מליאת הכנסת ממשיכה גם הבוקר (רביעי) בדיון המשולב בחוקי התקציב. הישיבה הארוכה, 33 וחצי שעות, צפויה להימשך עד השעה 18:30 בערב, כאשר עם סיום הנמקת ההסתייגויות יסכמו את הדיון שר האוצר אביגדור ליברמן, ראש הממשלה החלופי ושר החוץ יאיר לפיד, ראש הממשלה נפתלי בנט, יושב-ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ויושב-ראש ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר. לכל אחד מהדוברים מוקצות לא יותר מעשר דקות. בתום דברי הסיכום, יחל מרתון של 600 הצבעות שעשוי להסתיים רק במהלך יום שישי ואם יהיה צורך יימשך גם ביום ראשון.

במהלך הלילה התרחש "פיליבסטר" של האופוזיציה, כאשר ח"כ שלמה קרעי נאם במשך כארבע שעות. "ממשלת הוד נוכלותו רואה בעין יפה הקמת בית טרור לתנועה האסלאמית בארץ ישראל, ותשתדל במיטב מאמציה להקל על השגת מטרה זו, בתנאי ברור שלא ייעשה שום דבר העלול לפגוע בזכויות  ובמעמד המדיני של האחים המוסלמים בכל ארץ אחרת", אמר במהלך הדיון, "אודה לך אם תביא את ההצהרה לידיעת מועצת השורא."

ח"כ שלמה קרעי במהלך דיוני התקציב. צילום: מתוך ערוץ הכנסת

בקואליציה הכריעו כי סדר ההצבעה יחל על תקציב 2021, לאחר מכן יצביעו על חוק ההסדרים במלואו ורק לבסוף יצביעו על תקציב 2022. בקואליציה הנשענת על רוב צר של 61 חברי כנסת מול 59 של האופוזיציה נאבקים על כל קול ונערכים להצבעות כמו למבצע צבאי. אומנם כדי לאשר את התקציב די ברוב רגיל אולם בשל הרוב הדחוק די בהיעדרות פתאומית של אחד מחברי הכנסת של הקואליציה כדי לגרום לתוצאת תיקו שפרושה הפלת החוק.

עם תחילת הדיון, לא נכח במליאה אף אחד מחברי הכנסת של האופוזיציה. יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי הגיב לעניין ואמר: "יש להצטער על כך". באופוזיציה הגיבו על נושא ההיעדרות מהמליאה והודיעו כי החליטו שלאורך כל הדיונים עד הסיכומים מחר הנוכחות שלהם במליאה תהיה בודדת, ותכלול את הח"כ הנואם מטעמם. "למה להתיש את עצמנו לחינם. שהקואליציה תתיש את עצמה", אמר גורם באופוזיציה.

ראשון הדוברים היה יו"ר ועדת הכספים, שהציג את חוק התקציב ואת חוק ההסדרים המובאים לאישור המליאה בקריאה שנייה ושלישית. אחריו עלה השר ליברמן: "זה לא נאום של שר אוצר על התקציב, זה יקרה מחר. היום באתי בעיקר לעניין סימבולי, לברך את קושניר על העבודה המדהימה שעשה בוועדת הכספים. היום השני בנובמבר, יום הצהרת בלפור וזה היום בו אנו מביאים את התקציב. עצם הבאת התקציב, ממשלה שקמה בדיוק לפני 142 ימים. תוך 142 יום עשינו עבודה וחיכינו לרגע הזה שלוש וחצי שנים. פעם אחרונה שהכנסת הצביעה על התקציב הייתה במרץ 2018".

"אני רוצה שוב לברך את קושניר לרגל יום הולדתו ה-43, אני עליתי ב-78' והוא נולד ב-78'. ביום הולדת זכית להציג תקציב. מזל טוב וכל הכבוד ואני מקווה שאחרי שנאשר את התקציב, תמצא נסיבות יותר רומנטיות ותנאים יותר טובים לחגוג מאשר במליאת הכנסת", סיים ליברמן.

