הוועדה לביטחון פנים, בראשות ח"כ מירב בן ארי, התכנסה הבוקר (רביעי) לדון בנושא התנהלות שב"ס בהצבת סוהרות וחיילות במתקני כליאה עם אסירים ביטחוניים, שנחשפה לראשונה על ידי לירן לוי, כתב הפלילים של וואלה!. זאת, בעקבות החשד לסרסור סוהרות חיילות ע"י קצינים בכלא גלבוע.

בן ארי אמרה בפתח הוועדה: "הנושא הזה נפתח מחדש כי הפצע הזה לא טופל, אני לא רוצה להטיח האשמות אלא לשמוע פרטים ולהבין למה העניין הזה מוסמס ולא טופל כראוי".

היועץ המשפטי של שב"ס, ערן נהון, אמר על הפרשה במהלך הדיון: "מדובר באירועים שהתרחשו לפני ארבע שנים, היו מספר אירועים כמפורט בכתב האישום לפיו ראני באשה קצין המודיעין שיבץ סוהרות לפי בקשת אסירים בטחוניים. ברגע שהתגלה חשד לעבירה פלילית זה הועבר ליחידה הארצית לחקירות סוהרים, ובאותם ימים הושעה באשה מן השירות". 

בהמשך התייחס לפרסום "מעריב" לפיו באשה שובץ מאז ספטמבר לתפקיד חדש, והפעם כמפקד בית המעצר בבית משפט השלום בפתח תקווה. "בסופו של דבר התיק נסגר על ידי הפקרליטות בעילה של חוסר ראיות ולגבי שאר הסוהרים מחוסר אשמה. לאור חלוף הזמן וסגירת התיק נגד באשה הוחלט על ידי נציב שב"ס לבטל את השעיתו ולהחזירו לשרות בדצמבר 2019".

יחד עם זאת, הבהיר נהון "ברגע ששמענו את אותה אמירה של מנהל כלא גלבוע, הנציבה כינסה דיון חירום מיידי. מייד לאחריו הוצאתי מסמך לפרקליט המדינה שקבע כי קצין שיש לו מידע על עבירה פלילית מתבקש למסור את עדותו למשטרה". כשנשאל האם היו אירועים נוספים, השיב: "יש אירועים כאלה, הם מטופלים בכמה צירים מול קורבנות העבירה". 

כלא גלבוע (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: REUTERS/ Ammar Awad)
כלא גלבוע (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: REUTERS/ Ammar Awad)

תא"ל אמיר ודמני, ראש אגף תכנון ומינהל בצה"ל, הגיב גם הוא לדברים: "אנחנו משבצים חיילים וחיילות בשב"ס מכוח חוק שירות ביטחון, כאשר יש שלושה סוגי שירות שמוגדרים בו - השב"ס, משטרת ישראל ומג"ב".

"אנחנו משבצים חיילים לטובת אבטחת בתי הסוהר לאגפים שמשמשים לאבטחת אסירים וגם לתפקידים של כוח אדם שמטרתם טיפול בפרט.
מבחינת הנהלים אצלנו אנו משבצים את החיילים והחיילות שבחרו את השב"ס כיעד מועדף כחצי שנה לפני מועד הגיוס שלהם. מי שלא מעוניין לא יהיה שם", הוסיף.

לדבריו, אחוזי האיוש של השב"ס נמוכים יותר מהתכנון, "אני מחויב לשבץ 768 חיילים, כרגע משובצים 622". עוד אמר כי "יש יחסית ביקוש להגיע לשב"ס, בעיקר בקרב בנות". 

בהמשך דבריו התייחס לפרשה: "אנחנו בצה"ל רואים בזה התנהלות בלתי מתקבלת על הדעת ובלתי מוסרית. במסגרת פגישה בין שר הביטחון והרמטכ"ל סוכם על הקמת צוות בהובלת צה"ל ובהשתתפות משרד הביטחון שיבצע בדיקה מקיפה של מעטפת השירות של כל מי שמשובץ במסגרות השונות". 

"הוועדה תפעל באופן מיידי בכל היחידות בהם אנו משבצים חיילות וחיילים, המסקנות יוגשו בטווח מייד וקצר. נביא את זה לשר הביטחון באמצעות הרמטכל", אמר. 

חברת הכנסת לשעבר שלי מועלם, הגיבה לדברים: "התחושה לא עזבה את מי שהיה מעורב בזה ב-2018, ששיקרתם לנו בדיונים בוועדת הפנים. יש פה קריסת מערכות של שב"ס, צבא ופרקליטות. קצין המודיעין הודה שהביא סוהרות לפי בקשת אסירים והפרקליטות סגרה את התיק".

חברת הכנסת קטי שטרית הוסיפה: "הקמ"ן חזר לשרת בשבס, זה מחדל אדיר ואני אפעל בכל דרך שהוא יודח. כל אימא בישראל צריכה לדעת שכשהיא שולחת את הבת שלה לצבא ששולח אותה לשב"ס היא מופקרת". בן ארי השיבה: "אי אפשר להכליל שכל החיילות מופקרות. זה אמירה בעייתית". בן שטרית ענתה: "כשיש יותר מתלונה אחת זה תלונה יותר מדי".

כזכור, בשבוע שעבר היחידה לחקירות סוהרים (יח"ס) בלהב 433 במשטרה הודיעה על פתיחת בדיקה מחודשת של הפרשה.במסגרתה, המשטרה תזמן לגביית עדות את מפקד כלא גלבוע, גונדר משנה פרדי בן שיטרית.

עורכת הדין קרן ברק, שמייצגת שתי סוהרות שהגישו תביעה אזרחית, אמרה במהלך הדיון: "אנו מברכות על הקריאות לפתוח מחדש את החקירה. אבל יש קול אחד שחשוב לי להביא בפניכם אותו לא שמענו עדיין, הקול של הסוהרות".

"אדבר בשם סוהרת ספציפית שביקשה ממני לדבר על הסיוטים והחרדות שרודפים אותה בלילות, על הנכות הנפשית שרודפת אותה לשארית חייה. היא כואבת את העובדה שהתיקים נסגרו והקמ"ן נשאר במערכת ומתחננת שיחזירו לה את האמון באדם ובמערכת המשפטית".

עוד אמרה: "אלו נשים שבאו לשרת את המדינה ומחצו אותן. עכשיו אני מבקשת מהשב"ס - תעשו את זה כמו שצריך הפעם, בלי טיוחים, יש ראיות ואפשר לכל הפחות להעמיד לדין משמעתי את קצין המודיעין".

הבדיקה המחודשת הינה תולדה של העדות שמסר מפקד כלא גלבוע, שאישר את החשד לפיו גורמים בבית הסוהר העבירו סוהרות חיילות לידי אסירים ביטחוניים לצורך קיום יחסי מין וקידום מטרותיהם, במסגרת ההתנהלות בכלא. בעבר התנהלה חקירה, שנסגרה בהיעדר ראיות מספיקות. במסגרת אותה פרשה אולצה קצינה בשירות לפרוש.