עד המדינה ניר חפץ חזר היום (שני) לדוכן העדים בבית המשפט המחוזי בירושלים וחתם את החקירה הראשית שלו בתיק 4000 (בזק־וואלה!). בהמשך, התמקדו בחקירה הראשית בתיק 2000 ("ידיעות אחרונות") ותיק 1000 (המתנות).

כל העדכונים

15:37: חפץ סיפר כי שוחח עם הדס קליין וארנון מילצ'ן בדצמבר 2009, לאחר שנתניהו ביקש ממנו להיפגש עם נוני מוזס. חפץ: "פחדתי מהשיחה, שיתפתי כמה פעמים את ארנון מילצ'ן בדאגות, אם לבצע או לא לבצע".

חפץ סיפר שחשש לפנות למוזס, וטען כי המסרים אותם ביקש נתניהו להעביר היו מסרים של איום, שהוא לא רצה להתעסק איתם. בין היתר, סיפר חפץ כי נתניהו איים להציף את השוק במיליון עותקים של "ישראל היום" כדי שאנשים לא יקנו "ידיעות אחרונות".

קטעים מתמלולי אותן השיחות הוקרנו באולם: 

חפץ: "הוא ביקש ממני אתמול ללכת לשליחות שאתה יכול לתאר לעצמך מה היא, עכשיו כפי שאתה מכיר אותו הוא לא מספר לי מה הרקע, אני מתאר לעצמי שאתה כבר דיברת קודם, אני כשאני הולך לשליחות..."
מילצ'ן: "דיברתי איתו אמר לי דיברתי שלוש פעמים בחייך הוא יודע טוב מאוד הוא עושה מצוין".
ניר חפץ: "אני רוצה לדעת, לא להיות טמבל אם אני הולך לדבר עם הבן אדם אני צריך לדעת מה קורה. אני מדבר על נוני". 
מילצ'ן: "(מילים לא ברורות). הוא יודע טוב מאוד".

חפץ: "ואני דיברתי עם הכתב ועם אב הבית והצלחתי לשכנע את הכתב לרדת מזה, היום התפרסם בידיעות אחרונות איזשהו אייטם על זה שהם הקימו מספרה בבית על חשבונם הפרטי, אתה יודע משהו כזה..."
מילצ'ן: "הדס אמרת לי שלא על חשבונם".
חפץ: "כן, כן כתוב שזה על חשבונם".
קליין: "לא ארנון אמרתי להיפך, הדגישו שזה מחשבונם הפרטי".
מילצ'ן : "אה מחשבונם הפרטי. כן, אז זה בסדר".
חפץ : "כן, כן האייטם היום הוא בסדר".
מילצ'ן : "כן".

חפץ: "עכשיו אה... גם היא וגם הוא רוצים שאני אלך לשם אז אני רוצה שאתה תדרך אותי שאני לא אפול".
מילצ'ן: "אני אגיד לך מה שקרה, אה.. החבר שלך בארץ איבד כל אמת, (מילים לא ברורות) לא עומד באף מילה, לא מתקרב ל... לשמור ידיעה (מילים לא ברורות) ואיך אומרים, המשחק הוא (מילים לא ברורות). דיברתי עם הג'ינג'י ארוכות על ה(מילה לא ברורה)". 
ניר חפץ : "אוקיי".
מילצ'ן: "אומר תשמע אני הבטחתי, הבטחתי לו אני אעצור את זה לכמה חודשים בזמנו. מעולם לא הבטחתי אני מצטט (מילים לא ברורות) לתאריך אין סופי. ולכן הוא הסכים ברגע שזה יהיה מוכן הם יעלו (מילה לא ברורה). (מילים לא ברורות) להתקיף את ראש הממשלה. אז הוא אומר אני, אני יכול להרשות לעצמי, אני מציף את המדינה במיליון עותקים לא ב... מאתיים חמישים אלף ו... הוא היה חריף הוא אומר אני הולך לחסוך עליו וכשהוא אומר (מילים לא ברורות) אני לא רוצה ללבות את האש כאן (מילים לא ברורות) אני רוצה שאתה תדע באיזה מצב רוח (מילה לא ברורה)".
חפץ: "אוקיי".

מילצ'ן: "ביבי אומר לי שמע ביבי התקשר אליי (מילה לא ברורה) וביקש ממני לפני שלושה שבועות הוא ביקש ממני להרים את הרמה למאתיים חמישים אלף ומשבוע אחרי זה הוא מבקש ממני להוריד לשמונים וחמש אלף, כל שבוע הוא משנה את דעתו". 
חפץ: "למה ביבי ביקש ממנו להרים את זה למאתיים חמישים מה קרה?".
מילצ'ן: "כי נמאס לו מנוני פתאום".

