סגן שרת הכלכלה, חבר הכנסת יאיר גולן (מרצ), שוב עורר היום (חמישי) סערת ענק. בראיון בערוץ כנסת, בו התייחס למחאת תושבי חומש ולדרישתם להסדיר את הישיבה כמענה לרצח יהודה דימנטמן ז"ל, אמר גולן: "לא מזכירים את העובדה שאותם אנשים שבאים להתיישב שם, פורעים בכפר בורקא, מנתצים מצבות, עושים פוגרום". בהמשך הוסיף: "במצבות אנחנו מתעללים? אלו לא אנשים, אלה תתי אדם, אנשים בזויים, קלקולו של העם היהודי".

 "לא אמור להיות שם אף אחד, כשהייתי מפקדת אוגדת יהודה ושומרון לא נתתי לאף אחד להתיישב שם. עכשיו הם זועקים את זעקתם, בושה וחרפה", אמר גולן והוסיף כי "לא מזכירים את העובדה שאותם אנשים שבאים להתיישב שם, פורעים בכפר בורקא, מנתצים מצבות, עושים פוגרום. אנחנו בני העם היהודי שסבלנו מפוגרומים לאורך ההיסטוריה, באים ועושים פוגרום באחרים".

"במצבות אנחנו מתעללים? אלו לא אנשים, אלה תתי אדם, אנשים בזויים, קלקולו של העם היהודי. אסור לתת להם שום גיבוי, צריך להוריד אותם בכוח מהמקום הזה ולהחזיר את החוק והסדר למרחב. ההשתוללות הלאומנית-קיצונית הזאת תביא אלינו אסון, אלה אנשים שרוצים לספח לתוכנו מילוני פלסטינים", הוסיף.

במר"צ מסתייגים מדבריו, אבל מגבים את הדברים על חומש. יו"ר הסיעה, ח"כ מיכל רוזין אמרה: "מתנחלי חומש הם לא תתי-אדם, הם פורעי חוק ויש לפנות אותם". מנגד, רה"מ, נפתלי בנט, תקף ואמר כי "דבריו של יאיר גולן על המתיישבים בחומש מזעזעים, מכלילים וגובלים בעלילת דם. ההתיישבות ביהודה ושומרון היא החלוציות של ימינו".

שר הביטחון, בני גנץ, גינה את דבריו ואמר: "כמי שביקר את משפחת דימנטמן ופגש בחלק מהאנשים שנמצאים בחומש, אני קובע כי לצד העובדה שיש לנהוג לפי חוק, מדובר באנשים ערכיים שאוהבים את הארץ והמדינה לא פחות מאף אחד אחר. כנבחרי ציבור, מוטלת עלינו החובה לקדם שיח מאחד ולא שיח מפלג."

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, הוסיף ואמר כי: "אני מתבייש בביטוי המכוער והמיותר של סגן שר הכלכלה יאיר גולן. לא, מתיישבי חומש הם לא תת אדם אלא אזרחים ישראלים שחושבים אחרת ויש עימם מחלוקות עמוקות. תת רמה בשיח ובניהול המחלוקות בתוכנו לא יקדמו אותנו, רק יפרקו אותנו מבפנים."

ח"כ  אפרת רייטן דרשה מגולן להתנצל ואמרה: "התבטאות חסרת אחריות ומגונה של ח"כ יאיר גולן. גם אם עמדותינו על הדרך והאידיאולוגיה שונות משמעותית, אין מקום לאמירות מעין אלו, שום דבר טוב לא יצמח מהן. סבורה שראוי להתנצל".

שרת הפנים, איילת שקד, אמרה בתגובה: ״דבריו של יאיר גולן מחפירים ומביישים את עברו. מתיישבי חומש הם חלוצים, מיישבי הארץ ואוהביה. הישיבה בחומש מפיצה תורה ואור, שמגרש מעט מן החושך הזה. יאיר גולן ימשיך לברבר עצמו לדעת והחלוצים הנפלאים האלה ימשיכו ליישב את הארץ״.



יו"ר האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, תקף: "המתיישבים ביהודה ושומרון אינם 'תתי אדם' כפי שכינה אותם היום סגן השר יאיר גולן, חבר ממשלת בנט. המתיישבים הם ציונים חלוצים שמיישבים את נחלת אבותינו. אחרי האמירה המבישה הזו, שלקוחה היישר מהטרמינולוגיה הנאצית נגד העם היהודי, בנט חייב לפטר את יאיר גולן עוד היום".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר: "אם חשבנו ששיא הבושה הוא שהשר לביטחון פנים קורא לחצי מיליון אזרחים שומרי חוק ״אלימים״ ומוציא את דיבתם רעה. היום יאיר גולן מכנה את מתיישבי חומש הגיבורים ״תתי אדם״. כינוי שניתן ליהודים על ידי הנאצים. לאנשי המחנה הלאומי בנט ושקד אומרים: ״עופו לנו מהעיניים״,  ואת אנשי השמאל הקיצוני האוטו-אנטישמי הם מחבקים. מדינת ישראל בסכנה.

