המפלגות השונות בכנסת התכנסו היום (שני) לישיבות הסיעה, בפתחן נשאו דברים ראשי המפלגות. עם זאת, סיעת הליכוד לא התכנסה היום - למרות שלא התכנסה זה למעלה משלוש שבועות. 

סיעת ישראל ביתנו התכנסה ראשונה, ויו"ר המפלגה שר האוצר אביגדור ליברמן אמר בפתח הישיבה: "מה שהממשלה הזאת עשתה מאז שהיא קמה - זה הרבה יותר מכל מה שעשו ממשלות נתניהו".

בהמשך, התכנסה סיעת מרצ, בפתחה אמר שר הבריאות ניצן הורוביץ: "הדרך שלנו - לשמור על שגרת חיים לצד הקורונה - הוכיחה את עצמה. הכי קל היה פשוט לסגור את הכל, אבל בחרנו בדרך הנכונה וכך נמשיך". 

לאחר מכן התכנסה סיעת יש עתיד, בפתחה אמר שר החוץ יאיר לפיד: "העצמאים הם הלב הפועם של הכלכלה הישראלית - לא נפקיר אותם, המשימה הראשונה שלנו היא להחזיק אותם בחיים". 

סיעת כחול לבן התכנסה גם היא ובפתחה התייחס שר הביטחון בני גנץ הוסיף לחוק הגיוס, שיעלה היום שוב לקריאה ראשונה במליאת הכנסת: "צה"ל ימשיך להיות צבא העם, וככזה הוא מחויב לכלל המשרתים מכל מקום ובכל מקום. בכדי שזה יימשך עלינו לערוך רפורמה במתווה השירות בו רק מחצית מבני ה-18 משרתים, זהו צורך ביטחוני, חברתי ולאומי דחוף".

,

ליברמן: "עליית המחירים במדינת ישראל היא הכי מתונה בעולם"

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר בפתח ישיבת סיעתו: ״היום 85 אלף ניצולי שואה המקבלים את המענק שנתי קיבלו תוספת של 2500 שקל ועכשיו סכום המענק עומד על 6,500 אלף שקל. מחר כל חיילי הסדיר ומשרתי השירות האזרחי יקבלו תוספת של 50% לדמי הקיום אותם מקבלים מידי חודש. רק לפני יומיים ב-27 לינואר כרבע מיליון מקבלי השלמת הכנסה קיבלו תוספת בין 500 ל-600 שקלים - וזה מעתה ואילך".

הוא הוסיף: "חשוב להתייחס גם לנתונים שפורסמו היום ע״י הלמ״ס - האבטלה ירדה לשיא של 3.5% בלבד. כלומר, מאז שנכנסתי למשרד האוצר נוספו 150 אלף עובדים שהצטרפו למשק הישראלי וזו אינדיקציה נוספת על תפקוד הממשלה בראי הנתונים האמיתיים".

"לכל זה חשוב להוסיף את ההסדר עם הנכים בעלות של 2.7 מיליארד שקל והסדר עם נכי צה״ל בסכום כולל כמיליארד שקל. הוספנו למאבק באלימות במשפחה 155 מיליון שקל ותוספת לסעיף ביטחון תזונתי 60 מליון שקל. זה רק חלק ממה שהממשלה הזאת עשתה בשבעה חודשים מאז שהיא קמה, וזה הרבה יותר מכל ממשלות נתניהו מאז 2009 עד 2021".

"לגבי עליית המחירים - צריך להבין שעליית המחירים במדינת ישראל היא הכי מתונה בעולם, למשל התייקרות החשמל בישראל ב-5.7% ולצורך השוואה בברטניה ההתייקרות היא ב- 34% ובשוודיה 35%. אי אפשר להתעלם גם מעליית המחירים של חבית נפט שהיא סביב 88 דולר לחבית. הגז עלה ב-77 אחוזים וההובלה הימית עלתה ב-640 אחוזים מאז תחילת גל הקורונה ולכן יש עליות בכל העולם. אצלנו העליות הן הכי מתונות והמשק עובד". 