חברי הכנסת מישראל ביתנו יחד עם עידית סילמן במליאה (צילום: ללא קרדיט)
חברי הכנסת מישראל ביתנו יחד עם עידית סילמן במליאה (צילום: ללא קרדיט)

יו"ר ועדת הפנים ואליד טאהא: "זו הפעם הראשונה בתולדות המדינה שהחברה הערבית נכנסה לספר התקציב. לא הגענו לכל מה שרצינו, אבל אנו מקווים שכל הנושאים שקשורים לחברה הערבית יהיו תמיד על השולחן ושנחליף את השיח המסית שלא מתבסס על שום אמת ויש לו מטרה אחת בלבד - לטרפד את העברת התקציב. זו מטרה פוליטית זולה".

ח"כ איתמר בן גביר תקף במליאה את התקציב וטען כי מדובר בממשלה מנותקת מהעם: "התקציב יפגע באוכלוסייה הכי חלשה במדינת ישראל. כאשר לוקחים ממשפחה ברוכת ילדים את האפשרות לקנות כלי פלסטיק, כאשר לוקחים ממשפחות שבשולחן השבת שלהן, דתי או חילוני, כשלוקחים שתייה מתוקה, כשמבטיחים הורדת מיסים ובפועל אין כלום, כאשר פוגעים בעצמאים, ראינו את  נציג השולמנים. פוגעים בחלקאים, בנשים ובחיילי צה"ל ולא רוצים לעלות להם את השכר זה תקציב מנותק ואטום".

בן גביר המשיך ותקף גם את ח"כ מנסור עבאס: "סילמן סיפרה על חיבורים מאתגרים, היו"ר עבאס נתן לה מחמאות, למה לא? החיבורים מאוד מאתגרים". חבר הכנסת גם הציג את החוברת משחקי השיח', המפרטת את החיבור בין רע"מ לחמאס: "החוברת הזו מפוררת את כל הטענות שלך שפנייך לשלום. מספיק. יש כאן בדיוק איך מועצת השורא בנויה . כתוב איך אתם בנויים ופועלים ומעבירים כספים".

מנסור עבאס (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
מנסור עבאס (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"כמובן עמותת אל אקצא, תקן אותי אם אני לא טועה, אבל כל אלו שבאו והציקו ליהודים, אני עצמי הלכתי בהר הבית וצעקה לי מישהי איטבח אל יהוד, אלו האנשים של העמותה. זה האנשים שלכם. העמותה כביכול לנזקקים, הכל נועד לייפות, מי הנזקקים? בואו נקרא מתוך מטרות העמותה - פעילות בענייני צדקה וגמילות חסידים לפי האיסלאם כולל דאגה לאסירים ומשפחותיהם. העמותה מסייעת למשפחות שהידים. מי הם שהידים? אלו שרצחו ילדים ונשים? אלו מוגי לב שהולכים עם פצצה בקניון ורוצחים תינוקות. אלו שאני נוסע לחברון ומסתתרים כמו אפסים מאחורי סלעים מוציאים רובים ומנסים לרצוח את הילדים שלי? הם שהידים שמקבלים ממכם כסף?", הוסיף בן גביר.

"מי הם האסירים? מה הם עשו הרוצחים? אלו שנכנסו לבית של משפחת פוגל וראו אמא ישנה ושיספו לה את הגרון? וראו אבא ישן ושיספו לו את הגרון ורצחו עוד שני ילדים שם? ויצאו החוצה ושמעו קול של תינוקת וחזרו ושיספו לה את הגרון? אלו האנשים שאתם דואגים להם ומפרנסים? אלו האנשים שאתה עבאס נלחם למענם בכנסת? אתה יכול לרמות את כולם בקואליציה, הם רוצים שלטון אז לא אכפת להם ממה שתעשה, אבל אל תספר לנו", אמר, "מי שתומך בטרור וברצח ילדים ותינוקות ומעביר כסף לרוצחים, שזו האג'נדה שלו - לא יכול להיות חלק מהחברה הישראלית. אין לי בעיה עם ערבים, הם חיים כאן בארץ הזו וימשיכו לחיות פה וזו המציאות. מי שרוצה להתפרנס אהלן וסהלן, מי שרוצה לחיות כאן בלי לצאת נגד המדינה וצה"ל - אהלן וסהלן. אבל אתה מנסור לא כזה".

