מימש את האיום: שר הביטחון בני גנץ וסיעת כחול לבן, סיכמו היום (שני) כי לא ישתתפו בהצבעות שיתקיימו היום במליאה, פרט להצבעת אי האמון. זאת, לטענת המפלגה, בשל הפגיעה המסתמנת בביטחון המדינה ובשל הפרת התחייבויות קואליציוניות לאורך חודשים. 

בהמשך, גנץ שוחח עם ראש הממשלה נפתלי בנט, אך זו הסתיימה בלא הסכמות והמחלוקת נותרה בעינה. בעקבות כך, בקואליציה נערכים למשוך את הצעות החוק שעמדו לעלות במליאה, בהן חוק שכר המינימום, שאושר במליאה אתמול. 

ח"כ בן ארי זועמת על ח"כ זועבי שהפילה את חוק הגיוס (צילום: ערוץ כנסת)

גורם בכחול לבן, הבהיר כי בשל אי קידום הנושאים הבאים, חברי המפלגה לא ישתתפו בהצעות החוק הממשלתיות: מדובר באי העברת חוק הגיוס לקריאה שניה ושלישית, אי העברה מתווה הארכת תקופות שירות שנועד להפחית עלויות למערכת הביטחון, אי העברת חקיקה המאפשרת את קיצור דחיית השירות ואי הטיפול בתקנים למנהל האזרחי. 

גורם בכיר בקואליציה הגיב בפליאה למהלך של גנץ, ואמר: "הופתענו, זאת התנהגות ילדותית של גנץ, שחושב שכולנו מטומטמים". הוא הוסיף כי "לא מדובר בביטחון המדינה, אלא בפנסיות של חברים שלו. שוב הוא מתנהג כחמוץ ומנסה לערער את יציבות הממשלה כמו ילד קטן. אולי הוא שוב מפנטז על ממשלה עם ביבי?".

במפלגת הליכוד תקפו את הממשלה לאחר החלטת גנץ: "ממשלת בנט קורסת. זה השבוע השלישי ברציפות שהקואליציה מושכת את כל הצעות החוק בגלל שהיא כושלת ומפסידה בהצבעות. הם יפלו הרבה יותר מהר ממה שהם חושבים".

בנוסף הגיב ח"כ יריב לוין מהמפלגה, ואמר כי "לקח לגנץ זמן להבין שבנט, שרימה את מצביעיו, מרמה גם אותו. לחשוב שככה מתנהלת המדינה. סכסוכים ילדותיים, אפס ניהול, אפס מנהיגות. לישראל מגיעה ממשלה אחרת".

יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

בפתח ישיבת סיעת "יש עתיד", התייחס שר החוץ יאיר לפיד להסכם הגרעין המתגבש בין איראן והמעצמות, עליו אמר כי "הוא גרוע יותר מקודמו. התנאים של איראן מחוצפים. אנחנו לא כפופים להסכם הזה, יש לנו צבא חזק וממשלה נחושה, לא נהסס לפעול", הוסיף.

עוד אמר: "איראן מבקשת בונוס מהמעצמות על ההסכם, וזה ביטול הגדרת משמרות המהפכה כארגון טרור. היא רוצה שארגון הגג של חיזבאללה, הג'יהאד האסלאמי והחות'ים בתימן לא יוגדר כארגון טרור. אם הם לא ארגון טרור מה הם כן? חוג לריקודי עם? העולם לא יכול להסכים לתנאים המחוצפים האלה. אסור לו להזרים מאות מיליוני דולרים לאיראן. ננהל דיאלוג נוקב וגלוי, כפי שעושים חברים, כדי לוודא שההסכם הזה הוא לא פסוק. נמשיך את המאבק נגד הגרעין האיראני. שיהיה ברור, אנחנו לא כפופים להסכם הזה. לא נהסס לפעול כדי למנוע מאיראן להגיע למטרתה". 

על הקשיים עם רע"מ, אמר: "ישבנו היום בהנהלת קואליציה. נכון לעכשיו אני חושב שלא תהיה לנו בעיה בהצבעות היום". על חוק הפנסיות הצבאיות, אמר: "שר הביטחון לא לוחץ עליי, הוא צודק במיליון אחוז בדרישה שלו. אנחנו צריכים לוודא שתדמית צה"ל לא נפגעת. הציפייה היא שהממשלה תדע להעביר את ההחלטות שלה. בסוף הקואליציה צריכה לעמוד בהחלטות שלה. השר צודק ואני מגבה אותו".

בפתח ישיבת "סיעת ישראל ביתנו" התייחס שר האוצר אביגדור ליברמן להעלאת שכר המינימום: "אתחיל בעסקת החבילה כי אני שומע בימים האחרונים הרבה דיבורים להערכתי מעט מאוד הבנה לגביה. קודם כל, במדינת ישראל, כשאנחנו מדברים על שכר מינימום - 6000 שקל מדברים על 1,883 דולר וזה יותר גבוה מאשר שכר המינימום בארה"ב". 

ליברמן בישיבת הסיעה (צילום: חיים צח, לע''מ)
ליברמן בישיבת הסיעה (צילום: חיים צח, לע''מ)

עוד אמר: "אני גם לא מבין את 'הקמצנות' של כמה אנשים בקואליציה ובאופוזיציה, שהם מציעים להעלות שכר מינימום רק ל-6,500 ולא ל-8,500. בכל מקרה, צריך להבין שכשמעלים שכר מינימום ל-6,500 שקל, בסוף זה מתגלגל לצרכן. הסקטור הציבורי מהווה אולי 18 אחוז מכוח העבודה במשק. 82 אחוז לא שייך למגזר הציבורי וכשאנחנו מדברים על עלייה, לרוב מי שיספוג אלה המעסיקים הפרטיים". 

