הממשלה ערכה היום (ראשון) את ישיבתה השבועית בקיבוץ מבוא חמה שברמת הגולן, ואישרה פה אחד את "תוכנית המיליארד", תוכנית רחבת היקף לפיתוחו של הגולן, והכפלת כמות התושבים המתגוררים בו כיום (53 אלף) על ידי השקעה בהתיישבות בגולן ובקצרין. לישיבה הגיעו כל השרים מלבד עיסאווי פריג' ממרצ.

בנוסף, אושרה בהחלטת ממשלה חבילת סיוע שתכלול בין היתר, לראשונה מאז פרוץ המשבר, סיוע ייעודי למורי הדרך בסך של 25 מיליון שקלים עבור סיורים מסובסדים לציבור, 60 מיליון למארגני תיירות נכנסת, ו-150 מיליון שקלים נוספים עבור המלונות מבוססי התיירות הנכנסת.

את ההחלטה הובילו ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר המשפטים, גדעון סער, ושותפים לה משרדי הבינוי והשיכון, הפנים, התחבורה והבטיחות בדרכים, התיירות, הכלכלה והתעשייה, החקלאות ופיתוח הכפר, החינוך, הגנת הסביבה ורשות מקרקעי ישראל.

בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה כי "שילוב של נסיבות הביאו אותנו להפנות מיליארד שקלים לחיזוק ההתיישבות ברמת הגולן. מובן מאליו שרמת הגולן היא ישראלית, זה מעל לכל ויכוח. העובדה שממשל טראמפ הכיר בכך, וממשל ביידן הבהיר שאין שינוי במדיניות זו, יש חשיבות".

"אחרי שנים של מלחמת אזרחים בסוריה, כל העולם מבין שעדיף רמת הגולן שקטה ירוקה ופורחת. העובדים מהבית כבר מבינים שרמת הגולן יכולה להיות אופציה נהדרת למי שמעדיף אוויר נקי מרחב ואיכות חיים", הוסיף.

עיקרי התוכנית

  • הקצאת 576 מיליון שקלים לטובת תכנון ודיור - תוספת עתידית של כ-7,300 יחידות דיור בטווח זמן של כחמש שנים, על פי החלוקה הבאה: 3,300 יח"ד לקצרין ו-4,065 יח"ד למועצה אזורית גולן. יעד ההחלטה הינו הכפלת מספר התושבים ברמת הגולן ובקצרין בשנים הקרובות, קרי הוספה של 23,000 נפש באיזור. הרחבה משמעותית של יישובי המועצה האזורית גולן באמצעות קליטת אוכלוסיות חדשות, לצד תמרוץ כלכלי עבור יישובים קולטים.

    4,000 יחידות דיור נוספות בשני ישובים חדשים - במסגרת ההחלטה יוקמו שני יישובים חדשים ברמת הגולן ("אסיף" ו"מטר"), ובהם כ-2,000 יח"ד בכל אחד (בנוסף ל-7,300 יח"ד במ.א גולן ובקצרין). לצורך השקעה בתחום הדיור תוקם ועדה מיוחדת לתכנון, תקודם תכנית מתאר ארצית ברמה מפורטת, תאושר תכנית מתאר כוללנית לקצרין וייושמו תכניות לשחרור שטחי אש ופינוי מוקשים באיזור. 

  • 160 מיליון שקלים להשקעה כוללת בשיפור איכות החיים בגולן - השקעה בתשתיות התחבורה המחברות את הגולן למרכז הארץ, והשקעה בתשתיות תחבורתיות בין ישובי המועצה וקצרין. שדרוג מערך הרפואה הדחופה והרחבת פעילות המוקד הרפואי הקדמי בקצרין.  תכנית אודם לפיתוח מנהיגות טכנולוגית-ביטחונית בקצרין. השקעה מאסיבית בחינוך ובחינוך בלתי פורמאלי. 

  • 162 מיליון שקלים לטובת פיתוח כלכלי מקומי-איזורי - פיתוח תחום האגריטק באיזור והפיכת הגולן ל"בירת טכנולוגיות האקלים", קידום השקעות אימפקט באיזור, חיבור קלסטר הפוד-טק בקריית שמונה לרמת הגולן ועוד,  שיווק מתחמים משולבים לתעשייה משלבת חקלאות, תמיכה של מנהל סחר חוץ בייצוא. השקעה בתכנית לפיתוח תחום התעסוקה ויצירה של כ-2,000 משרות בגולן.