ח''כ בן גביר (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ח''כ בן גביר (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

לקראת מרתון ההצבעות מחר הכינה מפלגת העבודה פינוקי התרעננות לחברי הכנסת. 

פינוקי התרעננות לחברי הכנסת (צילום: דוברות ''העבודה'')
פינוקי התרעננות לחברי הכנסת (צילום: דוברות ''העבודה'')

פינוקי התרעננות לחברי הכנסת (צילום: דוברות ''העבודה'')
פינוקי התרעננות לחברי הכנסת (צילום: דוברות ''העבודה'')

פינוקי התרעננות לחברי הכנסת (צילום: דוברות ''העבודה'')
פינוקי התרעננות לחברי הכנסת (צילום: דוברות ''העבודה'')

גם יו"ר הקואליציה עידית סילמן הכינה ערכת התרעננות בצרוף הפתק: מרעננים ומצביעים. ערכת התרעננות לח"כ העייף. 

הפתק על ערכת ההתרעננות שהכינה יו''ר הקואליציה עידית סילמן (צילום: ללא קרדיט)
הפתק על ערכת ההתרעננות שהכינה יו''ר הקואליציה עידית סילמן (צילום: ללא קרדיט)


כזכור, לקראת הדיון הקריטי, ראשי הקואליציה עידית סילמן (ימינה) ובועז טופורובסקי (יש עתיד) הכריזו על עוצר יציאות, איסור טיסות לחו"ל, איסור קיזוזים ואיסור היעדרויות.  הם הכינו טבלאות אקסל שבהם יידעו היכן נמצא כל אחד מחברי הקואליציה בכל רגע נתון ואף יודיעו מראש על מועדי ההפסקות כדי שח"כים יוכלו ללכת להתרענן. כמו כן, ראשי סיעות הקואליציה פנו לחברי הכנסת שלהם שלא להתחסן השבוע בחיסונים נגד שפעת מחשש שתופעות לוואי עלולות לגרום להם להעדר מההצבעות.

בקואליציה מעריכים כי לא יהיו עריקים, לאחר שחברי הכנסת יום טוב כלפון (ימינה) ומאזן גנאיים (רע"מ), עליהם הופעלו בימים האחרונים לחצים כבדים מהאופוזיציה, הבהירו כי יתמכו בתקציב. עם זאת החשש העיקרי הוא מטעויות כתוצאה משעות רצופות של הצבעות על אלפי הסתייגויות.

אישור הסתייגות משמעותית של אחד מחברי האופוזיציה תחייב לעצור את ההצבעות במליאה, להחזיר את הצעת חוק התקציב לוועדת הכספים כדי להסיר את ההסתייגות ולהחזיר את החוק בחזרה למליאה, מה שיגרום לעיכוב של מספר שעות בתהליך.

בקואליציה גם נערכים לתרחישי קיצון. כך למשל אם אחד מחברי הכנסת "הנורבגים" ימרוד ברגע האחרון או יעדר מסיבה כלשהי מההצבעה השר שבמקומו הוא נכנס לכנסת, יודיע כי הוא שב לכהן בכנסת. מאחר והמועד האחרון להעברת התקציב הוא ה-14 לנובמבר, תהיה בידי הקואליציה שהות לעשות את ההצרחה הדרושה.

עוד נערכים בקואליציה לתרחיש יום הדיון שבו תקציב המדינה לא עובר מה שיחייב את פיזור הכנסת והליכה לבחירות חדשות. במקרה כזה  שוקלים בקואליציה להעביר חקיקת בזק שתאפשר לדחות את המועד האחרון להעברת התקציב כדי למנוע את פיזור הכנסת אך ראשי הקואליציה מודעים כי חקיקה כזאת תתקל בקשיים משפטיים.