ליברמן הסביר: "מי שרוצה לעזור לאותם אנשים שמקבלים שכר מינימום, אנשים שעובדים קשה, ומצבם כנראה לא הכי מזהיר, יש מכשיר אחר - מענק העבודה. אנחנו השתמשנו בו בספטמבר וביולי, כל אלה שמקבלים מינימום יקבלו תוספת של 800 שקל באותה מסגרת מענק". 

לאחר מכן החלה ישיבת סיעת "מרצ", בפתחה התייחס שר הבריאות ניצן הורוביץ לבחירת שופטי בית המשפט העליון החדשים: "קודם כל, אני רוצה לברך על הבחירה של השופטים החדשים לבית המשפט העליון, יהודים ערבים, איזון. זאת בחירה טובה. הוועדה הגיע להחלטה טובה ומאחל בהצלחה לבית המשפט העליון שאנו מחזקים אותו".  

בהמשך, התייחס הורוביץ לנתוני הקורונה ואמר: "גל האומיקרון נשבר. אנחנו רואים ירידה מהירה של מספר הנדבקים, גם ירידה מעודדת במספר החולים קשה, אבל הגל לא נגמר, הוא לא הסוף של המגפה. הסיכוי לחלות קיים וגם להגיע לבית החולים וצריך להמשיך ולהיזהר, ולא לחלות "לקראת הסוף". 

עוד אמר: "אתמול קיבלנו החלטות חשובות לפתיחה מלאה של התיירות לישראל, כולל ללא מחוסנים. זאת אומרת פתיחה מלאה מ-1 במרץ, כל אדם יוכל לבוא לארץ. אלו ההנחיות שיאפשרו לנו חיים ולימודים לצד הקורונה ולא משאירים כרגע הנחיות לא הכרחיות. כך נראית מדיניות של חיים לצד הקורונה, בלי פניקה עם שיקול דעת".

מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)
מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)

בפתח ישיבת סיעת "העבודה" התייחסה השרה מרב מיכאלי לבחירת ארבעת שופטי העליון החדשים: "הובטח למפלגת העבודה המקום שלי בוועדה למינוי שופטים, בערב הדד ליין להקמת ממשלת השינוי עמדתי תחת האשמות וביקורת ולחצים לוותר על המקום לטובת הקמת ממשלה. לשמחתי, לא וויתרתי". 

עוד אמרה: "אחר כך עמדתי כאן ואמרתי שאנחנו חייבים לוודא שיהיו לפחות שתי שופטות. ואכן הוועדה מינתה היום ארבעה שופטים ושופטות מצוינים. אני מתחייבת - מפלגת העבודה תמשיך לייצג את המחנה הדמוקרטי ולשמור על הדמוקרטיה ושלטון החוק בכל מקום". 

על העלאת שכר המינימום אמרה מיכאלי: "הממשלה לא יכולה היום לפגוע בחולייה הכי חלשה של העובדים - אלא שמשתכרים בשכר מינימום. המדיניות של הממשלה חייבת לדאוג לכולם, אנחנו לא יכולים לאפשר פגיעה בשכר המינימום. אנחנו מאמינים בהגעה להסכמות, אנחנו לא מנהלות קרבות וכיפופי ידיים בוודאי לא מול אף אחד משותפינו לממשלה. רוב הציבור הישראלי הם עובדים ועובדים, מפלגת העבודה מחויבת להם. אני בטוחה שבעבודה משותפת אנחנו נגיע לפתרון המוסכם והנכון". 

יו''ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו''ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בפתח ישיבת הציונות הדתית, התייחס חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' לבחירת השופטים החדשים של בית המשפט העליון וקבע: "זה יאתגר מאוד את היהדות, הציונות והביטחון של המדינה". 

עוד אמר בהקשר זה: "אני מזכיר לכם - איילת שקד ויתרה על יו"ר ועדת חוקה, כדי שהיא תהיה ראשונה ברוטציה בוועדה על מנת להשפיע על המינויים. זה כישלון צורב, ויש משהו מאוד מביך בניסיונות של שקד להציג את זה כאיזשהו הישג". 

סמוטריץ' המשיך: "אתמול, התקיימה פגישה של שרת הפנים עם מזכיר הממשלה ומנסור עבאס, במסגרתה השניים נענו לדרישת עבאס לשלב ידיים כדי ללחוץ כנגד הבנייה הלא חוקית בדרום. פניתי בזמנו ליועץ המשפטי הקודם שסירב להתייחס. הכניעה החוזרת ונשנית של הממשלה הזאת לרע"מ שלא משרתות שום דבר טוב במיוחד לא במדינה יהודית". 

בהמשך, תקף את שר האוצר ליברמן: "אני מזועזע ממש מההתבטאות של ליברמן שהוא שלם לחלוטין עם אלף מתים מקורונה. הממשלה הזאת שברה את כל שיאי התמותה העולמיים לנפש, במדינה עם חיסונים ותרופות". 

בסיום דבריו התייחס לרפורמת הגיור שמקדמת הממשלה: "אתמול ליברמן וכהנא העבירו רפורמה בגיור שתפרק את עם ישראל ומחזירה אותנו למציאות של קהילות קהילות כמו בגלות. רפורמה של מיעוט שכופה את דעתו על הרוב ועושה את זה באצבעות של מנסור עבאס שיקבע עבורנו מיהי יהודי".