  • הגולן כבירת טכנולוגיות האנרגיות המתחדשות.

את המהלך מובילים ראש הממשלה ושר המשפטים גדעון סער. מרבית משרדי הממשלה צפויים לקחת חלק בתוכנית הכוללת לקידום רמת הגולן, כל אחד בתחומו. מדובר במשרדי הפנים, הבינוי והשיכון, התחבורה, פיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, החקלאות, הכלכלה, החינוך והגנת הסביבה. צוות בין־משרדי בראשות מנכ"ל משרד רה"מ יאיר פינס עבד בתקופה האחרונה על גיבוש התוכנית על כל היבטיה.

רמת הגולן  (צילום: יעקב לדרמן פלאש 90)
רמת הגולן (צילום: יעקב לדרמן פלאש 90)

בהמשך התייחס בנט לתוכנית פיתוח הגולן שמציעה ממשלה: "התוכנית שנאשר היום מציינת 40 שנים להחלת החוק כאן, ומגיעה לאחר שנים של סטגנציה בהיקף ההתיישבות. יש פער גדול להשלים ואנו מתחילים בזה היום. המטרה שלנו היום היא להכפיל את ההתיישבות בגולן. לשם כך אנו מחזקים את קצרין בשתי שכונות חדשות, מקימים שני יישובים חדשים - אסיף ומטר ומגבירים את ההתיישבות".

בנט הוסיף: "בשביל זה מקצים משאבים רבים, כמיליארד שקלים שיהפכו את הרמה למקום שטוב יותר לחיות בו. מתוך זה חצי מיליארד שקלים לתכנון ודיור, 160 מיליון שקלים לפיתוח אזורי שייצר כאן מקומות עבודה טובים. רמת הגולן גם תהיה ירוקה ביותר ממובן אחד ותהיה בירת הטכנולוגיות של אנרגיה מתחדשת בישראל, רוצה להודות לשרת האנרגיה בהקשר הזה. מתמקדים במה שמאחד ורמת הגולן בהחלט מאחדת את כולנו".

לאחר דבריו של ראש הממשלה, שר המשפטים גדעון סער אמר: "אני זוכר כנער את היום בו הממשלה קיבלה את ההחלטה על החלת החוק הישראלי ברמת הגולן בשנת 1982. החלטה שבזמנו הייתה נועזת וגאונית מבחינת העיתוי, ארבעה חודשים לפני השלמת הנסיגה מסיני במסגרת הסכם השלום עם מצרים".

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין התייחס גם הוא לתוכנית הממשלה לפיתוח הגולן: "לקחנו על עצמנו משימה שאפתנית, ואין לי צל של ספק שנעמוד בה. אני כשר הבינוי והשיכון, אקצה את כל המשאבים הנדרשים בכדי להבטיח את עתיד הדורות הבאים בגולן". 

השר לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל עודד פורר הוסיף: "עידוד הצמיחה הדמוגרפית בנגב ובגליל הוא אחד מהיעדים אותם הצבתי עם כניסתי לתפקיד. ישנם מהלכים נוספים אותם יש לבצע כדוגמת חיזוק ענף התיירות והגדלת מספר חדרי האירוח באזור״.

טרם התחילה ישיבת הממשלה, כלל השרים והמשתתפים חויבו לבצע בדיקת אנטיגן. בבדיקה שנערכה, התגלתה אחת מעובדות משרד ראש הממשלה כחיובית לקורונה. העובדת הועברה מידית לבידוד, ולא באה במגע עם ראש הממשלה או השרים. בבדיקות אנטיגן שנערכו לפני ישיבת הממשלה, התגלתה אחת מעובדות משרד רה"מ כחיובית לקורונה. עובדים אחרים שבאו עם החולה במגע נבדקו וקיבלו תשובה שלילית בבדיקה, אך במטרה לנקוט משנה זהירות הם לא השתתפו בישיבת הממשלה.

לדברי שר בכיר, "הממשלה מזהה מומנטום אידיאלי להשקיע ברמת הגולן. מכיוון שלא מדובר באזור יהודה ושומרון, השנוי במחלוקת בקרב מרכיבים שונים של הממשלה, היה ניתן לגייס את הסכמת כלל המפלגות להחלטה. על אף חילוקי בדעות בין חברי סיעת מרצ בנוגע לתמיכה בתוכנית, שרי מרצ צפויים להשתתף בישיבת הממשלה".