ועדת החינוך של הכנסת בראשות ח"כ שרן השכל מתכנסת הבוקר (שלישי) לדון בנושא הטרדות מיניות בחינוך הבלתי פורמלי. זאת, בעקבות פרסומים מהשבוע האחרון על יחסי מין ללא הסכמה מלאה שקיים לכאורה חבר מועצת עיריית תל אביב, איתי פנקס, עם שני חניכים בתנועת איגי. כמו גם, העדויות כנגד איש התקשורת ונשיא ארגון הנוער הגאה, בחשד לביצוע עבירות מין במספר חברים בקהילה, כל זאת תחת כפייה. 

בדיון יסקרו הפעילויות החינוכיות שתנועת הנוער וארגנוי הנוער מעבירים לחניכיהם בנושא מניעת הטרדות מיניות ויצירת סביבה בטוחה, וכיצד הנהלת הארגונים מתמודדות עם תופעות של הטרדות מיניות. 

מנכ"ל איגי, עופר נוימן, אמר במהלך הדיון: "השבוע האחרון היה כואב מאד כי לפי הפרסומים הקשים דמויות חזקות ומשמעויתיות שכולנו נשאנו אליהן עיניים השתמשו בכוח שלהן כדי לפגוע מינית בילדים וצעירים שהיו חלשים מהן. זה בלתי נסבל וחשוב להגיד פה – אנחנו מאמינים למתלוננים וכואבים איתם".

"אלימות מינית היא נגע קשה ורע בכל חברה אנושית, היא מכת מדינה שפוגעת בכל חלק של החברה הישראלית והיא חמורה ומסוכנת גם בתוך הקהילה הגאה. אלמנט קשה ונוסף שמתחבר אל הפגיעה והאלימות המינית הוא הארון. מחקרים מראים כי העובדה שצעירים וילדים להטב"ים רבים חיים בהסתרה, בפחד שמא ידעו מי הם באמת – מסכנת אותם", הוסיף.

לדבריו, בתוך חברה שמביישת את המיניות שלהם והזהות שלהם, "הם נאלצים להתמודד גם עם תוקפים ופוגעים שמתמשים בחולשה כדי להשיג את מבוקשם. זו תופעה חמורה ואנחנו באיגי נלחמים בה כבר שנים בכוחות גדולים. אנחנו מובילים מהלכים מעמיקים שהינם חלק ממאבק עולמי, פמיניסטי ואמיץ למיגור התופעות הקשות של אלימות מינית".

גל אוחובסקי מימין, איתי פנקס משמאל (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90,ינאי יחיאלי)
גל אוחובסקי מימין, איתי פנקס משמאל (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90,ינאי יחיאלי)

"איגי הוא המרחב היחיד בו נערות ונערים, צעירות וצעירים יכולים להיות מי שהם באמת, בלי פחד, גם אם הם עדיין בארון. ודווקא בגלל זה הקמנו לפני שנים, יחד עם מרכזי הסיוע צוות להתמודדות עם מקרי פגיעה מינית, דווקא בגלל זה כל מקרה של פגיעה מקבל יחס רציני ובלתי מתפשר באיגי. גם בימים האחרונים ביצענו פעולות שמטרתן התמודדות עם הכאבים שצפו בעקבות הפרסומים", המשיך.

עוד אמר כי "בימים הקרובים יתכנס לראשונה צוות מייעץ אותו תוביל השופטת המחוזית לשעבר נאווה בן אור. בן אור נעתרה לבקשתנו והיא תוביל תהליך שבסופו תפרסם, יחד עם הצוות שייבנה ועם הנהגת איגי, את מסקנותיה ואת כלל הנהלים ומגנוני העבודה והביקורת הפנימית שנעבוד לפיהם מעתה ואילך. זה יהיה המשך של דרך ארוכה שאנחנו צועדים וצועדות בה זה זמן רב". 

השופטת נאוה בן אור הוסיפה כי "אירועי הימים האחרונים הציפו קשיים ייחודיים עימם מתמודדים צעירים וצעירות הנמנים עם הקהילה הגאה. 
החוואי שהתהליך שאוביל יהיה בו כדי לאפר הוויית חיים מכבדת ומוגנת לצעירים ולצעירות אלה, כפי שהם ראויים לה״.

עוד הצהיר נוימן: "לא, גם לנו אין פתרונות קסם. גם אנחנו מוצאים פינות חשוכות. וכן, אני בטוח היום, שבוע לאחר שפורסמו הדברים, שיש דברים שיכולנו לראות אבל לא העזנו, שיש דלתות שלא פתחנו, שהיינו יכולים להיות עוד יותר קשובים, עוד יותר חדים, עוד יותר אמיצים. אנחנו מחוייבים להביט על המקומות החשוכים.לנסות להבין מה קורה ואיך ניתן לתקן את מה שמתרחש במרחבים הדיגיטליים, לשנות את הנהלים במרחבים החינוכיים". 

בסיום דבריו אמר, "הסיסמא של איגי היא 'אנחנו כאן ובכל מקום' ובדיוק בגלל זה אנחנו חייבים היום, יותר מתמיד, להיות חזקים ומאוחדים נגד פגיעות מיניות ונגד הפוגעים כדי שבכל מקום בו נמצאים הנוער והצעירים הגאים, הם ירגישו בטוחים ומוגנים".

הנהלת איגי תקים ועדה לסיוע בהתמודדות עם פגיעות מיניות

ימים ספורים לאחר תחקירי "כאן 11" ו״ידיעות אחרונות״ בדבר פגיעות מיניות שביצעו לכאורה גל אוחובסקי ואיתי פנקס הודיעה הנהלת איגי כי תקים צוות מייעץ לבחינת נושא הפגיעות המיניות בקרב נוער להט"ב וכן בקרב מתנדבי ומתנדבות הארגון, בראשות השופטת בדימוס נאוה בן אור.

עופר נוימן, מנכל איגי אמר "המשימה שלנו באיגי היא ליצור מרחב בטוח עבור כל נערה ונער בישראל. לשם כך ביקשנו מהשופטת בן אור לסייע לנו לבחון את שיטות הפעולה כמו גם את ההנחות ומנגנוני העבודה הפנימיים זאת כדי לחזק ולעמוד לצד הנפגעים והנפגעות מחד, ומאידך, לעשות הכל נגד פגיעות מיניות שעלולות להתרחש בארגון בפרט ובקרב חברות וחברי הקהילה הגאה בכלל״ נוימן הוסיף ״אנחנו מבינים שנדרשת עין חיצונית ומנוסה כדי לחזק את יכולתנו לעשות זאת".