בשבוע הבא, עתידות להתחדש שיחות הגרעין בין המערב לאיראן, ועולה השאלה, כיצד אם בכלל, יושגו הסכמות במשולש של ישראל, איראן וארצות הברית. פרשן חדשות 13 לענייני ערבים צבי יחזקאלי, הסביר בשיחה עם ניסים משעל, בתוכניתו ב-103FM, מה יעלה בגורל הסכם הגרעין, והאם הוא יצליח עם ישראל. 

בפתח דבריו, הציג יחזקאלי פרטים נוספים. "האיראנים מגיעים למשא ומתן הזה כשידם על העליונה. זה קרב בין תרבויות ותפיסות. הם רוצים גרעין, האם זו תהיה בדרך שמתריסה או מערימה על העולם, זו השאלה", אמר. האמריקנים להוטים למשא ומתן. ישראל לא יכולה להשלים עם מה שקורה, הפערים בינינו לאמריקנים גדולים", קבע.  

"בזמן שאנחנו נדליק נרות חנוכה, בווינה ישבו המעצמות עם האיראנים לנסות ולהשיג הסכם שידחה את תוכנית הגרעין האיראנית", המשיך יחזקאלי. לדבריו, האיראנים מגיעים למשא ומתן עם ארצות הברית כשידם על העליונה. "הם הגיעו לרמת העשרת אורניום שהם מסמנים לעולם 'אם לא תזדרזו לדבר איתנו נעשה את פריצת הדרך'. זה קרב בין תרבויות, בין תפיסות, בין מערב למזרח ומשום מה נראה לי שהאיראנים לא יצאו עם ידם תחתונה", ציין. 

הפרשן לענייני ערבים קבע כי האיראנים באים לשיחות מול ארצות הברית כדי להביא עוד כסף, ולשחרר את מדינתן מן הסנקציות הכלכליות, אך "הם רוצים גרעין", הסביר ושאל: "האם זה יהיה בדרך שמטריפה את העולם או בדרך שמערימה על העולם?".

לדבריו, האמריקאים "להוטים למשא ומתן. הם נתנו לאיראנים כבר מחווה". יחזקאלי קבע כי הסנקציות עומדות להיות מוסרות ומדינת ישראל נמצאת בבעיה. "היא תצטרך להחליט בקרוב מה קורה כשיש הסכם שלא טוב לה ומה קרה אם אין הסכם והיא צריכה לתקוף. ישראל תצטרך לפתור את הבעיה הזו עם הסכם או בלי הסכם". 

"ישראל לא יכולה להשלים עם מה שקורה, הרגע מתקרב והפערים בנינו לבין האמריקאים גדולים", המשיך יחזקאלי. "ישראל יודעת שבזמן הסכם היא תצטרך לעשות פעולה, ההסכם לא מחייב את ישראל. גם אם הם יגיעו להסכם כולם יודעים שהאיראנים ירמו וימשיכו להעשיר אורניום. בשתי האופציות ישראל צריכה לפעול", קבע. 

יחזקאלי הסביר כי לדעתו ישראל מתקרבת למצב בה היא תהיה עם הגב לקיר. "באותה צומת, מימין יש אופציה צבאית ומשמאל אופציה צבאית עם מעט יותר זמן. המשא ומתן הזה מצחיק, הולכים לדבר איתם על הגרעין האיראני אבל לא על הפלישה בסוריה. זה כמו שמדברים עם חמאס על שבויים ונעדרים אבל לא מדברים איתם על החוליות בגדה".

על השאלה האם האיראנים לא פוחדים, השיב יחזקאלי: "הם קונים עכשיו תעודת ביטוח, ברגע שהם יחתמו על ההסכם, האמריקאים יגידו לישראל לא לתקוף. האיראנים בסופו של דבר רוצים הסכם כי הם צריכים כסף, אבל אחד התנאים של האיראנים יהיה שישראל לא תתקוף בזמן הזה. ישראל לא מחויבת להסכם אבל האמריקאים רוצים למנוע מתקפה ישראלית על ידי ההסכם".