ח"כ אריה דרעי: "ההסתה הנוראית כלפי אחינו המתיישבים מגיעה לשיא חדש, מי פילל שדווקא במדינת היהודים, חבר ממשלה יכנה יהודים ׳תתי אדם׳ - אמירה קשה ומקוממת, המזכירה תקופות קשות בהיסטוריה. חברי הממשלה הלא לגיטימית הזאת, שוברים מידי יום שיאי שפל חדשים. בושה וחרפה".

ח"כ בן גביר תקף בתגובה ואמר כי "השותף המטורלל של נפתלי בנט ואיילת שקד מכנה הבוקר את תלמידי ישיבת חומש "תתי אדם". האיש שזיהה תהליכים של שנות ה30 משתמש בטרמינולוגיה של הנאצים כלפי יהודים. איזו חרפה. הבעיה המרכזית היא לא באומר - שמזמן הוציא את עצמו מהחברה הישראלית ועבר לצדד באויב - אלא במי שמינה אותו להיות סגן שר בממשלת ישראל".

הצעדה לחומש (צילום: צבי סוכות)
הצעדה לחומש (צילום: צבי סוכות)

ח״כ משה ארבל, אמר בתגובה: ״יאיר גולן זה שזיהה תהליכים מכנה הבוקר אזרחים ישראלים יהודים המתיישבים בצפון השומרון תתי אדם. אבל ליועז הנדל שותפו לממשלה מפריע תנועות הידיים של דודי אמסלם. צביעות קווים לדמותה״.

ח"כ ינון אזולאי תקף: "השימוש בביטוי תת אדם הוא שימוש גזעני ואנטישמי עתיק, שכוון כלפי העם היהודי לאורך השנים על ידי שונאיו הגדולים ביותר. העובדה שגולן מאמץ את הביטוי נגד חלקים מהעם היהודי, מקנה לו מקום של חוסר כבוד ברשימה 'מפוארת' של שונאי ישראל. עצוב שהאיש הזה חבר של כבוד בממשלת ישראל וזוכה להסכמה שבשתיקה מחבריו בממשלה. בנט, אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה. תתעורר!".

ח"כ אופיר כץ אמר בתגובה: "תת האדם הוא מי שמוציא משפט כזה מהפה שלו. פגשתי השבוע את המתיישבים בחומש, יהודים יקרים וטובים, אוהבי הארץ! לא יאמן שנפתלי בנט 'הימני' מושיב את ההזוי הזה על כיסא בממשלה. בכיה לדורות".

יו"ר תנועת אם תרצו, מתן פלג: "'האחרונים שהשתמשו במילים 'תת אדם' כלפי יהודים היו הנאצים. מדובר באמירה נוראה ומחפירה. ההבדל בין מחלוקת לבין דה הומניזציה קיצונית כלפי יהודים ושלילת זכות הקיום שלהם היא מזעזעת. אנו מזמינים את יאיר גולן לבקר ביד ושם ובמוזיאון לוחמי הגטאות כדי לרענן קצת את זיכרונו. בושה".

ממועצת יש"ע נמסר: "נראה שהאיש הזה איבד כל רסן וצל של שפיות. סגן השר יאיר גולן שכבר ידוע כגזען אפל וחשוך, שוב מתגלה ככזה. ראש הממשלה נפתלי בנט, לגנות את דבריו של סגן השר זה לא מספיק, אנחנו מבקשים ממך לפעול נגד ההסתה הפרועה שקוראת בממשלה הזו על תושבי יהודה ושומרון. לא ניתן שתושבי יהודה ושומרון, והחלוצים של חומש יהפכו לשק החבטות של נבחרי הציבור".

ראש מועצת בית אל, שי אלון, התייחס לדבריו ואמר: "סגן השר יאיר גולן איבד את זה ממזמן. הוא מנותק לחלוטין. הטרלול שמשתולל בקואליציה של בנט חוצה כל גבול. האנשים הללו המשמשים גם כשרים וסגני שרים מבזים את זכר השואה, הופכים קורבנות יהודים לפושעים בדה לגיטימציה בזויה ומדרדרים את מדינת ישראל לשפל מוסרי וערכי שייזכר לדיראון עולם".

ראש מועצת גוש עציון, שלמה נאמן, אמר: "הבקיא בהיסטוריה כנראה נכנס להיסטריה. ההיסטריה שלו נובעת מהצלחת מפעל ההתיישבות. כדאי שייזכר בתקופות אפלות בהן השתמשו במושגים כאלה כלפי יהודים. ואנחנו נמשיך להצליח במלאכת ישוב הארץ".

מתנועת דרכנו נמסר בתגובה: "לכנות בני אדם בכינוי בו השתמשו הנאצים זאת לא היהדות, לא הציונות ובכנות, גם לא הישראליות שלנו.
להתנגד להתנחלות בלתי חוקית כן, להסית לא".