14:57: חפץ סיפר שהתבקש על ידי נתניהו להגיע באופן פיזי למשרדו של מוזס בדצמבר 2009, והוסיף כי שרה נתניהו אמרה שצריך להגיד למוזס שנתניהו יכול להוריד או למתן את תפוצת "ישראל היום". לדבריו של חפץ, הוא כתב את בקשותיה של שרה על דף, אלא שנתניהו נבהל ממה שנכתב, וגרס את הדפים. 

חפץ: " התבקשתי ע"י נתניהו, הייתי אז יועץ התקשורת, ללכת פיזית למוזס למשרד ולשאול אם יש טעם שנתניהו ייצב את המערכת, ירגיע את מערכת היחסים שהפכה טעונה ולעומתית. בתיאום מלא של נתניהו, התייעצתי עם שרה נתניהו מה לומר, הייתה מפורשת ואמרה שנתניהו יכול או להוריד או למתן את תפוצה כמות העותקים בסוף השבוע. אבל לאחר הפגישה בבלפור, לפני שהלכתי למוזס, נפגשתי עם נתניהו בכנסת. הוא ראה, הראיתי לו את הדף שנרשם מפי שרה רעייתו, נבהל ולקח וגרס, רק אמר שאם אפשר להחזיר את המצב לאחור וזהו, לא לפרט כלום". 

14:50: חפץ נשאל על מידת הפתיחות ביחסיו עם איש העסקים, ארנון מילצ'ן, והשיב: "היו יחסים פתוחים, נטולי מעצורים. תפקידו של מילצ'ן היה בהעברת מסרים בין נתניהו, שלדון אדלסון ונוני מוזס". עורך הדין עמית חדד קטע את העדות ואמר: "מתנגד לדברים".

13:30: חפץ נשאל על ידיעה שאמורה הייתה לעלות על גיוסו של יאיר נתניהו ב-2009. "התקבלה רשימת שאלות מכתבים ונכללו בה התבטאויות ברשתות החברתיות בעלות אופי לא פוליטיקלי-קורקט. כשהגיעה רשימת השאלות יאיר ואמו היו בטיול בלונדון, הייתה מגה דרמה סביב הכתבה. גויסו אנשים להעיד על אופיו של יאיר", הוסיף חפץ. הוא הסביר כי אותם אנשים שטען כי גויסו לכאורה לטובת הבן, ישבו עמו ועם עורכי הדין. לבסוף אמר: "הכתבה שהייתה אמורה להיות לא נעימה, יצאה לבסוף חיובית. נתניהו אף פעם לא קיבל תשובה שלילית ממוזס כשפנה בענייני משפחה, ארנון מילצ'ן היה הציר המרכזי בתקופה הזו".

13:21: חפץ נשאל עבור אילו ידיעות היה פונה לנוני מוזס ישירות, והוא השיב שרובן עסקו בענייני משפחה וטוהר המידות, אך הדגיש כי לא הייתה פניה אליו בעניין איראן. "נתניהו האמין בבעל המאה הוא בעל הדעה, לכן היה מרים טלפון מוזס, וארנון מילצ'ן היווה צר מרכזי לשיחות בלתי אמצעיות".

12:20: הפסקת הדיון.

11:50: חפץ תיאר את המגעים לקראת מינויו לדוברו של נתניהו: "הפגישות נערכו בבלפור וקיסריה, בהם סוכמו התנאים והמעמד". חפץ טען כי ללא אור ירוק משרה נתניהו, הוא לא היה הופך לדובר. "בהתחלה נתניהו אמר 'אל תעדכן את מוזס', אבל עדכנתי אחרי יומיים". לטענתו, מוזס אמר: "אתה עושה לי חור בהגנה, אך לא אומרים לא לראש ממשלה, אאשר".

11:36: חפץ סיפר על פגישתו עם נתניהו במצודת זאב ב-2009, בתקופת הבחירות, עת היה עורך ב-7 ימים. בעוד שהשניים יצאו למרפסת לשוחח, טען האחרון בפני חפץ כי הוא יכול לגרום למהדורת סוף השבוע של ישראל היום שתהיה שווה לשיטתו הרבה כסף ובכך תוגבל, וביקש ממנו להעביר זאת למוזס. חפץ מצדו טען כי עדכן את מוזס, שסירב לקבל מסרים מנתניהו.