"יחד עם זאת, בכל נושא ההתייקרות לא ניתן ליצרני המזון והיבואנים לנצל את המצב באופן ציני, אנחנו מסתכלים על המאזנים של החברות, על הרווחיות ועל משיכת הדיווידנדים וגם על שער החליפין של השקל מול יתר המטבעות. לכן כשאני מסתכל על החברות אני רואה ניצול ציני, אנחנו נחכה עד סוף היום לתשובה מאותן חברות ואם לא נקבל אותה, אני ושרת הכלכלה נפנה לרשות התחרות, לרשות ההגבלים העסקיים, לוועדת המחירים ונפעיל אותן לדרוש הסברים מדוע החברות השונות החליטו להעלות מחירים".

"אני מאמין בעבודה יסודית ומעמיקה. כרגע הנתונים של המשק הם טובים מאוד ואנחנו מודעים שיש עצמאיים וחברות שמצבם לא פשוט. מחר יכנסו לחשבונות הבנק של העצמאיים החזר מקדמות המע״מ והמס- כחצי מליארד שקל, יחד עם הנחייה שלי לחשב הכללי לשלם מיד לכל הספקים של משרדי הממשלה, קרוב ל-600 מיליון שקל, צעדים שיקלו על תזרים המזומנים בנוסף לעוד שורה של צעדים נוספים שאנחנו מתכננים כדי לסייע לעסקים בישראל״.

לפיד: "לא נפקיר את העצמאים שנפגעו במשבר הקורונה" (צילום: ערוץ הכנסת)

לפיד: "העצמאים הם הלב הפועם של הכלכלה הישראלית - לא נפקיר אותם"

שר החוץ יאיר לפיד אמר בפתח ישיבת סיעתו: "גל האומיקרון נמצא במגמת עצירה. הכלכלה הישראלית התחילה במגמת עליה. זה מבורך, זו תוצאה של מדיניות נכונה של הממשלה, אבל יש נפגעים ואסור להפקיר אותם. בעיקר נפגעו העצמאים. העסקים הקטנים והבינוניים. אנחנו לא נפקיר אותם".

"היתה לי על זה שיחה ארוכה אתמול עם ראש הממשלה. אנחנו יושבים עם שר האוצר ליברמן, עם שרת הכלכלה ברביבאי. מתחיל תהליך. הוא לא יהיה ארוך והוא לא יהיה איטי. נטפל בזה עכשיו. המתווה הנכון הוא קודם כל דחיית תשלומי מס, ואז פיצוי מול ירידה בהיקף ההכנסות מעל אחוז מסויים. זה יאפשר לנו להתמקד בענפים שנפגעו הכי קשה: תרבות, אירועים, תיירות, חנויות שהן לא חלק מרשתות".
 
"עשיתי את זה כשהייתי שר האוצר, מיד אחרי מבצע צוק איתן. זה הזניק את המשק ואת הצמיחה. זה מה שנעשה עכשיו. לא נשתולל, לא נפזר כספים באופן חסר אחריות, אבל נטפל במי שנפגע. העצמאים הם הלב הפועם של הכלכלה הישראלית. הם מעמד הביניים הישראלי. המשימה הראשונה שלנו היא להחזיק אותם בחיים, לשמור על אבטלה נמוכה, לוודא שהם עוברים את התקופה הקשה".
 
לפיד הוסיף והבהיר: "אני לא מדבר על רשתות גדולות. שם מסתדרים מצויין. וגם הן, צריכות לדעת שלא נהסס להפעיל מולם את רשות התחרות ואמצעים נוספים. יש הבדל בין העלאת מחירים להפקעת מחירים והתנהגות מונופוליסטית חסרת בושה. אני מדבר על סאונדמן שלא עבד חודשיים, על פועל במה, על חנות קטנה שאף אחד לא נכנס כבר חודש, על אולם אירועים שספג שורת ביטולים".
 
הוא סיכם: "הממשלה לא יכולה לפצות 100 אחוז מהנפגעים ב-100 אחוז מהפגיעה, אבל היא תכנס לזה עכשיו בכל הכוח. בימים הקרובים נקיים שורת דיונים דחופים. נייצר מנגנון נכון ויעיל, נוודא שהוא נגיש לכל העצמאים שנפגעו".

