חבר הכנסת יואב קיש שוחח הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM על העימות שפרץ אמש במליאת הכנסת בין יו"ר רע"צמ מנסור עבאס וחברי סיעת הליכוד, לאחר שעבאס חזר וסיפר על המו"מ שהתקיים בינו לבין מפלגת הליכוד והעומד בראשה בנימין נתניהו. קיש הבהיר כי המגעים עם עבאס נגעו רק לחוק לבחירה ישירה וטען: "מעולם לא היה מו"מ עם הרשימה האסלאמית על הקמת ממשלה". 

בפתח דבריו אמר קיש: "עבאס דיבר על מגעים בין הליכוד לרע"מ, רק איפה? המגעים היו על הרצון שלנו להעביר חוק לבחירה ישירה כדי שנשבור את הבחירות והאמנו שנתניהו ינצח. זו האמת שאמרתי, מעולם לא היה מו"מ עם הרשימה האסלאמית על הקמת ממשלה בתמיכתם או הימנעותם. היה מו"מ ושיח סביב התמיכה בחוק בחירה ישירה. היו שיחות ופגישות גם בבלפור והייתה שיחה אמיתית". 

"אתה יכול להאמין או לא להאמין. הוא אמר אתמול שהוא רוצה ללכת לפוליגרף, על השאלה האם מו"מ ביניכם היה על חוק בחירה ישירה או להקמת ממשלה בהימנעות – רק על בחירה ישירה ועל זה אני מוכן שנלך יחד לפוליגרף. אני אומר עוד פעם, היו שיחות. מה שהיה זו הייתה שיחה על מערכת היחסים בין המגזר הערבי והיהודי במדינת ישראל. הליכוד לא הסתרנו את זה, ביקרנו אצל ראשי רשויות במגזר הערבי דיברנו על שותפות".

כשנשאל אם לא רצו להקים ממשלה בתמיכת רע"מ קיש הכחיש: "לא. יש פה פייק ארוך, יש המון פייק, מה שאני אומר זו האמת כולה. יותר מזה, אין לנו שום דבר נגד אזרחי ישראל הערבים שאך אחד לא יאשים אותנו בגזענות". 

הוא הוסיף: "אני כן אומר ואמרתי את זה אתמול כשאני רואה את הרשימה המשותפת מה שאתה רואה זה מה שאתה מקבל, מנסור עבאס הוא אדם חביב אני מכבד אותו והוא מתנהג בכבוד לאחרים, הוא נראה איש שמשדר המון רוגע ושלווה ונחמד והוא הכי מסוכן שיש, כי הוא ממש לא ציוני, אנטי ציוני, רוצה לקחת את מדינת ישראל ולהפוך אותה למדינת כל אזרחיה ולא מדינה יהודית דמוקרטית.

הוא חזר על קריאתו לפוליגרף: "אנחנו ואני אלך על זה לפוליגרף איתו ביחד, ותראו טוב מאוד מי אומר אמת ומי שקרן, לכן מעולם לא היינו איתו במו"מ להקמת ממשלה בתמיכתו או בהימנעותו. אני מסכים שהיו פגישות, שיחות,זה לא מכשיר אותו. היינו צריכים אותו לחוק בחירה ישירה".

"למה התחלנו את המגעים? כי מנסור עבאס שידר משהו אחר ממה שראינו מהרשימה המשותפת ואמרנו בוא נבדוק את זה, זה לגיטימי לבדוק אמירה שנשמעה שונה. איפה הכשרנו אותו? בזה שהלכנו לדבר ולשאול זה הצדיק את ההכשרה הנדרשת. לגבי הציונות הדתית, אני אומר לך שבמידה מסוימת אמת בדבריך".

"האם היו אנשים במחנה הימין שניסו לשכנע את סמוטריץ' לקבל את עבאס, אני מניח שכן ואני יודע על פגישה אצל הרב דרוקמן אני יודע. אבל אני עוסק במהות, היו ניסיונות אבל נתניהו דרכי וכל המגעים עם עבאס היו דרכי מעולם לא דיברנו לא ביקשנו ולא רצינו את תמיכתו בדבר, אך ורק דבר אחד ועל זה אני מכון ללכת לפוליגרף עם מנסור עבאס ויש טיוטה אחת שיצאה בנושא הזה על תמיכה בחוק לבחירה ישירה, זה הכול".

אז איך קיימתם איתם מגעים אם הם מסוכנים?
"למעשה כבר עניתי לך על זה, אנחנו רצינו לשמוע להכיר ולהבין מי זה מנסור עבאס לכן כשהוא דיבר שונה ועובדתית הוא דיבר שונה אמרנו נבדוק את זה אני שמחתי לשמוע את הקול השונה הזה. למה הלכתי לבדוק מי זה מנסור עבאס? בגלל האמירה הזאת, הרי אם לא היינו שומעים את זה, זה לא היה מתחיל, ברגע שהלכנו לבדוק השמאל הכשיר אותו.

"הייתה לי תקווה, הקול הזה קיים הוא חלש וצריך לחזק אותו אבל כשראיתי מה הדרישות ומה הכיוון ומה אותו חיבוק ומתק שפתיים רוצה לעשות למדינת ישראל עובדתית לא היה אפילו סיכום על החוק לבחירה ישירה ומה קורה לקואליציה? הם היום באירוע שהם מחויבים להם נכנעים לכל דרישה".

בתשובה לטענה כי נתניהו התקשר לעבאס והם דנו בעניינים הפוליטיים על סדר היום, בין היתר הקמת ממשלה, טען קיש: "זה שקר, מעולם לא דנו. יש לך את מי שהיה בתוך העניינים, עומד מאחורי כל מה שאני אומר. יותר מזה, היינו בתהליך שלא ידענו איך הוא ייגמר, הבקשה היחידה שלנו הייתה תמיכה בבחירה ישירה ולא שום דבר אחר".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm