שורת בכירים לשעבר בצבא, בשב''כ ובמשטרה התריעו הבוקר (שלישי), בכנס אותו יזמו ח''כ יואב גלנט יחד עם תנועת 'אם תרצו', מפני התדרדרות הביטחון האישי וביטחון הפנים ברחבי מדינת ישראל.

בכנס השתתפו ח''כ והאלוף במיל יואב גלנט, ח''כ וראש השב''כ לשעבר אבי דיכטר, מפקד ימ''מ ומג''ב לשעבר ח''כ לשעבר דוד צור, האלופים במיל ישראל זיו וגרשון הכהן, וכן תא''ל אמיר אביבי מתנועת הביטחוניסטים והמזרחן ד''ר מרדכי קידר. עוד השתתף בכנס, האלוף (מיל) בועז קוקיא מפורום "בוחרים בחיים".

יוזם הכנס, ח''כ האלוף במיל. יואב גלנט, אמר בפתחו: ''אם לא תינקטנה פעולות מהירות לבלימת גלי הפשיעה והאלימות, יש חשש כבד להסלמה בביטחון הפנים עד כדי אובדן שליטה של כוחות הביטחון על המתרחש. אם נאבד את הנגב ואת הגליל, יאבדו גם ת״א וירושלים. הפשיעה הלאומנית המשתוללת ומכלה כל חלקה טובה בנגב ובגליל, הולכת ומתפשטת, וסופה להגיע גם למה שמכונה מרכז הארץ''.

עוד אמר גלנט: "הממשלה לא מצליחה להשתלט על הפשיעה הערבית, הפלילית והלאומנית, ברחבי הארץ. הגיעה השעה לומר בבירור את הדברים - הממשלה אינה מסוגלת לכך. כניסתה לממשלת ישראל של מפלגת רע"מ – מפלגת "האחים המוסלמיים" סניף ישראל, נותנת לגיטימציה ותחושת ביטחון לאלו המשוכנעים כי הם אדוני הארץ''.

לדבריו, המצב בצפונה של ישראל ובמיוחד ברחבי הגליל חמור: "רוב מכריע של העסקים ואתרי הבניה באזורים רבים בצפון משלמים דמי חסות לארגוני פשיעה ערביים, הבנייה הבלתי חוקית בישובים ערביים במרחב בוואדי ערה והגליל הפכה לנורמה השולטת. בולטת במיוחד הפשיעה כנגד החקלאים היהודים בצפון הארץ – הצתת מתבנים ולולים, גניבת עדרי פרות וכבשים ממכלאות ומשטחי מרעה, השחתה שיטתית של ציוד השקייה יקר ערך, כריתת מטעי עצים בני עשרות שנים ועוד". 

גלנט הוסיף: "מעשי השוד והגניבה, המלווים לרוב במעשי וונדליזם, הם עדות נוספת לכך שהפשיעה הפלילית משולבת בפשיעה לאומנית כנגד הציבור היהודי וכנגד הרשויות המוסמכות במדינת ישראל בבחינת "שתי ציפורים באבן אחת" – גם רווח פלילי מן הגניבה והגזל וגם פגיעה בממסד היהודי, בנציגיו ובתומכיו ברחבי הארץ. כפי שפתחתי ואמרתי, הקרב על ארץ ישראל ואדמתה לא הסתיים, יש מי שחושב כי כאשר יבריח את מגדלי הבקר היהודים הוא יירש את אדמת המרעה וכאשר יכרות את מטע המנגו יבריח את החקלאי היהודי ולו תהיה הארץ. משטרת ישראל קיבלה עכשיו 14 מיליארד ש''ח בתקציב. 11 מיליארד ש''ח למשכורות. 3 מיליארד לפעילות. איזה ארגון עובד ככה? הצבא עובד עם 50 אחוז לפעילות, אבל במשטרה מדובר באחוז מאוד נמוך. השב''כ צריך גם הוא לקבל אחריות עם יעדים ומדדים. צריך להסתכל על זה כתוכנית ארוכת טווח". 

"רשות המסים, שיש מקומות שאליהם היא כלל לא נכנסת, המשרד לאיכות הסביבה שלא אוכף השלכת פסולת", ציין, "כל אלו חייבים לקבל יעדים ומדדים. בסוגיה הזו כשאתה נחוש, אתה מתקדם.  חייבים לרתום את הפרקליטות ובתי המשפט. באינתיפאדה השנייה, בתי המשפט הבינו את זה. כשאתה רותם את כל המערכות אתה מצליח. חייבים להתחיל את זה. צריך להחליט שאנחנו רוצים, לרתום את כל מי שצריך ולא להיבהל. לא להיבהל להכריז על מכת מדינה, כשם שמטפלים במגפת הקורונה''.

אלוף (מיל') גרשון הכהן  (צילום: אריאלה לבנה )
אלוף (מיל') גרשון הכהן (צילום: אריאלה לבנה )

ישראל זיו (צילום: אריאלה לבנה )
ישראל זיו (צילום: אריאלה לבנה )

ח''כ גלנט הציע צעדים אופרטיביים בהיבטי הפעלת הכוח: ''יש להוסיף שלוש חטיבות סדירות פיקודיות למג''ב, להקים כוח מילואים איכותי תחת פיקוד מג''ב על בסיס לוחמי חי''ר ומתנדבים - מעל גיל 40, המאורגנים בגדודים לוחמים, ולהכפיל את יכולות והיקפי היחידה הארצית ימ''מ''.

