הסערה הבאה בקואליציה? המתווה להסדרת מאחז אביתר יוצא לדרך, לאחר שבמשרד המשפטים ניתן "אור ירוק" לדרג המדיני לקדם את ההתיישבות במקום וגם היועמ"ש היוצא אביחי מנדלבליט אישר את המתווה, כך דווח הבוקר (רביעי) בגל"צ. 

לפי הדיווחים, במסגרת המתווה שאושר תוקם בשטח המדובר ישיבה ולאחר מכן יישוב. היועץ המשפטי לממשלה הביע את דעתו לגבי הפשרה שהושגה בסיכום עם ראש הממשלה נפתלי בנט, שרת הפנים איילת שקד ושר הבטחון בני גנץ, וטען כי היא "חוקית, אך לא מדובר 'בדרך המלך"'. 

מי שאמור לפעול בנושא כעת הוא שר הבטחון גנץ, שנדרש להכריז על השטח כאדמות מדינה ולהנחות על הוצאת צו תכנון מיוחד. לאחר מכן ינתנו 45 ימים להגשת עררים, ואם לא יצוצו פרטים רגישים במהלך תקופה זו, הבנייה במקום תחל.  

התגובות בקואליציה לא איחרו לבוא. ח"כ ניר אורבך בירך על ההתקדמות בחשבון הטוויטר שלו וכתב "אחרי מאמצים רבים הצלחנו להביא להתקדמות משמעותית נוספת לקראת הקמת ישיבה ויישוב חדש בא"י-אביתר".

סגן השר אביר קארה אמר בגל"צ: "כשחותמים על הסכם צריך לדעת לעמוד בו ואני מצפה מכל חברי הקואליציה לעשות זאת. הממשלה הזו עושה צעדים יוצאי דופן וחסרי תקדים, יודעים להגיע להסכמות גם בתוך קואליציה כזאת מורכבת". 

יו"ר הקואליציה עידית סילמן מסרה: "בשורה משמעותית ומשמחת למחנה הימין כולו. מבקשת להעביר מסר לכל המתנגדים והמתרעמים - אי אפשר לקבל את הכרעות הגורמים המשפטיים רק כאשר הן מתכתבות עם תפיסת עולמכם. את החוק צריך לכבד".

עם זאת, מהעבר השני של הקואליציה התנגדו בחריפות למהלך, בעיקר במפלגת מרצ. השר לשיתוף פעולה אזורי, ח"כ עיסאווי פריג', אמר: "יש הסכם קואליציוני, אתם רוצים לעשות את זה? זה להראות לנו את הדרך החוצה. אנחנו נפעל על מנת שלא יאשרו את זה".

ח"כ מוסי רז כתב: "הכוונה בממשלת ימינה לאשר הקמה של ישיבה וישוב במאחז העברייני אביתר היא הפרת רוח ההסכם הקואליציוני וכניעה מוחלטת לאלימות מתנחלים. מצער שבממשלה יש מי שבמקום להיאבק נגד האלימות עובד עבור האלימים".

ח״כ מיכל רוזין מסרה: ״אישור היועמ״ש להקמת המאחז הלא חוקי אביתר הוא ניצחון עבור אלימות פורעי החוק במאחזים. האישור הזה, נוגד את הקו המנחה של ההסכם הקואליציוני ומנוגד לחלוטין לעמדתה של מרצ".

גם חברי הרשימה המשותפת מהאופוזיציה היו בין המתנגדים. ח"כ אחמד טיבי: "החלטת היועמ״ש האחרונה להכשיר את המאחז ההתנחלות אביתר היא החלטה מבישה ונפשעת, שהיא יוזמה של הממשלה הזו - בנט, גנץ ושקד. הוכחה למשקל הנוצה וחוסר ההשפעה של מרץ ורע"מ, לא יודע מה עמדת העבודה".

ח"כ עאידה תומא סלימאן כתבה: "הכשרת ההתנחלות אביתר על ידי הממשלה הזו אינה טעות או חריגה מקו הממשלה. זו המהות שלה. מדובר בממשלת ימין שמעמיקה את הכיבוש ואת האלימות שלו. במרצ אומרים שזה מנוגד לעמדתם. אני שואלת - מה הקווים האדומים שלכם בממשלה הזו? כמה כח יש לכם מרצ לעצור את זה?"

גם בציבור מיהרו להגיב לפרסומים. יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, בירך על החלטת היועמ"ש: "זו החלטה נכונה, טריוויאלית והגונה, הסכמים צריך לכבד, התקדמנו שלב משמעותי משפטי נוסף בדרך לעשיית צדק והקמת התיישבות הקבע בישוב אביתר.