הורוביץ: "המדיניות שלנו - חיים לצד הקורונה - הוכיחה את עצמה" (צילום: ערוץ כנסת)

הורוביץ: "הדרך שלנו - חיים לצד הקורונה - הוכיחה את עצמה"

שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר: "כפי שצפינו אנחנו רואים עכשיו את הבלימה בגל האומיקרון, נתוני התחלואה מתחילים לרדת. המצב בבתי החולים עד קשה והעומסים כבדים מאוד, מספר החולים קשה עלול להמשיך לעלות גם בימים הקרובים ולאחר מכן אנחנו צפויים לראות התייצבות וירידה גם בנתון הזה".

"יש מקום לאופטימיות, אבל אסור להקל ראש עכשיו וחייבים לשמור על אמצעי הזהירות גם בימים הקרובים דווקא לקראת סופו של הגל. כבר שנכנסתי לתפקיד במשרד הבריאות אמרתי שנגמרו ימי הפאניקה, ההשבתות והסגרים, אנחנו נחיה לצד הקורונה ונשמור על שגרת חיים שפוייה ככל האפשר - עמדנו בזה גם הפעם והדרך שלנו הוכיחה את עצמה. הכי קל היה פשוט לסגור את הכל, אבל בחרנו בדרך הנכונה וכך נמשיך". 

הורוביץ הוסיף: "בשבוע שעבר קיבלנו תזכורת למדיניות האיומים שהובילה הממשלה הקודמת, ממשלת הנאשם, נתניהו שיחרר סרטון שהיה אמור לחבל בשגרה של התלמידים והמורים. אלוף הסגרים שניצל את המשבר לצרכיו האישיים, ניסה לסגור את בתי המשפט שמשפטו התנהל, ממשיך לנסות לזרוע פאניקה וכאוס, אבל הציבור כבר לא קונה את זה". 

"ההחלטה להפסיק את בידודי הילדים ולעבור לבדיקות, לא רק חשובה לחינוך אלא החלטה ערכית כללית, ובריאותית מאוד חשובה. שמרנו על המשק פתוח אבל ברור שגם בגל הזה היו נפגעים ומגיע להם פיצוי - אני אעמוד על כך מול משרד האוצר על מנת לגבש תוכנית פיצוי למי שזקוק להם".

הורוביץ סיכם: "נארח בישיבה מספר פעילי שלום שחוו אלימות מפני מתנחלים קיצוניים, זה דבר שאי אפשר לעבור עליו בשתיקה. לא מדובר במקרים בודדים, יש כאן התנהלות מאורגנת - שימוש באלימות כדי להפחיד את הפלסטינים וגם כדי לערער את הקואליציה. זה לא יצליח, הממשלה הזאת תמשיך לעשות דברים חשובים בשביל כל הציבור אבל לא נשתוק אל מול האלימות הפרועה הזאת. נמשיך לעמוד לצד פעילי השלום בצורה ברורה ואיתנה". 

בני גנץ (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

גנץ: "יש לערוך רפורמה במתווה השירות בו רק מחצית מבני ה-18 משרתים"

שר הביטחון בני גנץ אמר בפתח ישיבת סיעת כחול לבן: "הגעתי מביקור במבצע "יד ביד" שבו מטופלים מאות חולים בבתיהם במקום להגיע לבתי החולים, מאות חיילים פרוסים בבתי החולים לסיוע, מאות חובשים מצה"ל פועלים במתחמי החיסונים, קציני וחיילי פיקוד העורף מסייעים בחלוקת ערכות האנטיגן לילדי הגנים ומפקדת אלון ממשיכה לפעול בדיגום ובקטיעת שרשראות ההדבקה".

הוא הדגיש: "צה"ל ימשיך לסייע במאבק בקורונה – עד שננצח את האומיקרון. כלקח מהגלים הקודמים, סיכמתי שמפקדת אלון וכלל המערכים ימשיכו במוכנות עד סוף השנה וככל שידרש".

גנץ התייחס גם להעלאת דמי הקיום של חיילי צה"ל החל ממחר: "עבור החיילים, שמשרתים בגבולות ובבתי החולים, בחובה, בקבע ובמילואים, אנחנו פועלים כל העת. זו הסיבה, שביחד עם שר האוצר וראש הממשלה, גייסנו את המשאבים בכדי להעלות את דמי הקיום של חיילי החובה ב-50% החל ממחר, זה הדבר הנכון והערכי ואני גאה להוביל את המהלך הזה".