11:27: חפץ נשאל על הקו של עיתון "ידיעות אחרונות" בתקופת כהונתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, כלפי נתניהו. לדבריו של חפץ, היה חוסר אמון ברור, עד כדי איבה

11:15: התובע במשפט שאל את חפץ מה הייתה מידת החופש מול המו"ל, ועל כך השיב: "אישרתי מראש עם המו"ל".

11:00: נפתחה חקירת ניר חפץ לעניין תיק 2000 (השיחות המוקלטות בין נתניהו לנוני מוזס): ניר חפץ נשאל על קשריו עם נוני מוזס, בעל השליטה ב"ידיעות אחרונות": "אין כפיפות לעורך הראשי של ידיעות, הכפיפות היחידה הייתה למו"ל, אין מישהו מעליך. לא היינו מדברים כל יום, הייתה לי שם מידה רבה של חופש פעולה מצדו של המו"ל".

10:40: נגמרה החקירה הראשית של חפץ לעניין תיק 4000. מי שיחקור את חפץ לעניין תיק 2000 הוא עו"ד אלון גילדין מפרקליטות מיסוי וכלכלה.

09:53: חפץ טען שכשזומן לחקירות טרם חתימת הסכם עד המדינה, השיב כי עורך דינו, ירון קוסטליץ, סבר כי מדובר בעדות פתוחה ברשות לניירות ערך, ושבכך יסתכם העניין. "היו שיקולים שונים תחת תנאים קשים מאוד", אמר, והקביל זאת להליך של ניתוח והרדמה. "הרגשתי חלש קוגנטיבית וגופנית", הוסיף, "לקראת סיום 15 הימים הרגשתי שאני כשיר לחשוב עצמאית והתחלתי לחשוב על זה". חפץ סיפר כי כאשר העלה בדעתו מה יעשה בנידון, ביקש מעורך דינו להיוועץ באדם נוסף – צבי האוזר

09:50: חפץ סיפר על פגישה עם איש העסקים האמריקאי, לארי אליסון יו"ר חברת אורקל, שהתקיימה במטרה לדון בתוכנית עסקית להקים אתר חדש "ימני" יותר, כאשר בנימין נתניהו שלט בפרטים לדבריו. עו"ד אמיר טבנקין שאל אותו מה הצורך באתר חדש כאשר יש כאלו הכפופים לכאורה לנתניהו. חפץ השיב: "לאף אחד מהם אין השפעה כמו פוקס ניוז לציבור האמריקאי".

09:25: הוצגה באולם התכתבות בין חפץ לישועה, על ידיעה שעלתה ככותרת ראשית באתר וואלה!, על ביקורו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, עם אשתו שרה, בבסיס חטיבת כפיר לטובת חלוקת משלוחי מנות. 

ניר חפץ בעדותו בבית המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ניר חפץ בעדותו בבית המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כזכור, חפץ הוא אחד משני עדי מדינה ושימש כחלק מהזרוע של הסיקור התקשורתי של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. בהמשך צפויה גם עדותו של עד המדינה השני, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר, שאמורה לעסוק בזרוע הרגולציה.

עבור הפרקליטות נראה כי עדותו של חפץ בשבוע שעבר הייתה ממוקדת וטובה בכל הקשור למודעות של נתניהו למעשים שנעשו בהקשר של הסיקור החדשותי בוואלה!. מנגד, מבחינת ההגנה, חפץ לא הביא "הוכחת זהב" שאמורה להשפיע על ההאשמות בסעיף השוחד וגם בסעיפים הפחותים.

מי שנתן רוח גבית להגנה היה עו"ד ציון אמיר, שאמר בראיון לרדיו 103FM: "אני חושב שלא צריך לבוא ולומר בשלב הזה שהתיק יתמוטט באופן סופי והזיכוי מחכה בפתח. אני כן אומר שהתיק הולך ונסדק, מתערער, התזה הבסיסית מתרסקת ומזה אי אפשר להתעלם. זה תיק מורכב ומלא בעיות. אלו תמרורים שצריכים להבהב חזק מול כולם, ובוודאי בעיניי הפרקליטות", סיכם.

מנגד, הגדיר הפרשן המשפטי של חדשות 12, גיא פלג, מהי בעיניו הנקודה המרכזית בעדות: "חפץ אומר שמה שהם קיבלו מהאתר היה חסר תקדים. הנקודה המשמעותית היא שנתניהו חוזר ואומר שמעולם הוא לא טיפל בעניינים רגולטוריים הקשורים לאלוביץ', אך עד המדינה ציין פגישה שהוא ארגן בין אלוביץ' לנתניהו".