שרת הפנים איילת שקד שוחחה היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד ב־103fm על חוק האזרחות, שיעלה השבוע להצבעה במליאת הכנסת לאחר שכל העררים שהוגשו נגדו נדחו בישיבת הממשלה, והעריכה: "החוק יעבור למרות התנגדות מרצ, המיעוט לא יכול לכפות את רצונו על הרוב".

שקד סיפרה כי "היה רוב נגד עררים, אני קיבלתי החלטה שבמשמרת שלי החוק לא נופל, זה חוק שהוא חשוב מאוד, גם לביטחונה של המדינה ולשמירה על צביונה היהודי. לכן לא ויתרתי. תומכים בו מעל 100 חברי כנסת, המיעוט לא יכול לכפות את רצונו על הרוב, ואני מקווה שהוא יגיע מחר להצבעה. אני מקווה שתוך שבועיים שלושה הסיפור הזה מאחורינו".

על נפילת החוק בפעם הקודמת שעלה להצבעה במליאה אמרה שקד כי "הליכוד, החרדים וסמוטריץ' לקחו את החוק הזה כבן ערובה בתוך הוויכוח הפוליטי והצביעו נגדו לפני חצי שנה, וח"כ עמיחי שיקלי בשנייה האחרונה שינה את החלטתו והחוק נפל. זה דבר שאסור שיקרה, זה חוק שצריך להיות מחוץ למשחקים הפוליטיים". 

היא הוסיפה ואמרה כי "זה חוק לא פשוט, ויש לו חשיבות ביטחונית גבוהה. החוק הזה עובר לא סתם. עשיתי סיבוב באופוזיציה, אני חושבת שהם גם לא רוצים להפיל שוב חוק ביטחוני וציוני ולפגוע במדינה, ולכן אני מאמינה שכולם יעמדו במילה שלהם יצביעו בעד".

"מכיוון שזה לא שינוי סטטוס קוו, זה לא משהו חדש, זה היה קיים כבר 18 שנה ולכן אני לא חושבת שזה צריך לגרום למשבר קואליציוני מרחיק לכת. זה חוק שרוב הציבור בישראל תומך בו, ובקואליציה כזו מגוונת אפשר גם לאפשר חופש הצבעה, זה לא סוף העולם.

היא סיכמה: "בגדול החוק הזה עובר למרות התנגדות מרצ, אי אפשר לתת למיעוט לשלוט על הרוב. אם אפשר להעביר את החוק ולשחרר מפלגה שקשה לה להצביע בעד חוק מסוים, אפשר גם לשחרר. חשוב לי שהחוק יעבור". 

גם חברה לסיעה של שקד, חבר הכנסת ניר אורבך, שוחח על החוק עם גדי נס ברדיו צפון 104.5fm, התייחס לאיום של השר ניצן הורוביץ בתגובה קשה אם החוק יעבור ואמר: "אני חושב שבקואליציה כזאת מורכבת, איומים בסדר גודל כזה, הייתי שמח, אם הם לא היו בכלל על השולחן". 

"אני מאוד מקווה שבסופו של דבר נגיע להבנות בתוך הקואליציה קודם כל. אני מאמין שמרצ, כמו שבעבר הצביעה בעד החוק הכל כך חשוב הזה, תגלה אחריות ותתמוך בחוק, כי הוא חשוב מאין כמותו לביטחון המדינה. בסופו של דבר, זה שמירה על סטטוס קוו, זה לא איזושהי יצירת דבר חדש. כל שנה נתנו לזה הארכה, השנה בגלל שהייתה חבירה של הליכוד והאיחוד הלאומי לרשימה המשותפת, הפילו את החוק. אני מקווה שהפעם זה לא יקרה".

בהמשך תוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM שרת הפנים שקד נשאלה גם על פרשת המשטרה ותוכנות הריגול ואמרה: "יש פה שני דברים חמורים שחייבים להיבדק, למשטרה אין סמכות בחוק לשאוב טלפונים בלי להוציא צו חיפוש ולקבל את הטלפון פיזית, אין להם סמכות להשתיל רוגלות. אם עשו זאת, זה דבר חמור שאין כדוגמתו במדינה דמוקרטית. לא יכול להיות שמדיה דמוקרטית המשטרה תשתמש בזה כנגד עבירות של טוהר מידות.

היא הוסיפה: "המטרה צריכה להשתמש בהן לפשע חמור ומאורגן, לסוכני סמים ופדופילים, אך בטח לא כנגד אנשים שהם כביכול נורמטיביים. אסור שזה יקרה. אם אנו צריכים להגביל את זה בחקיקה, זה מה שצריך לעשות. צריך לחכות לתשובות, לא צריך למרוח את זה, לנו ולציבור האזרחים מגיעות תשובות. אם לא יגיעו תשובות, יכול להיות שצריך ועדת חקירה חיצונית. השימוש חייב להיות רק נגד משפחות פשע, היום זה לא מוסדר". 

על יוקר המחיה וגל עליית המחירים אמרה: "כל שבוע שעבר התעסקו בזה, ברור שזו הבעיה הכי בוערת ומשמעותית לציבור. יש אמנם עלייה בכל העולם, אבל זה לא משנה את העובדה שישראל מאוד יקרה ובקמפיין הבחירות נגענו בזה. חוץ מהרפורמה החשובה בייבוא, אפשר גם ללכת להורדת מיסים והידוק החגורה של המגזר הציבורי".

"אני סומכת על שר האוצר, בטוחה שהוא ורה"מ יביאו פתרונות טובים. שר האוצר צדק שאמר שהמחירים של חומרי הגלם עלו בכל העולם. יחד עם זאת, כל הממשלה כולה הבינה שבישראל מהחירים גם ככה יקרים, ואי אפשר לאפשר לחברות להעלות כאוות נפשם. צריך להגדיל את התחרות על ידי פתיחת חסמי ייבוא". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm