סוגיית הפליטים מהמלחמה באוקראינה ממשיכה גם היום (ראשון) להעסיק את המערכת הפוליטית בישראל. שרת הפנים איילת שקד ערכה מסיבת עיתונאים בנתב"ג בה הודיעה על הקלות במדיניות הכניסה לפליטים שגיבשה, בעוד שר החוץ יאיר לפיד הבטיח כי "לא נסגור את שערינו ואת ליבנו בפני אנשים שאיבדו את כל עולמם. יש לנו חובה מוסרית להיות חלק מהמאמץ הבינלאומי לסייע לפליטים מאוקראינה". 

שקד הודיעה כי "ישראל תארח באופן זמני כ-20 אלף אזרחי אוקראינה ששהו בישראל לפני פרוץ הקרבות, לרוב בניגוד לחוק. אם האלימות לא תיפסק בזמן סביר, נאפשר להם לעבוד". היא הוסיפה וציינה כי "פליטים עם קרובי משפחה בישראל יורשו להיקלט ללא קשר למכסה". 

שקד סיפרה כי "כמו כן, הוסכם על עוד 5,000 אוקראינים שיכנסו לאחר שברחו מהקרבות. הם יקבלו אשרה זמנית לשלושה חודשים ואם חלילה המצב בארצם לא ישתפר, גם להם יתאפשר לעבוד בישראל בדומה לאזרחי אוקראינה שכבר כאן". היא סיכמה: "בסך הכל, ישראל תארח 25 אלף אזרחי אוקראינה באופן זמני ועד יעבור זעם. מדובר במספר משמעותי ביותר לכשעצמו בכל קנה מידה. כשמוסיפים לכך את קליטת העלייה מכורח חוק השבות מתברר גודל האתגר - אין לי ספק שנעמוד בכך". 

הפגנה מול ביתה של איילת שקד, נגד גירוש פליטים אוקראינים (צילום: ללא קרדיט)
הפגנה מול ביתה של איילת שקד, נגד גירוש פליטים אוקראינים (צילום: ללא קרדיט)

בפתח דבריה אמרה שקד כי "לפני כמה ימים ראינו תמונות קשות מנתב"ג, התמונות האלה לא עברו לידי. מיד פעלתי כדי לשנות את המציאות, וכל מי שמגיע לכאן מתקבל בסבר פנים יפות. העליה והקליטה מתבצעות בטרמינל 1, מי שמעוכב, עד סוף התהליך ישוכן במלון דן פנורמה. היו כאן הרבה שרים וח"כים שעשו את עבודתם ופיקחו על מה שקורה כאן, וכולם יצאו עם חוו"ד טובה. החובה שלנו זה לקבל את כולם בסבר פנים יפות, ואני מאמינה שכך יהיה.

"בעניין המתווה של קליטת האזרחים: מדינת ישראל היא בראש ובראשונה הבית הלאומי של העם היהודי. אני מציעה לכל האנשים שמבקרים, לכו לטרמינל 1 תראו איך כל יום מגיעים מאות עולים חדשים, רק היום הגיעו 450, אנשים שנמלטו מהקרבות, וכן גם זכאי חוק שבות נמלטו מהקרבות, ואנחנו קולטים אותם ומאזרחים אותם. אף מדינה לא מתמודדת עם סדר גודל כזה של קליטה מיידית".

"אני רוצה להגיד למרות אלה שתוקפים אותי ובאים בביקורת, אני לא שוכחת שאנחנו קודם כל הבית הלאומי של העם היהודי. ואת מירב מאמצינו נשקיע בזכאי חוק השבות שמגיעים לכאן בהמוניהם. שרת הקליטה עושה פה עבודה נהדרת, מרכזת מאמץ ואנחנו אכן רואים יום יום מטוסים רבים שמגיעים לכאן".

"יחד עם זאת, בוודאי שבתור העם יהודי שנרדף אנחנו מבינים מה זה פליטוּת, אנחנו גם פותחים את הלב והדלתות גם למי שאינו זכאי שבות. אבל זה חייב להיעשות במידה מוגבלת, אנחנו לא יכולים לפתוח את שערינו לכולם. זה לא יקרה במשמרת שלי. אפשר לעשות משהו פופוליסטי, אבל אני בוחרת לעשות משהו נכון, גם אם זה לא פופולרי".