בנושא חוק הגיוס אמר: "נביא היום לקריאה ראשונה את חוק הגיוס, שיהווה גשר למתווה הכולל ולקיום החלטת הממשלה על הקמת צוות שיגבש את מתווה השירות. יש שורה של מהלכים נוספים שעליהם התחייבנו לחיזוקו וביצורו של צה"ל – עיגון מלגת ממדים ללימודים, דחיית קיצור השירות, עדכון לתגמולי המילואים ואת התאמות תקופות השירות לפורשי צה"ל.

"בהקשר הזה אני שב ומדגיש, לא מוסיפים שום תקציב, אלא מפחיתים עלויות, דואגים לתת ללוחמים יותר, ומסדירים מצב שמתקיים מאז שנות השישים. אני אעמוד על כך שכלל החוקים והחלטות הממשלה שאליהן הגענו יכובדו".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

סמוטריץ': "קורא לממשלה להתעשת מחוסר האחריות, הסולידריות והפקרת חיי אדם"

יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר בפתח ישיבת סיעתו: "אסתר פולארד ז"ל נפטרה מקורונה, וזה מחדד שוב את המתים השקטים מהמגפה מאז הוקמה הממשלה הזאת. אנחנו מדברים על קריסת מערכת הבריאות, היקפים אדירים של תחלואה ותמותה. אף אחד באף שלב לא ביקש סגר בעולם של חיסונים כן ביקשנו הגבלות מידתיות באופן שישטח את הגל. צריך לקרוא לממשלה להתעשת מחוסר האחריות, הסולידריות והפקרת חיי אדם". 

הוא המשיך ופנה לשרת הפנים איילת שקד: "שרת הפנים אמרה אתמול שראש השב"כ פנה אליה במכתב - אני קורא מכאן לאיילת שקד להפסיק לשחק פוליטיקה. אנחנו מוכנים להעביר את הצעת החוק שלה יחד עם התיקונים של שמחה רוטמן. ביקשנו תוספת של שני אלמנטים. איילת שקד משחקת איתנו תקופה מאוד ארוכה, היו כבר הסכמות. יאיר לפיד במשחק ציני וחסר אחריות. יש בקואליציה הזאת כן מי שנלחם על מה שחשוב לו, כך למשל בני גנץ. אנחנו נתמוך בהצעת חוק שתכניס מכסות ושקיפות, אני קורא לשרה שקד להעביר את זה. הדבר הזה יכול לעבור ומי שמפנה עורף לציונות שיתנגד".

"לגבי היועמ"ש - אני רוצה לומר בצורה חד משמעית בעייני לגיטימי לחלוטין ששר משפטים וממשלה ממנים יועמ"ש כלבבם. צריך לזכור שיש למטבע שני צדדים, וכשתבוא ממשלה חדשה היא תוכל לעשות זאת גם כן. צריך לוותר על התיאטרון והפיקציה של ועדת איתור, התוצאה שלה הייתה ידועה מראש. היא מבזה את התהליך, שר המשפטים סימן מראש את מי הוא רוצה למנות לתפקיד. הוועדה הזאת היא פארסה אחת גדולה, בוא נשים את הדברים על השולחן. גדעון תמנה את מי שאתה רוצה, קח בחשבון שאנחנו נעשה את זה גם כשנחזור לשלטון". 

על יוקר המחייה אמר: " יש לממשלה הרבה מאוד לעשות, לא צריך להגיע לפופוליזם או כל מיני הבטחות חסרות כיסוי. הממשלה יכולה לטפל בפקק הבלתי נסבל בנמלים שמייקר בצורה דרמטית את הייבוא. אי אפשר לזקוף את הכל לפערי העלויות של ההובלה הימית. הממשלה בוודאי לא צריכה להעמיס על אזרחי ישראל, כמו במס החד"פ. אני קורא לממשלה - זה לא בושה לומר טעינו".

"לא זו העת להכביד את היד וההוצאות על אזרחי ישראל שנצאים במשבר. בנט הרי בנה קמפיין שלם על הגב של בעלי העסקים והעצמאיים והוא משאיר אותם היום זרוקים בצד הכביש מדממים בלי טיפת פיצויים, כי הוא בכלל לא ראש ממשלה ושר האוצר לא מאפשר לו לפצות. זאת עוד אחת מהסיבות שצריך להחליף את הממשלה כמה שיותר מהר".