שופט ביהמ"ש המחוזי בחיפה לשעבר, עו"ד משה גלעד, שוחח הבוקר (שני) עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM, והעריך, על רקע פרישתו של אביחי מנדלבליט מתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, כי קיים סיכוי טוב לעסקת טיעון בין יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, והפרקליטות. "זה אחד הדברים הטובים שירצה לעשות יועץ משפטי חדש שירצה שקט למשך חמש שנים", אמר.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

"ישנן כידוע שלוש רשויות, מבצעת מחוקקת ושופטת, וכמו בכל מדינה יש מתח איזונים ובלמים בין אחת לשניה, שהן ״נלחמות״ אחת בשניה מי יותר חשובה. הממשלה אומרת 'אני מבצעת', המחוקקת אומרת 'את מבצעת את החוקים שלי' והשופטים אומרים 'אנחנו מפרשים את החוק, אנחנו נקבע'. במצב הזה יש בישראל תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, שהוא יחיד ומיוחד בנוף המדינות והמשפטים באיזור המערבי, כיוון שהוא תופס ברובו שני כובעים לימים מתנגשים", פתח עו"ד גלעד את דבריו.

בהמשך סיכם את כהונתו של מנדלבליט: "מדובר באדם משכמו ומעלה, שירת בצבא בתפקידם משפטיים, מוכשר, ישר והגון, שכל מטרתו הייתה לעשות צדק וטוב למדינת ישראל. הוא בא מתוך העומק של הממשלה והופך להיות בעיקר הדובר שלה. ראינו מה קרה בציבור איתו, בהתחלה הצד הימני אהב אותו, ראש הממשלה נתניהו מינה אותו, אחרי זה הוא נתקע באמצע. נזכור את הגשת כתב אישום כנגד ראש ממשלה מכהן. רוב העם בחר בו, ואדם אחד מחליט למעשה במידה רבה לקחת אותו מהציבור. אלו שאוהבים את ביבי אומרים שהוא החמיר איתו, ובא בנאדם הגון, אדם ישר וניסה לעשות כמיטב יכולתו צדק, זה קשה כי הוא דורך על קצות האצבעות של הרשות המבצעת".

כשנשאל מהו האתגר הגדול ביותר למי שייבחר כמחליפו, השיב: "לדעתי האתגר הגדול זה לעשות את הבלתי אפשרי להפריד בין הסמכות של היעוץ לבין התפקיד של התובע. זה חמור הדבר הזה, אם תוסיף את העבירה הדי פתוחה ולא מובהרת ויכולה להתפרש ע״י השופטים בכיוון זה או אחר, אתה בעצם נותן כוח לרשות השופטת גדול יותר מאשר למבצעת. זה כמו השבר הסורי האפריקאי".

לבסוף נשאל עו"ד גלעד האם קיים סיכוי לעסקת טיעון: "כן, ממה שהבנתי יש התקדמות די גדולה, זה אחד הדברים הטובים שיעשה היועץ החדש שרוצה חמש שנים של כהונה שקטה ורגועה. בסופו של דבר לדעתי הצדדים התקדמו רבות, לא סתם אהרן ברק היה בתמונה, הם התקדמו. אני מעריך שעורכי הדין, ברגע שעברו את הכל ונשאר עניין הקלון, מנסיוני שני הצדדים רוצים וידעו לעגל. כולם רוצים - גם העם, גם נתניהו וגם הפרקליטות".