מהומה פרצה היום (שני) בכנסת, לאחר שחבר הכנסת איתמר בן גביר התפרץ לכנס "עוצרים את אלימות המתנחלים" וניסה להפריע למהלכו. בתגובה, חבר הכנסת מוסי רז קרא להוציא אותו מהאולם ואמר: "יש לנו פה סרט בשידור חי של אלימות מתנחלים".

הסערה החלה כשח"כ איתמר בן גביר התפרץ לאולם וקרא: "אתמול נרצח עלם חמודות. אתם עושים פה כנס על אלימות מתנחלים. אתם מטורללים? אתם לא מתביישים? בואו נעמוד דקה דומיה".

ח"כ איבתיסאם מרעאנה ענתה לו: "צא החוצה. תפסיקו לסחור בחיי אנשים. תפסיק למסחר את חייהם ומותם של בני אדם". ח"כ מוסי רז התייצב לפניו להסתיר אותו וציין: "יש לנו פה סרט בשידור חי של אלימות מתנחלים". 

ח"כ אוסמה סעדי קרא לו שלוש קריאות ודרש ממנו לצאת. "תתביישו לכם", צעק בן גביר כשהוצא על ידי הסדרנים. "אתה תתבייש", אמר לו סעדי, והנוכחים מחאו כפיים.

מהומה בכנס נגד אלימות מתנחלים, ללא קרדיט

לאחר שהוצא בן גביר הכנס שב להתקיים ללא הפרעות. ח"כ מוסי רז היה הראשון לשאת דברים: "בפתח דברי אני רוצה להשתתף בצער משפחת קיי. אלימות היא אלימות היא אלימות ויש לגנות אותה תמיד בעיקר אלימות נגד אזרחים. הדבר המדהים שאותם אנשים שקפצו אתמול ודרשו גינוי  מכל דבר שזז מעולם לא חשבו לגנות אלימות של מתנחלים. לא חברי כנסת לא שרים לא ראש ממשלה, גם כשנתקלנו באלימות קשה ביותר.

הוא המשיך: "יושבים פה פלשתינים וישראלים שהותקפו. יושבת פה נטע עם גבס על ידה. הצבא הגדול והחזק שתפקידו להגן על האוכלוסייה עומד מנגד. אנו מלינים שלא עוצרים אותם ולא אוכפים עליהם על החוק. אנו מגנים את התופעה שבה אנשים לוקחים מקלות אבנים נשק מחיילים ומפנים אותו כלפי פלשתינים ופעילי שלום. אם היה פה ח"כ מתנחל הגיוני ומוסרי אחד הוא היה יושב לצדנו אבל לצערי אין כאלה. אנו קוראים לצבא ולממשלה להפסיק לעמוד מנגד".

אחריו דיבר ח"כ אוסמה סעדי, שאמר: "מדובר במערכת משטר אפרטהייד שמפלה בין מתנחלים לפלשתינים. האלימות היא מעשה של יום יום ורק לעיתים רחוקות זה מגיע לתקשורת. שורש הבעיה היא הכיבוש שזה הטרור והאלימות בעצמו. אי אפשר לעשות סימטריה בין כובש לנכבש. בין עם שנאבק למען עצמאות וחירות ורוצה להגיע למדינה לצד מדינת ישראל וצריך לצאת מכאן מסר של שלום שהפתרון הוא הקמת שתי מדינות ואז כל העניין הזה של אלימות מתנחלים יעלם".

גם שר הבריאות ניצן הורוביץ השתתף בכנס ונשא דברים: "מגיעה תודה עצומה לארגונים והאנשים בשטח על האומץ להביא את התיעוד, התמונות והסיפורים המזעזעים - שלום עכשיו, יש גבול, יש דין ואחרים", אמר הורוביץ. "אנו מציינים היום נתון עגום של בערך 1,200 תקריות אלימות של מתנחלים כלפי פלשתינים וחיילים ועלייה במספרן בחודשים האחרונים. פגיעה פיזית, יידוי אבנים ואפילו ירי זה דבר שכיח. נערי הזוועות לא מרחמים על עצים נשים וילדים ולא מפחדים משלטון החוק. הממשלה חייבת להגביר את האכיפה והענישה ולמגר את התופעה של אלימות המתנחלים ונוער הזוועות".

הורוביץ הוסיף וציין: "כל העניין הזה מתנהל בתוך מערכת של כיבוש. כמה שלא נפעל נגד אותם מתפרעים ופוגרומיסטים, בסופו של דבר הבעיה היא בעצם הכיבוש. בלי שנפתור את העניין הזה הדברים לא יקבלו פתרון הולם. טיפול שורש לעניין חייב להיות הסדר מדיני והקמת מדינה פלשתינית לצד מדינת ישראל. זה בעיני הפתרון הנכון והיחיד".

ח"כ סאמי אבו שחאדה דיבר אחריו ואמר: "מי שאחראי על הפשע של הכיבוש וההתנחלות והאלימות של המתנחלים זאת המדינה והממשלה. התנחלות היא בהגדרה אלימות. כך שמי שאחראי לזה היא המדינה. היא שכובשת היא מובילה אנשים לשם והיא שתומכת בהם. הפשע היותר גדול הוא הכיבוש והוא צריך להיפסק". הוא אף הוסיף וטען כי במהלך מבצע שומר החומות, תושבים ערבים בלוד הותקפו על ידי מתנחלים כשהעיר הייתה בעוצר.

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה תקף את הממשלה: "הממשלה הזאת מתרכזת יותר מדי בירושלים המזרחית. בנט מרגיש יותר נוח לבנות יחידות התנחלות בירושלים המזרחית ואנו רואים שהמתקפה נגד הפלשתינים בירושלים המזרחית היא גדולה יותר מכל תקופה אחרת. הרי בסופו של דבר לא תוקם מדינה פלשתינית בלי ירושלים מזרחית כבירתה. אנו צריכים להיאבק יחדיו עם מרצ נגד הכיבוש בירושלים המזרחית".

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) החליט להגיע לכנס כדי להשמיע עמדה אחרת: "אני שומע פה שהתיישבות היא אלימות. אז אם כך אני בעד אלימות מתנחלים כמה שיותר. ברכה והצלחה. אם התיישבות זאת אלימות אני בעד. באתי לברך", אמר ויצא מהאולם.

מנכ"לית שלום עכשיו שקד מורג תקפה את הנהגת המתנחלים ואמרה כי "בזמן שאנחנו מגנים כל אלימות באשר היא אלימות הם מגבים אותה, כל עוד היא משרתת את האג'נדה. מי בהעלמת עין ומי בגיבוי פעיל, העברת . די למעשיות על "עשבים שוטים". את התקציבים וההכרה ב"חצי מיליון מתנחלים" הם הרי מבקשים כמגזר, ואינם מהססים להכניס לאותו מניין את הבורגנים מאורנית ומעלה אדומים עם המתפרעים האלימים מאש קודש ומקומי אורי. אז שיתכבדו נא וייקחו אחריות כמגזר."