"זה מהלך אובדני": חבר הכנסת הפורש מהקואליציה, עמיחי שיקלי (ימינה), סבור שהעברת כספי הסיוע לחברה הערבית לרע"מ היא סכנה ממשית להמשך קיומה של מדינת ישראל. מה הוא חושש שעלול לקרות בעקבות המהלך התקדימי, ולאן פניו מועדות מבחינה פוליטית? את התשובות לשאלות האלו השמיע היום (ראשון) בתוכניתו של גדי נס ברדיו צפון 104.5FM.

"מה שמאיים על מדינת ישראל זה כנראה בראש ובראשונה האיום האיראני, והשני הוא האיום מבית - הקצנה של לאומנות בקרב ערביי ישראל. כולנו ראינו את הפרומו באירועי מאי, ואני מאוד חושש שאותם מיליארד שקלים בחמש השנים הבאות ינוהלו על ידי רע"מ, ובעצם יכשירו את הכפלת כוחה של התנועה האסלאמית בישראל".

יש רשות לפיתוח החברה הערבית, שהיא בעצם הווסת של הכספים האלה. מנסור עבאס הצליח למנות שם גם את מנכ"ל הרשות וגם שורה של בכירים אחרים. זאת אומרת, התנועה האסלאמית שולטת באיך בעצם ינותבו התקציבים לחברה הערבית. הם הציגו מיליארד שקל תקציב שוטף לרשויות, זה בעצם כסף 'צבוע' שלהם, שהם יכולים לנהל אותו. הם שברו את הנוסחה הקיימת של מענקי איזון בין רשויות, כדי לתעדף רשויות ערביות, וכל הכסף הזה הוא בעצם נותן להם כוח פוליטי מטורף. לא רק בכפרים ערביים של 'פלחים', מה שנקרא, אלא גם בכפרים הדרוזיים, גם בכפרים הבדואים".

יאיר לפיד, מנסור עבאס (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יאיר לפיד, מנסור עבאס (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"כשאני חושב על צעיר בדואי בצפון לצורך העניין כשעוד היה מקובל להתגייס לצבא, או בחור דרוזי שבא ורואה שבעצם התנועה האסלאמית מגייסת תקציבים בסכומים כאלה - למה בעצם בכלל ללכת לשרת? למה בכלל ללכת לשירות אזרחי?", המשיך חבר הכנסת. "יש פה שידור חוזר משנות ה-70 עם האחים המוסלמים בעזה, נתנו להם תקציב לפיוס חברתי וכעבור 15 שנה הוקמה הזרוע הצבאית של התנועה - חמאס".

"כשאתה שומע את וואליד טאהא, וכשאתה שומע את אימאן ח'אטיב, וכששמענו סעד אלחארומי המנוח וראינו אותו עולה לעכו כדי לחזק את משפחות מבצעי הלינצ'ים בעיר - אתה אומר אלה החבר'ה שאיתם אנחנו רוצים לייצר שותפות? אלה האנשים שבידם נפקיד את הגב של ערביי ישראל? הרי זה מהלך אובדני, זו סכנת נפשות למדינת ישראל. זו חלק מהבעיה בממשלה הזו".

אימאן ח'טיב יאסין בוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
אימאן ח'טיב יאסין בוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

"אנחנו רואים גם את ההתנהלות בתחום החוץ. יאיר לפיד מתנהל בצורה רשלנית וחובבנית", הוסיף שיקלי. "כל מדינות אירופה שהיה להן יחס חם ואוהד לממשלת ישראל, מדינת ישראל מפנה להם עורף. אנחנו פשוט נמצאים בסכנה".

כשנשאל לאן פניו מועדות מבחינה פוליטית, השיב חבר הכנסת: "אנשים לא מבינים את הראש שלי. אני לא מכין את התפקיד הבא שלי, אני משקיע את כל כולי בהווה. יש כמה אפשרויות ומסגרות חדשות שיכול להיות שאהיה חלק מהן. אם כיוזם, או שאצטרף למלפגה קיימת. אני לא שולל את האופציה להקים מפלגה, זה לא מפחיד אותי. מי שישר ונותן לציבור, הציבור רואה אותו", סיכם שיקלי.