"ממשלת ישראל צריכה כעת לקיים את חלקה בהסכם, ועם ישראל כולו מצפה ממנה להכריז על המקום כאדמת מדינה, ולהעלות כחוק את הישיבה ואת המשפחות לאביתר, דבר נכון, דבר צודק דבר ציוני שהיה צריך לעשות בלי קשר לפיגוע אבל בטח אחרי הרצח של אביתר בורובסקי ויהודה גואטה, באביתר צריכה להינתן תשובה ציונית הולמת".

"אני מצפה ועם ישראל כולו, מצפים מממשלת ישראל להכריז על אביתר כאדמות מדינה, ולקיים את חלקה בהסכם, להעלות את הישיבה והמשפחות להקים באביתר התיישבות קבע ציונית מוסרית וצודקת. עם ישראל מחכה להקמת הישיבה וההתיישבות באביתר ולהכניס לאביתר את ספר התורה לעילוי נשמת יהודה גואטה הי"ד".

מועצת יש״ע הצטרפה למברכים: "אנחנו מברכים את היועץ המשפטי לממשלה היוצא אביחי מנדלביט על שבחר בדרך האמת והצדק, ואישר משפטית את מתווה הממשלה ליישוב אביתר. אנחנו בטוחים ששר הביטחון יקיים את הבטחתו ומקווים שהמתווה יתחיל כבר בימים הקרובים. מועצת יש״ע תמשיך לפעול במלוא המרץ למען הקמת הישיבה ולהסדרת היישוב אביתר בהקדם האפשרי".

בציבור היו כמובן גם מתנגדים. לוחמים לשלום מסרו בתגובה להחלטה: "מדהים לראות שיום אחרי שיוצא דו״ח המוצא שממשלות ישראל מבצעות אפרטהייד, שהוא פשע נגד האנושות, היועץ המשפטי לממשלה מחליט ביומו האחרון בתפקיד לאשר מתווה מושחת להלבנת עוד התנחלות לא חוקית בשטחים, כשהתנחלויות הן אחד מפשעי האפרטהייד שמבצעת המדינה. אנחנו קוראים לשר גנץ לדחות את המתווה המוצע, ולפנות את ההתנחלות הלא חוקית אביתר לאלתר".

'שלום עכשיו' מסרו בתגובה: "מתווה אביתר הוא הסכם כניעה לקומץ עבריינים שדגל שחור מתנוסס מעליו. על תומכי שתי המדינות בממשלה לדרוש משר הביטחון לעצור את הטירוף. בלתי נתפס שבימים בהם אלימות מתנחלים משתוללת והממשלה מפחדת לפרק את מאחזי הטרור, מוקמת התנחלות מבודדת חדשה בלב אוכלוסייה פלסטינית. במקום לעצור את האלימות שיוצאת מהמאחזים הלא חוקיים, הממשלה מעניקה מתנות לעבריינים ולפורעים".

המאחז אביתר בגדה המערבית (צילום: אלישיב רקובסקי/TPS)
המאחז אביתר בגדה המערבית (צילום: אלישיב רקובסקי/TPS)

כזכור, המאחז פונה בחודש יוני האחרון, מעט לאחר הקמת הממשלה, לאחר שהושג הסכם פשרה עם המתיישבים שפונו מהמקום. לפי ההבנות שהושגו אז, פלוגת חיילים תגיע למקום במקומן עד לסיום סקר הקרקעות, ולאחר שייקבע כי מדובר באדמות מדינה תקום במקום ישיבת הסדר ומאוחר יותר התיישבות על פי חוק.

המתווה החדש, אם כן, כולל את מרבית הפרטים של המתווה הקודם, עליו סיכמו יחד עם שר הביטחון בני גנץ ושרת הפנים איילת שקד, אלא שהשינוי המשמעותי הוא כי לאחר בדיקה משפטית של הקרקע, ולאחר שייקבע כי מדובר באדמת מדינה, כאמור, תקום במקום ישיבת הסדר שתהפוך בהמשך להתיישבות על פי חוק. 

כמו כן, לפני כחודש, חשף בן כספית בשידור ב-103FM כי שר הביטחון גנץ צפוי לאשר את המתווה להקמת הישיבה באביתר. כספית הסביר אז כי "אפשר לדחות, יש אלף ואחד תרגילים. אבל מכיוון שהמתיישבים צדקו בזה שהם אמרו שיש שם אדמות מדינה וכל מה שהם אמרו על אדמות המדינה היה מדויק".

עם זאת, הוא הוסיף והזהיר: "זה חתיכת סיכון הישיבה הזאת, זה מדליק גם את כל האזור. הכול לוקח המון קשב של הצבא והשב"כ שצריכים להילחם בטרור הפלסטיני ולא להתעסק בכל רבע אוהל שבונים בהר ולהתחיל לשמור גם עליו".