בסקר שבוצע על ידי מנחם לזר מחברת פאנלס פוליטיקס, ושודר בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב־103fm, הוצגה השאלה - למי יצביעו בבחירות הבאות במצב הנוכחי של המפלגות הקיימות, כלומר כשבנימין נתניהו עומד בראש הליכוד. בהמשך, הוצגו ארבעה תרחישים לאור פרישה אפשרית של נתניהו: הליכוד בראשות ניר ברקת, יולי אדלשטיין, מירי רגב או ישראל כ"ץ.



סקר 103FM ומעריב (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
סקר 103FM ומעריב (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

הליכוד בראשות נתניהו

במצב שבו בנימין נתניהו מוביל את הליכוד בבחירות הבאות, אילו היו נערכות היום, היה הליכוד מקבל 33 מנדטים וזוכה למפלגה הגדולה ביותר בפער ניכר. עם זאת, יחד עם שותפותיו הקואליציוניות ש"ס (8), הציונות הדתית (8) ויהדות התורה (7) מגיע הגוש ל־56 מנדטים בלבד, ונותר ללא יכולת להקים ממשלה.

הגוש שמנגד, המורכב מהמפלגות שנמצאות כיום בקואליציה, מגיע למנדט אחד יותר - 57 מנדטים סה"כ. בראש הגוש נמצא יאיר לפיד ויש עתיד (19), כחול לבן (9), העבודה (7), ימינה (6), ישראל ביתנו (6), מרצ (5) ורע"ם (5).

במצב זה של הגושים, שבה מדינת ישראל לאתגר של אי־הכרעת בחירות, ולתרחיש אפשרי של בחירות חוזרות. זאת, כאשר הרשימה המשותפת נמצאת בין הגושים עם 7 מנדטים. תקווה חדשה של גדעון סער זוכה ל-2.9%, לא רחוק מאחוז החסימה (אולם בתרחישים שיובאו בהמשך מגיעה גם ל־5 מנדטים).

ניר ברקת ובנימין נתניהו, סקר 103FM ומעריב (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
ניר ברקת ובנימין נתניהו, סקר 103FM ומעריב (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

הליכוד בראשות ברקת

המועמד היחיד, על פי הסקר, שביכולתו לשמר את יתרון הליכוד ולהכריע את הבחירות בהפרש הגבוה ביותר, הוא ניר ברקת. ראש עיריית ירושלים לשעבר, שהצהיר כי בכוונתו להתמודד על ראשות המפלגה ביום שאחרי נתניהו, מצליח בסקר המנדטים להוביל את הליכוד ל־29 מנדטים. מדובר בארבעה מושבים פחות מנתניהו, אך עדיין למצב שבו הליכוד היא המפלגה הגדולה ביותר, בפער של עשרה מנדטים מיאיר לפיד, שבמקום השני.

ארבעת המנדטים שהליכוד תאבד מתחלקים בין הציונות הדתית, כחול לבן, ימינה וש"ס. כרבע מבוחרי הליכוד (27 אחוזים) אומרים שאינם יודעים למי יצביעו או שלא יצביעו כלל בתרחיש כזה.

ואולם, מפת הגושים מציגה תמונה חד־משמעית באשר ליכולת הימין להקים ממשלה שהליכוד וברקת בראשותה. גוש שאותו מוביל ברקת (29), וכולל את מפלגות הימין והחרדים ש"ס (9), הציונות הדתית (9), ימינה (7), יהדות התורה (7) וישראל ביתנו (6) מגיע ל־67 מנדטים ומכריע בנקל את הבחירות. 

במצב כזה, גוש המרכז־שמאל־ערבים מגיע ל־53 מנדטים בלבד, וגם הנתון הזה כולל בתוכו את הרשימה המשותפת: יש עתיד עם 19 מנדטים, כחול לבן עם 10, המשותפת והעבודה עם 7 כל אחת, ומרצ ורע"ם עם 5 כל אחת.

