שר המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל, יועצו הקרוב ביותר של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, אמר לי בשיחה נדירה עם עיתונאים ישראלים כי מצרים "עובדת יומם ולילה" כדי להביא לעסקה במסגרתה יוחזרו לישראל גופות החיילים הישראלים וישוחררו האזרחים הישראלים שבידי חמאס בעזה.

השיחה עם ראש המודיעין המצרי התרחשה במקרה בשולי ועידת האקלים בגלזגו. עמיתי העיתונאי נדב איל ואני עמדנו באחד המסדרונות כשלפתע ראינו את כאמל יושב ומשוחח עם כמה מאנשיו. כשיצא לעשן ברחבה שמחוץ לבניין הלכנו אחריו. "אדוני השר, אפשר בבקשה אש?", פנינו אליו. הוא חייך והדליק לנו סיגריה.

הצגנו את עצמנו כעיתונאים מישראל. בעבר מפגש כזה היה מסתיים בברכת שלום מנומסת ובהתרחקות של הבכיר המצרי מהמקום. אבל כאמל, שממעט מאוד בראיונות לתקשורת, חייך והפגין רצון להמשיך לנצל את הפסקת הסיגריה שלו לשיחה. "היחסים עם ישראל מצוינים", הוא אמר מיד. "הפגישה בין א-סיסי לראש הממשלה בנט הייתה מעולה".

כאמל ציין שבנט מאוד שונה מקודמו בתפקיד בנימין נתניהו, שגם עמו היו לסיסי יחסים קרובים. הוא הפגין שליטה טובה בהתפתחויות הפוליטיות בישראל, ואמר שלמרות שהממשלה החדשה בירושלים מורכבת מכמה מפלגות עם דעות שונות, מצרים חושבת שניתן יהיה לעבוד איתה בצורה טובה. יותר מהכול הוא הביע רצון שהממשלה תמשיך לכהן ושהיציבות הפוליטית בישראל תימשך.

שר המודיעין המצרי סיפר שאנשיו מדברים מדי יום עם ישראל, חמאס והרשות הפלסטינית על המצב בעזה. הוא הדגיש כי המשבר ברצועה צריך להיפתר על ידי עסקה אחת גדולה ומקיפה. כזו שתכלול הפסקת אש ארוכת טווח, הקלות הומניטריות נוספות לאוכלוסייה, שיקום של הרצועה ופתרון לסוגיית השבויים והנעדרים.

אברה מנגיסטו, אורון שאול, הדר גולדין (צילום: דובר צה''ל,באדיבות המשפחה)
אברה מנגיסטו, אורון שאול, הדר גולדין (צילום: דובר צה''ל,באדיבות המשפחה)

"אנחנו עובדים יום ולילה כדי לפתור את הסוגיה של השבויים", הוא אמר. לדבריו, כל עסקה במסגרתה יוחזרו גופותיהם של אורון שאול והדר גולדין וישוחררו האזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד צריכה לכלול בשלב ראשון שחרור של אסירים פלסטינים זקנים וכן של נשים ובני נוער פלסטינים שמוחזקים בבתי הכלא בישראל.
 
במסגרת העסקה שהמצרים היו רוצים להשיג בעזה, אומר כאמל, צריכה להתרחש גם חזרה כלשהי של הרשות הפלסטינית לעזה. הוא מודע לכך שחמאס לא יאפשר לזה להתרחש מיד, אבל סבור שאפילו מהלך סמלי בשלב ראשון של נוכחות של הרשות הפלסטינית בעזה הוא חיוני.

כאמל אמר לנו שהוא מכיר את עמדותיו המדיניות של ראש הממשלה נפתלי בנט, אבל הדגיש כי ישראל והרשות הפלסטינית חייבות לחזור לדיאלוג מדיני כזה או אחר. "אפשר להתחיל שיחות בדרג נמוך. בדרג ג' ואז דרג ב' ולהתקדם לאט לאט. אבל צריך להתחיל", הוא אמר.

כאמל סיפר שהוא יגיע לביקור בישראל לפני סוף נובמבר. זה יהיה ביקורו השני מאז כניסת הממשלה החדשה בישראל לתפקידה. קרוב לוודאי שיבקר גם ברמאללה. "אולי ניפגש בתל-אביב", הוא אמר לפני שסיים עוד סיגריה והמשיך לדרכו.