"כן, תהיה מכסה, אבל כדי לשמור על הסכם הוויזות עם אוקראינה, אחרי ישיבה עם המשנה ליועצת המשפטית לממשלה הבוקר הוחלט שקרובי משפחה יוחרגו מהמכסה, זאת אומרת: מי שיש לו פה קרוב משפחה שמגיע לארץ ואותו אזרח ישראלי חותם שהוא נמצא אצלו במשך חודש-חודשיים כדי להתאוורר הוא יוחרג מהמכסה".

"אני אומרת שוב - אנחנו פותחים את שערינו אבל לא לכמות בלתי מוגבלת, בסוף האתגר המרכזי של ממשלת ישראל ומדינת ישראל זה לקלוט את המוני העולים החדשים שמגיעים לכאן, וכן גם הם נמלטו מהקרבות, ואני קוראת לכם, לכו תראו את היופי שקורה בטרמינל 1 את קליטת העלייה המאסיבית - זה מחמם את הלב".

פליטים מאוקראינה (צילום: רויטרס)
פליטים מאוקראינה (צילום: רויטרס)

דבריה של שקד מגיעים שלושה ימים לאחר שהציגה את המתווה, שגובש בהסכמת היועץ המשפטי של רשות האוכלוסין וההגירה. בעקבות העתירה של שגרירות אוקראינה לבג״ץ, המשנה ליועמ״שית ביקש להרחיב את המתווה עבור בני משפחה של אזרחים ישראלים מאחר והמתווה מבטל את הסכם הפטור מויזות עם אוקראינה והיה מאלץ לחזור לכנסת ולבטל אותו. ההחרגה של בני המשפחה נועדה לשמר את הסכם הפטור מויזות עם אוקראינה. השרה שקד רצתה להחיל את המתווה כמה שיותר מהר על מנת ליישם את המנגנון, לפיו אזרח אוקראיני שירצה להגיע לישראל יצטרך למלא טופס ולקבל אישור לפני העלייה למטוס ובכך לבקר את הכניסה לארץ.

רה"מ נפתלי בנט הגיב לדבריה של שקד, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "הייעוד של מדינת ישראל הוא להיות בית בטוח לכל יהודי במצוקה. 
לצד זאת, השעה שאנחנו נמצאים בה מחייבת אותנו להושיט יד ולהיות מקלט, גם אם זמני, לאנשים שנמלטו מהמלחמה ולהם קרובים כאן בישראל, שיכולים להיות עבורם למשענת בשעה קשה זו. אני מברך על עדכון והרחבת המתווה של השרה".

כאמור, מוקדם יותר היום שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד הגיע למעבר הגבול באוקראינה, והתייחס לנושא מכסת הפליטים הלא-יהודיים שיורשו להיכנס למדינת ישראל.

במהלך דבריו אמר השר לפיד כי "אנחנו לא נסגור את שערינו ואת ליבנו בפני אנשים שאיבדו את כל עולמם. יש לנו חובה מוסרית להיות חלק מהמאמץ הבינלאומי לסייע לפליטים מאוקראינה למצוא בית חם ומיטה לישון בה. חובתנו להיות לא רק יהודים טובים, אלא גם אנשים טובים".

עוד אמר יו"ר יש עתיד כי "בישראל יש תשעה מיליון תושבים, הזהות היהודית שלנו לא תיפגע מעוד כמה אלפי פליטים. ההיפך, הילדים שלנו ילמדו שיעור חשוב על מוסר ואחריות. מצד שני, ברור שלא נוכל לקלוט עשרות אלפי פליטים לא יהודים. הפתרון הוא לא בזכה שכל אחד ידבר לבייס הפוליטי שלו, אלא בניהול מאוזן ומידתי".

"אפשר להכניס עוד פליטים. אפשר וצריך להיות הרבה יותר נדיבים, אי אפשר להכניס פליטים בלי הגבלה. הממשלה תמצא את האיזון, זה תפקידנו. מה שבלתי נסלח ובלתי נסבל הוא הטעויות שנעשו בטיפול בפליטים שכבר הגיעו לישראל. התמונות של אשה זקנה והנכדה שלה שישנות על הרצפה בנתב"ג לא יכולות לחזור על עצמן", המשיך שר החוץ.

פליטים אוקראינים בנתב''ג (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
פליטים אוקראינים בנתב''ג (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

לפיד סיכם את דבריו וטען כי "אנחנו נטפל בפליטים האלה כמו שהיינו רוצים שיטפלו בסבתא שלנו ובילדים שלנו. זה המבחן שלנו, אנחנו לא עמדנו בו מספיק טוב עד עכשיו. זה תוקן ביומיים האחרונים ואנחנו נדאג שמעכשיו זה יטופל אחרת לגמרי".