מייקל אורן, שגריר ישראל בארה"ב לשעבר, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM ותקף את הכוונות האמריקאיות להקים קונסוליה חדשה לפלסטינים בירושלים. "זו חזרה משמעותית מההכרה האמריקאית בירושלים כבירתנו. למעשה זה הופך את המדיניות האמריקאית לממש דומה למדיניות של רוסיה שמכירה במערב העיר כבירתנו, אבל לא בכולה".

אורן התייחס לכך שבמשך שנים פעלה קונסוליה במזרח ירושלים שנתנה שירותים לפלסטינים, ואמר כי "זה היה מצב אבסורדי לחלוטין. המדיניות האמריקאית לא רק שהיא בלתי ישימה, היא אנטישמית. מדובר במקום היחיד בעולם שאסור ליהודי לגור בו בשכונות מסוימות, אם מישהו היה מחוקק חוק כזה בניו יורק?".

"למעשה האמריקאים הכירו במזרח העיר כלא חלק משטח ישראל אז אסור ליהודי אזרח ישראל להתיישב שם. אם עליתם על האתר של הקונסוליה האמריקנית במזרח העיר הייתם רואים שאין יהודי בעיר, לא הייתה מילה אחת בעברית", המשיך.

לטענתו, במידה וממשל ביידן יחלט על הקמת הקונסוליה אנחנו לא צריכים להסכים לכך, "זה שטח ריבוני ישראלי. אם צרפת רוצה לפתוח קונסוליה אנחנו לא חייבים להסכים, יכולים להגיד לא, וזו זכותנו. אני חושב שצריך לעמוד על הזכות הזאת".

"צריך לקחת את המחיר של פיצוץ בחשבון. יש מחיר לכל דבר, וכן צריך לקחת בחשבון שארה"ב בעלת ברית חשובה שמסייעת לנו צבאית ומדינית ויש מחיר. אני לא אומר שצריך להתנגד בכול מחיר, אני אומר להתנגד לזה בתוקף", הוסיף.

אורן, שמועמד לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית, התייחס לשאלה האם אמירות חד משמעיות נגד וושינגטון עלולות לחבל לו במועמדות: "זה לא נגד וושינגטון זה בעד מדינת ישראל. אני לא רואה את זה כביקורת, אני רואה את זה כעמדתנו וכזכותנו. ירושלים בירתנו מאוחדת".

על הסרת מועמדותו של השר אלעזר שטרן לאחר הסערה, אמר: "אני לא רוצה להיכנס לזה, היום יש לנו מועמדים מעולים וכבוד לי לעמוד איתם. זה אומר רבות על מעמדה של הסוכנות".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm