בשבוע הבא ייסע ראש הממשלה נפתלי בנט לוועידת האקלים בגלזגו, זאת על רקע הדוח החמור של מבקר המדינה בנושא משבר האקלים. הפרשן המדיני של אתר וואלה! ברק רביד, התייחס לכך הבוקר (שישי). בשיחה עם גיא פלג, בתוכניתו ב-103FM, הסביר את משמעות הדבר: "כל שר שהיה בממשלות האחרונות נתן עדיפות מאוד נמוכה לנושא. יש שינוי בממשלה הזאת מבחינת הכוונות. אבל הפער כל כך גדול ואני לא בטוח שסיסמאות הן מה שישנו עכשיו". בהמשך, העריך האם ראש הממשלה ייפגש אם נשיא ארה"ב, בצל המחלוקות על המשך הבניה בהתנחלויות והטיפול באיום האיראני.  

לדבריו של רביד, ישראל לא תוכל לעמוד ביעד שהציב לה ראש הממשלה שכתב שעד שנת 2050 המדינה תגיע ליעד פליטה של אפס גזי חממה. עוד אמר כי בניגוד למדינות אחרות, העיסוק התקשורתי של נושא משבר האקלים בישראל הוא יחסית זניח: "התקשורת הישראלית מתעסקת יותר בנושא הזה, לדעתי עדיין לא מספיק ולא כמו במדינות דמוקרטיות מערביות בהן הנושא הזה הוא אחד הנושאים הכי גדולים". עוד אמר כי "דו"ח המבקר לא באמת מפתיע, הנושא הזה, כמו נושאים דומים שמעסיקים את העולם, לא העסיקו את ממשלת ישראל בשנים האחרונות. אצל כל שר שהיה בממשלה בשנים האחרונות הנושא הזה קיבל עדיפות מאוד נמוכה.

כשנשאל, האם, לנוכח הצהרתו, יש לראש הממשלה דברים בעלי חשיבות ברמת המעשה לומר בוועידה, השיב רביד: "גם נתניהו נסע לוועידת האקלים בפריז לפני חמש שנים. לנסוע לוועידה זה לא מספיק, השאלה היא מה אתה עושה לפני ואחרי הועידה. נתניהו נסע לוועידה ולא עש אחריה דבר". 

עוד אמר: "הפער של ישראל מבחינת כמות הפליטות של גזי החממה, בין הרצוי למצוי, הוא כל כך גדול שאי אפשר באמת לעמוד ביעדים כמו שפתאום בנט קפץ הבוקר והודיע שעד 2050 נגיע ל־0 פליטות וברור לכולם שאין שום סיכוי שזה יקרה. אני לא מאמין שמדינת ישראל, בפער שבו היא נמצאת, מסוגלת לעשות את זה". 

יחד עם זאת, הסביר רביד כי הנושא החשוב באמת הוא ניצול הוועידה לקיום פגישה מהירה בין בנט לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, זאת בצל המחלוקות עם ממשלו בנושא הבנייה בהתנחלויות ופתיחת הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים. "מי שיהיה עוד בוועידה הזו זה ג'ו ביידן. בוועידות כאלו של מנהיגים הפגישות המעניינות באמת לא נקבעו מראש", הסביר רביד. "כולם עומדים בחדר גדול ועוברים בין אחד לשני ומספיק לפעמים השיחת מסדרון הזו של החמש דקות", הוסיף. 

רביד הסביר כי לדעתו אין משבר של ממש סביב ההתנחוליות: "אני לא חושב שאנחנו במשבר. אולי האמריקאים הבינו לא נכון איפה ישראל עומדת וישראל לא הבינה נכון איפה ארה"ב עומדת. בשלבים מסוימים זה גרם לי לחשוב שבנט נחת ממאדים ופתאום גילה שהתחלף ממשל בארה"ב וטראמפ כבר לא הנשא". 

כשנשאל, מה דעתו של הפרשנויות שאומרות כי בנט רוצה בעימות עם ממשל ביידן, השיב רביד כי הוא כופר בהן: "חרטא. לחשוב שהיה מאחורי זה איזה שהוא תיכנון או אסטרטגיה? נו באמת. צריך להיות מאוד יצירתי ותמים כדי לחשוב ככה. כל האירועים שאנחנו רואים בשבוע האחרון קרו בגלל תכנון לקוי ולא כחלק מקונספירציה פוליטית גאונית של בנט".



על סוגיית פתיחת הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים, אמר רביד כי מדובר בעניין הרבה יותר קטן כפי שהוא מתואר בכלי התקשורת. לדבריו, החשש דל בנט ולפיד הוא מפני מתקפה אפשרית מימים על ידי יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו: "היא במערב ירושלים, איפה שהיא הייתה עד מרץ 2018. פשוט רוצים לפתוח אותה חזרה באותו מקום. הסערה היא סערה סמלית ופוליטית שנובעת מחשש של בנט ולפיד שנתניהו יתקוף אותם. ברמה המעשית יש פה משהו מאוד קטן - החלפת שלט על הדלת ומינוי של אדם שבמקום שיקראו לו ראש המחלקה הפלסטינית יקראו לו הקונסול הכללי בירושלים". 

לסיום, העריך רביד כי בנט וביידן יקיימו פגישה מאולתרת באחד מן החדרים הצדדים של הוועידה וידברו בין השאר גם על תוכנית הרגעין האיראנית: "יש סיכוי די גדול שלשניים האלו תהיה שיחה בשולי הועידה. אני אתפלא מאוד אם זה לא יקרה, יש נושאים על סדר היום. מחר ביידן נפגש ברומא עם מנהיגי בריטניה, צרפת וגרמניה כדי לדון על המשבר בשיחות הגרעין עם איראן, אני מניח שהוא ידבר על זה עם בנט. בוועידות האלו מה שחשוב זה לא הפגישות המתוכננות מראש אלא מה שקורה בחדר".