בשיחה עם "מעריב" לאחר הכנס ציין כי "ישראל ניצבת בפני מציאות חמורה של אלימות לאומנית ערבית הקוראת תיגר על העקרונות הבסיסיים עליהם נוסדה ישראל - מדינה יהודית, דמוקרטית ושוות זכויות לאזרחיה. המציאות של ירי, אלימות ופשיעה הינם חמורים בשעת שגרה אך בשעת מלחמה אנו עלולים להימצא בו זמנית בלחימה בגבולות ובאותה עת במלחמה מבית כנגד כנופיות ובודדים שינקטו בפעולות טרור כנגד כוחות הביטחון ואזרחי ישראל בערים ובדרכים. המצב יחמיר במיוחד בשעה שיפגעו אזורים בנויים מטילי אויב ומעשי טרור יוכוונו ע״י חיזבללה וחמאס.

"המצב הקיים הוא תולדה של הזנחה רבת שנים של כל ממשלות ישראל אך ההחמרה של החודשים האחרונים נעוצה בראש וראשונה ברוח הגב שמקבלים גורמים עוינים מזכות הוטו קיימת לגורמים האיסלמיסטיים בקואליציה וההבנה כי כל מעשה לאומני חמור יזכה לגיבוי של הממשלה בלחץ תנועת רע״מ.

"לצד הצורך החיוני לקדם פעולות בתחומי החינוך, התעסוקה והתשתיות עבור האוכלוסייה הערבית נדרשת באופן מידי פעולה לאכיפת חוק וסדר
פתרון הבעיה נעוץ בקידום פעולות מעשיות בשלושה צירי פעולה: הנחת תשתית חוקית ראויה לפעולה במצב החירום בו מצויה ישראל, שיפור דרמטי ביכולת המודיעינית לצורך בטחון הפנים והרחבה משמעותית של סדר הכוחות בסדיר ובמילואים העומד לרשות גורמי הבטחון בעיסוקם בביטחון הפנים ברגיעה ובמלחמה. בפעולה משותפת ומאוחדת של כוחות הביטחון המבצעיים והמודיעיניים, בכפוף להנחיה מושכלת של ממשלה אחראית ומנוסה, ניתן להתגבר על הבעיה". 

מתן פלג, יו''ר תנועת "אם תרצו", אמר: ''אנחנו מתדרדרים משום שאנחנו כל הזמן חוששים להרגיז את הערבים. אם נתרגל לכך, זה יחזיר אותנו אחורה למצב יותר גרוע מתוכנית החלוקה. אנחנו עלולים להשאיר אדמה חרוכה לדור הבא. רק אם צדקת הדרך תפעם בנו, לא יוכלו לנו". 

ראש השב''כ לשעבר, ח"כ אבי דיכטר, הוסיף: ''סוגיית האלימות והפשיעה בישראל בכלל ובמגזר הערבי בפרט מחייבת הכרזה על מכת מדינה. כשאין דין ואין דיין גם בחברה הערבית אתה מתחיל לראות תופעות של אלימות שמתרחבות לכל הארץ. ולכן זו צריכה להיות הכרזה אופרטיבית. חייבים לצאת למלחמת חורמה. זו לא רק משימה של משטרת ישראל בציפייה 'שאחרים יסייעו'. גם השב''כ וצה''ל צריכים לקבל אחריות''

ראש אגף המבצעים לשעבר, האלוף (מיל') ישראל זיו, ציין: ''מדינת ישראל מאבדת את דרכה. מה שקרה בשבועות האחרונים בנגב אינו עניין של פשיעה - מדובר בעניין לאומני. אנו רואים התאסלמות של האוכלוסייה הבדואית. תהליכי לאומיזיציה בלתי נשלטת. אנו חיים בתקופה של היחלשות ההנהגה במדינת ישראל. אם נמשיך כך הבעיה הקטנה שלנו תהיה הבעיה האיראנית". 

אבי דיכטר  (צילום: אריאלה לבנה )
אבי דיכטר (צילום: אריאלה לבנה )

מפקד ימ''מ, מג''ב ומחוז תל אביב במשטרה לשעבר, דוד צור, אמר כי קיימת על המדינה חובה להשקיע במשאבים רבים עבור המשטרה על מנת שזו תוכל למגר את הפגיעה בביטחון הפנים: "מתוך 100 אחוז תקציב, 80 אחוז הולך למשכורות, ומתוך 20 אחוז הנותרים, 15 אחוזים הם נוקשים בהיבט של תחזוקה. רק חמישה אחוזים נותרים לפעילות. ככה אי אפשר לזוז. הדבר דורש שינוי משמעותי. שומר החומות הוא קו שבר שצריך להיות נקודה בוהקת". 

"אנו רואים שני וקטורים אשר הולכים להיפגש בעוד שנה או שנתיים, אשר נבנים מולנו. הראשון הוא המערכה הפלסטינית-ערבית על ארץ ישראל, השני הוא המירוץ האסטרטגי מול איראן", הסביר תא''ל (מיל) אמיר אביבי, מנכ''ל תנועת "הבטחוניסטים". "אנחנו עלולים להגיע להתקוממות בכל הארץ. אני חושב שצה''ל לא נערך לכך. אם נחכה אז עוד שנה או שנתיים אנחנו נפגוש את הוקטורים האלה בשיא כוחם'', הוסיף. 

מתן פלג, מנכ''ל תנועת ''אם תרצו'' (צילום: אריאלה לבנה )
מתן פלג, מנכ''ל תנועת ''אם תרצו'' (צילום: אריאלה לבנה )

המזרחן ד''ר מוטי קידר התריע מפני איבוד ריבונות המדינה על האדמות בנגב: "המדינה לא עשתה כלום כנגד אותם ריכוזים בדואים על אדמות המדינה בנגב ומול תופעות של ייבוא נשים ופוליגמיה. יש להקים משמרות מקומיות כדי לשמור על היישובים. כל אחד על הסביבה שלו. כל אחד יידע מה הוא עושה כדי להגן על הכביש ועל הצומת".