנו מסתדרים יחד די טוב. זו גם הממשלה הנשית ביותר בהיסטוריה של ישראל, עם שמונה שרות, ואני חושב שזו אחת הסיבות שזה עובד טוב", המשיך.

מרקל השיבה כי "אני רוצה להודות לך מאוד על קבלת הפנים הידידותית הזו. אני רואה בזה תענוג גדול וכבוד גדול להיות מסוגל לבקר בישראל שוב בסוף כהונתי, ולהכיר את ראש הממשלה החדש".

אנגלה מרקל בביקור בישראל (צילום: יואב דודקביץ', פול ידיעות אחרונות)
אנגלה מרקל בביקור בישראל (צילום: יואב דודקביץ', פול ידיעות אחרונות)

"במהלך כהונתי ניסיתי יחד עם כל חברי ממשלתי לפעול רבות כדי להפוך את מערכת היחסים בין מדינותינו ובין עמינו לחזקה ורחבה עוד יותר, למשל באמצעות ההתייעצויות הבין-ממשלתיות. לא רק עניינים המשפיעים על העבר שלנו משחקים חלק, אלא גם המבט שלנו לעתיד משותף", אמרה.

בדבריה התייחסה מרקל גם לשואה, ואמרה כי "היה ניתן לאפס ולבסס מחדש את היחסים בין גרמניה לישראל במידה שעשינו, ואני רוצה להשתמש בהזדמנות זו כדי להדגיש את נושא הביטחון של ישראל שיהיה תמיד בעל חשיבות מרכזית אצל כל ממשלה גרמנית".

"אני מצפה לחילופי הדברים והשיחות הטובות שיהיו לנו ומצפה מאוד להכיר את חברי הממשלה המגוונת. בהשוואה לממשלתך, קואליציה גרמנית נראית עניין פשוט מאוד", סיכמה.

אנגלה מרקל בישראל (צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ)
אנגלה מרקל בישראל (צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ)

קנצלרית גרמניה היוצאת לא צפויה להיפגש עם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו במהלך הביקור שהיא עורכת כעת בישראל. זאת אף שבביקוריה הקודמים נפגשה מרקל עם יושבי ראש האופוזיציה דאז, כמו עם ציפי לבני בשנת 2011, ושלוש שנים מאוחר יותר עם יצחק הרצוג, בעודו מתפקד כיו"ר האופוזיציה, במהלך ביקור שערך בברלין. 

היחסים בין מרקל לבין נתניהו חוו עליות ומורדות, כשבמהלך השנים האחרונות היו קרירים. ב־2017 חלה הצטננות נוספת ביחסי שני המנהיגים לאחר שמרקל ביטלה פסגה משותפת של ממשלות ישראל וגרמניה על רקע העברת החוק שמאפשר הפקעה של קרקעות פרטיות של פלסטינים.

הפעם לשכת מרקל העבירה לצד הישראלי את הבקשה להגדיר את ביקורה כ"ביקור עבודה" ולא "ביקור פרידה". כלומר, שידונו בו בסוגיות שנוגעות לזמן שנותר לה כמי שעומדת בראש ממשלת המעבר וגם לחפיפה שתעביר לבא אחריה. בנוסף, הדגישה לשכת מרקל את חשיבות ההקפדה על כללי ההתנהגות לאור מגיפת הקורונה, כשבין היתר סוכם על אי־לחיצת ידיים במהלך הפגישות. 

במהלך הביקור, תתקיים גם פגישת עבודה מורחבת בהשתתפות בכירי הפמליות, הישראלית והגרמנית, שבה יעלו נושאים בילטראליים כמו שיתוף פעולה בתחום הקורונה, יחסי מסחר וקידום תחום החדשנות, סיוע לניצולי השואה ועוד.