ניר ברקת, סקר 103FM ומעריב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ניר ברקת, סקר 103FM ומעריב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הליכוד בראשות אדלשטיין או כ"ץ

תרחיש שבו ישראל כ"ץ מתמנה ליו"ר הליכוד ומוביל את המפלגה לבחירות, מביא אותה ל־22 מנדטים. אם יולי אדלשטיין, יו"ר הכנסת לשעבר, יורש את כסא יו"ר הליכוד, הוא מוריד את המפלגה בסקר המנדטים ל־21 מנדטים. בשני התרחישים הליכוד הוא עדיין המפלגה הגדולה ביותר, אך יאיר לפיד נוגס בה עם 20 מנדטים. שיעור בוחרי הליכוד שאומרים שאינם יודעים למי יצביעו או לא יצביעו כלל, עולה בתרחיש הזה ל־36-35 אחוזים.

גם בתרחיש הזה, מפת הגושים מעניקה לכ"ץ ולאדלשטיין יתרון משמעותי ביכולת להקים קואליציה אל מול הגוש המקביל: יחד עם הליכוד, הציונות הדתית (10), ש"ס (9), ימינה (7), ישראל ביתנו (7), יהדות התורה (7) ותקווה חדשה, שמצליחה לחצות בתרחיש הזה את אחוז החסימה (4), מגיע הגוש בראשות כ"ץ ל־66 מנדטים ובראשות אדלשטיין ל־65 מנדטים. מנגד, גוש המרכז־שמאל יחד עם המפלגות הערביות מגיע ל־54-55 מנדטים בלבד בהתאמה.

הליכוד בראשות רגב

תרחיש שבו שרת התחבורה לשעבר תוביל את המפלגה, זוכה בסקר ל־20 מנדטים בלבד, ולשוויון מנדטים עם יש עתיד. המושבים שהליכוד מאבד מתחלקים בין כחול לבן, הציונות הדתית וש"ס, שעולות ל־10 מנדטים כל אחת. ימינה וישראל ביתנו עולות במנדט. ותקווה חדשה זוכה להיות גם בכנסת הבאה עם חמישה מנדטים.

בחלוקת הגושים, יכולה גם מירי רגב למצוא עצמה בלשכת ראש הממשלה - וזאת אם תצליח להרכיב קואליציה של 66 מנדטים עם הציונות הדתית (10), ש"ס (10), ימינה (7), ישראל ביתנו (7), יהדות התורה (7) ותקווה חדשה (5). הגוש שמנגד, בראשות לפיד, גנץ, מפלגות השמאל והערבים, יגיע ל־54 מנדטים בלבד.

המונופול של נתניהו, אם כך, בהחלט נמצא בסכנה, שכן לכל מועמד אחר בליכוד יכולת להרכיב ממשלת ימין שהליכוד עומד בראשה. ואולי, יותר מאשר הסקר הזה מהווה נקודה חיובית עבור אלה הרואים עצמם כיורשיו של ראש הממשלה לשעבר, הוא מהווה גם תמרור אזהרה בוהק עבור מפלגות הגוש שמתנגד לנתניהו, ומעיד בצורה חד־משמעית כי פירוק הגוש עלול להביא לסיום דרכן בממשלה של מרבית המפלגות בו.

הסקר נערך בסוף השבוע האחרון על ידי חברת פאנלס פוליטיקס. כדי לקבל תוצאות מהימנות ככל האפשר, פוצל המחקר לשני סקרים, שבכל אחד מהם השתתפו 650 משיבים, החברים בפאנל המשיבים של Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט. כל אחד מהסקרים הועבר למדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים כאחד.

שני המדגמים היו זהים זה לזה מבחינת מאפייני הדגימה. טעות הדגימה בכל אחד מהסקרים עמדה על 3.4 אחוזים בקירוב. החלופות בכל סקר הוצגו לכל משיב בסדר שהשתנה באופן אקראי, כדי למנוע השפעה של סדר הצגת השאלות.

יאיר לפיד, מירי רגב, סקר 103FM ומעריב (צילום: פלאש 90)
יאיר לפיד, מירי רגב, סקר 103FM ומעריב (צילום: פלאש 90)