היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן יגיע ביום רביעי הבא לישראל לסדרת פגישות בנושא הגרעין האיראני. זאת, על רקע החשש בישראל מהמו"מ על החזרה להסכם הגרעין שמתקיים בווינה - כך אמרו הערב (שני) שלושה בכירים ישראלים.

סאליבן צפוי להיפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד. ההערכה היא שסאליבן יבקר גם ברמאללה וייפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בבית הלבן סירבו להתייחס לנושא.

שר הביטחון בני גנץ חזר היום מביקור בארצות הברית, במהלכו נפגש עם מקבילו האמריקני לויד אוסטין ושר החוץ אנתוני בלינקן. גנץ הבהיר בשיחותיו כי הנחה את צה"ל להכין תכנית לתקיפה צבאית נגד מתקני הגרעין של איראן.

בכירים ישראלים אמרו כי גנץ קיבל את הרושם שהאמריקנים מוכנים יותר מאשר בעבר לדון עם ישראל על סוגיות שקשורות להיערכות לפעולה צבאית נגד איראן. ערב ביקורו של גנץ, הדליף משרד ההגנה האמריקני לרויטרס כי ארצות הברית מוכנה לקיים תרגילים משותפים עם ישראל שעוסקים בפעולה צבאית נגד מתקני הגרעין של איראן.

סאליבן מגיע לישראל אחרי שבסוף חודש אוקטובר הציג לו משרד ההגנה האמריקני תכניות מעודכנות לפעולות צבאיות אפשריות נגד מתקני הגרעין של איראן. גם את הפרט הזה החליטו האמריקנים להדליף לתקשורת ערב ביקורו של גנץ. בכירים ישראלים אמרו כי הם סבורים שהרקע להדלפה הוא רצון להרגיע את ישראל מצד אחד ולהפעיל לחץ על איראן בשיחות הגרעין מהצד השני.

היועץ לביטחון לאומי של ביידן, שימש במהלך כהונת אובמה כאחד מחברי הצוות המצומצם שקיים את השיחות החשאיות עם איראן בסולטנות עומאן שהובילו לחתימת הסכם הביניים בז'נבה ב-2013. סאליבן חשב אז כי הסכם הביניים שהקפיא את העשרת האורניום של איראן בתמורה להקלה בחלק מהסנקציות, היה פתרון טוב למשבר הגרעין האיראני.

שיחות הגרעין (צילום: EU Delegation in Vienna/Handout via REUTERS)
שיחות הגרעין (צילום: EU Delegation in Vienna/Handout via REUTERS)

לכן גם בימים אלה, סאליבן הוא אחד התומכים בתוך הממשל האמריקני בגישה לפיה אם לא ניתן יהיה לחזור ליישום מלא של הסכם הגרעין, ארצות הברית תנסה להגיע להסכם ביניים עם איראן שיביא להקפאת העשרת האורניום לרמה של 60% בתמורה להקלה של חלק מהסנקציות.

סאליבן העלה את הרעיון הזה בכלליות בשיחות שקיים לפני כמה שבועות עם מקבילו הישראלי איל חולתא. בישראל הביעו התנגדות למהלך כזה ומאז שהנושא עלה לראשונה בשיחות עם האמריקנים, הוא ממשיך לעורר דאגה בירושלים. שר החוץ יאיר לפיד אמר למקבילו האמריקני בלינקן בשיחת הטלפון האחרונה ביניהם ביום שישי כי הסכם ביניים מהסוג הזה יהיה פרס לאיראנים.